Kontakt oss

Byhistorie

20 år siden tidenes plateslipp

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Han ankom i helikopter, fikk sperret av Storgata og hadde med seg den skandinaviske rap-eliten på scenen. Det var ikke småtteri da Diaz debuterte med albumet «2050» for 20 år siden.

14. juni i 2000 er en musikkhistorisk merkedag, både for Jessheim, for hovedpersonen Andres Diaz og – faktisk – når det kommer til hvor vilt og stort et plateslipp kan bli.

– Det var en vill idé som ble tatt helt ut, sier Diaz om dagen og releasekonserten som er en merkedag – og blant hans største meritter når han skuer tilbake på årene som artist.

DEBUTEN: Slik er coveret på debutalbumet til vår mann Diaz. 

Annonse

– Din ide?

– Ja. Jeg hadde lyst til å gjøre noe annerledes i forbindelse med debuten min som soloartist. Og jeg hadde lyst til å dra det hele hjem til Jessheim, selv om det på mange måter var veldig upraktisk for å få bransjefolk, presse og andre til å komme på konserten.

Og det ble en del å organisere for å få det til. Storgata måtte stenges, det ble satt opp busser fra hovedstaden til Jessheim og plateselskapet Virgin jobbet for å få pressen til å ta turen, noe både TV2, Aftenposten og VG gjorde.

I helikopter

VG: Faksimile fra VG 15. juni 2000. Diaz ankommer Jessheim i helikopter som landet der dagens rundkjøring ved Herredshuset er. 

– Og du ankom i helikopter?

– TV2 ville filme live fra Jessheim, og det ble bestemt at jeg skulle sitte på med dem i helikopter for at de skulle følge meg opp på scenen. Så akkurat det med helikopter er nok TV2 sin fortjeneste at kom i stand.

Helikopteret landet i rundkjøringen oppe ved jernbanebrua, og Diaz husker at han ble temmelig satt ut da han tok steget opp på scenen, som var plassert i Storgata på høyde med Handelsbanken.

– Det var litt risikosport å skulle stenge Storgata for å arrangere slippkonsert. Jeg var ung og tenkte ikke så mye på konsekvenser. Det ville jo vært litt krise om det ikke dukket opp folk til konserten.

2.000 møtte opp

Men folk dukket opp, og den ville ideen om å dra hjem til Jessheim med en litt motstrøms musikksjanger for å lage fest, den slo til så til de grader. Det er anslått at mellom 1.500 og  2.000 publikummere samlet seg i Storgata.

– Hele den dagen var en «ut av kroppen»-opplevelse for min del, men det traff meg voldsomt da jeg kom opp på scenen og så folkehavet som strakk seg nedover Storgata; foreldrene mine var der, venner og noen av de største skandinaviske hip-hop-artistene hadde tatt turen. Jeg husker at jeg ble veldig rørt og fikk en klump i halsen.

Følg Diaz på Instagram

– Hva gjorde debutalbumet og dette plateslippet for deg som artist?

– På den tiden var det en del som hadde begynt å skrive på norsk. Men dette albumet laget vi i et forsøk på å få internasjonal oppmerksomhet, og det fikk vi også. «2050» fikk bedre anmeldelser ute enn her hjemme i Norge, og jeg husker at jeg var litt skuffet over det, sier Diaz.

– Men albumet åpnet en del dører i utlandet, og jeg synes egentlig det står seg ganske bra nå 20 år etter. Jeg henter fram noen av låtene fra «2050» når jeg står på scenen i dag også.

GODT MOTTATT UTE: Debutalbumet «2050» ble godt mottatt i utlandet da det kom i 2000. Anmeldelsene var gjennomgående bedre enn terningkastene Diaz mottok her hjemme i Norge. Her er anmeldelsen fra amerikanske Billboard.

Dyrke hjemstedet

Men – kanskje viktigere i et større perspektiv – så var konserten hjemme i Storgata en viktig faktor for det Diaz ble en eksponent for: å løfte fram stedet og den kulturen han kom fra.

