Sundbytunet går så det skummer

Kjersti Romsaas Sundby har en drøm om å ansette en person til i bryggeriet. Det kan fort skje i 2018.

Bryggeriet på Sundbytunet har vokst jevnt og trutt siden oppstarten i 2011. De siste tre årene har de faktisk produsert dobbelt så mange liter som året før, og nå er ikke drømmen om en ølbrygger til på laget lenger en fjern drøm.

– Det kan skje i 2018 hvis veksten fortsetter som den har gjort de siste årene, sier Kjersti.

For hør bare:

  • I 2015 produserte Sundbytunet 25.000 liter øl
  • I 2016 produserte Sundbytunet 32.000 liter øl
  • I 2017 produserte Sundbytunet 45.000 liter øl
  • I 2018 kan Sundbytunet ha produsert 60.000 liter øl

Kapasiteten i bryggeriet er på 150.000 liter i året, og Kjersti sier at alt øl fra Sundbytunet brygges på tunet.

Tøff bransje

Frank Werme og Kjersti Romsaas Sundby selger mer øl år for år. 

Kjersti har sett bryggerier komme og gå i løpet av de årene de har laget øl på Sundbytunet. Hun ser at det er tungt for mange drive, og hun er klar over at bryggeriet på hjemgården hennes har noen faktorer som gjør at det er liv laga for ølproduksjon.

– Bryggeriet vårt er en del av et større hele på gården. Derfor kan vi holde kostnadene noe nede.

– Men det aller viktigste er at Frank Werme er her. Han er verdens beste ølbrygger, og jeg er svært glad for at han er her hos oss, sier Romsaas Sundby.

– Han er nærmest en nestor i bransjen, og hans navn er synonymt med kvalitet år etter år, legger hun til.

Banket på dører

– Men ølet skal jo også ut i butikker?

– Det er der jeg kommer inn. Vi kom til et veiskille for noen år siden. Enten kunne vi fortsette å produsere øl til puben og butikken her på tunet, eller så måtte vi løfte produksjonen opp et nivå eller to. Vi valgte det siste, og jeg gikk og banket på dører hos de store distributørene. Vi fikk innpass, og nå vårt øl å få kjøpt i mange butikker over hele landet, inkludert Vinmonopolet. Der har vi også Sundbytunet Gin.

– Brygger dere øl til alle som spør?

– Vi har produsert for noen vi føler hadde et potensial, men vi sier oftere nei enn ja nå. Det er en tøff bransje å drive i; du skal ha distribusjon på plass, og du skal produsere en god del øl før det betaler seg. Så å si alt ølet vi brygger er vårt eget, og bryggeriet går egentlig for fullt det, med den menneskelige kapasiteten vi har. Det er derfor jeg har et håp om å kunne få inn en ølbrygger til, i hvert fall på halv tid, sier Kjersti.

– Men vi skal selge en god del øl for å forsvare eventuelle investeringer. Men vi har hatt 50 prosent økning de siste tre årene, så å si uten markedsføring.

Overrasket over vekst

– Er du overrasket over veksten deres?

– Ja, jeg er egentlig det; jeg vet hvor tøft det er i denne bransjen.

– Men, Frank, hvorfor er du blitt så god til å brygge øl?

– Ja, si det du. Livet er vel rett og slett for kort til å brygge dårlig øl, sier Wefre før han returnerer til bryggeriet.