– Dette ble starten på det å løfte fram Jessheim; visjonen min var at navnet Jessheim var det jeg ville at alle folk skulle huske meg for. Det var samtidig en måte å skille seg ut på i mengden av artister. Det at rappere snakker om hvor de kommer fra var i seg selv ikke noe nytt, men i den grad jeg gjorde det var noe litt annet, sier vår mann.

– Jeg bestemte meg for å gå for det fullt å helt, og Jessheim ble en slags rød tråd gjennom karrieren min, det var med i alle de tre albumtitlene, ikke minst med sangen “Jessheim” som tok meg ut til et større publikum

– Men tilbake til Storgata. Har det vært en releasefest av dette omfanget noen gang?

– Det var egentlig ganske spektakulært, og vi så jo humoren i å gjøre det så stort og vilt som det ble. Det var ikke mye penger i dette, og noe av intensjonen – med glimt i øyet – var å gjøre nesten «too much» ut av dette.

Utladning

– Følelsen etterpå?

– Det var fest på utestedet «Taket» senere den kvelden, og den festen ble en liten «snakkis» fordi det var en del kjendiser som tok turen. Jeg tror ikke jeg var der lenger enn i 10 minutter før jeg trakk meg tilbake. Mitt eneste fokus den dagen var å gå på scenen, huske tekstene og gjøre en god konsert. Så jeg var skikkelig utladet da det hele var over.

– 14. juni 2000 vil alltid være en spesiell dag i mitt liv, og jeg husker at det var spesielt å stå i Storgata og framføre låtene mine i det som var kulissene i tekstuniverset mitt. Det var også en nær og rørende opplevelse.

https://jessheimpuls.no/jp/2018/08/03/jessheim-som-populaerkulturelt-fenomen/

2023-jubileum

– I 2003 kom den kommersielle suksessen «Velkommen hjem Andres», et album med enda klarere referanser til Jessheim?

– Det albumet tok meg ut til et større publikum her hjemme.

– Markere det på noen måte?

– Vi får se. Jeg har tenkt tanken.

Vi får vente i spenning. I mellomtiden kan vi ta en rusletur i Storgata og tenke på at vår mann Diaz er den eneste som har fylt den til randen av publikummere ved å invitere til plateslipp på hjemmebane.

Og – et lite «fun fact» helt til slutt: platesignering ble gjennomført inne på 7-Eleven i Storgata, altså der Kaffebrenneriet holder hus i dag.

Det er også musikkhistorie!

Fakta Diaz

  • Andres Rafael Diaz er mest kjent som rapper fra Jessheim
  • Har siden midten av 90-tallet vært en av de mest markante rapperne i Norge.
  • Han begynte sin musikalske karriere i Hjerteradioen på Jessheim
  • Hiphop-feberen ble tent av Tommy Tees Strictly Hip Hop på Rainbow Radio.
  • Diaz flyttet til Oslo, og ble Tommys høyre hånd fra 1994. De drev platebutikken T&D Records sammen
  •  Diaz rappet på engelsk og spansk, og deltok på en rekke album fra plateselskapet Tee Productions
  • I 2000 var det Diaz’ tur til å gi ut soloplate, men 2050 ble utgitt mens interessen rundt norskspråklig rap var på høyden
  • Dette fikk Diaz til å revurdere språket, og allerede noen måneder senere debuterte han som norskspråklig rapper med låten «Takk» på Frelsesarmeens albumprosjekt Perleporten (2000).
  • I 2003 var det språklige hamskiftet komplett med albumet Velkommen hjem Andres (2003), som fødte hits som «Stikking» og «Hvem er denne karen?» og – ikke minst «Jessheim»
  • Diaz pensjonerte seg som rapper i 2006, men har en og annen sporadisk opptreden – som fjorårets Yezzfest på Jessheim
  • Kilde: Rockipedia og Jessheimpuls

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.