Helt konkret symbolpolitikk

Den første Jessheimbenken er på plass utenfor rådhuset på Jessheim. Og flere konkrete og synlige by-grep er varslet.

Andreas Ljones har jobbet fram en prototype på Jessheim-benken, og ordfører Tom Staahle nølte ikke da han ble gjort oppmerksom på nyvinningen møbelsnekkeren ved Hovin Trevare har brukt fritiden på å komme opp med.

 

LES: Her kommer Jessheim-benken

– Denne benken skal stå her ved rådhuset, og den står som et symbol på det vi trenger når vi bygger byen Jessheim i årene som kommer, sier ordføreren.

Flere grep i byen

– Og det er?

– Møteplasser ute i byen er viktig, og jeg oppfordrer nå bedrifter, velforeninger, utbyggere, eiendomsutviklere og andre til å bestille Jessheim-benken slik at vi kan få mange av dem ute der folk ferdes og kan møtes, sier Staahle, som benyttet anledningen til å lansere noen flere helt konkrete og synlige grep i bybildet:

  1. Å stenge Furusethgata midlertidig for å synliggjøre hva en bilfri rådhusplass kan framstå som – for det er uttalt ambisjon om å klippe snor på bilfri festplass til byjubileet i 2022. Da blir Jessheim 10 år, og vi må venne oss til at rådhusplassen er bilfri, sier ordfører Tom.
  2. Kunst i gatebildet hører hjemme i en by som Jessheim, og Ullensaker kommune er nå i konkret dialog med en gatekunstner hvis oppdrag kan bli å utsmykke undergangen der Henrik Bulls vei og Ringveien treffer hverandre. Ordfører Tom tar også til orde for at en stor vegg i Storgata skal få kunst og farger.
  3. Periodevis stenging av Storgata er også noe som kan komme på sikt. Det er dialog med veivesenet om at kommunen ønsker å styre dette slik at det blir redusert trafikk gjennom Storgata i perioder.
  4. Synlig merking for syklister i gatebildet, for myke trafikanter er også en viktig del av gatebildet i by som har tatt mål av seg å være en sykkelby.

– Alt dette er konkrete grep som vil bidra til byutvikling, og så er det planer og andre prosesser som går sin gang uavhengig av dette. Men dette er i hvert fall signaler om at byutviklingen går sin gang.

GATEKUNST: Her ligger det an til å kunne bli fargerik gatekunst som et konkret visuelt bilde i byen. 

Klar for bestillinger

– Tilbake til Jessheim-benken…?

– Den er også et konkret grep som rommer mye symbolikk. Byer trenger møteplasser og denne benken er et veldig godt eksempel på møteplass, bypatriotisme og stolthet.

GATEKUNST: Her er det også rom for gatekunst, og det kan realiseres. Kommunen er i dialog med gatekunstner. 

– Klar for bestillinger, Andreas?

– Ja, det er bare å ta kontakt.

– Jeg skal i gang med å lage benk nummer to, og da vil jeg få en fornemmelse av hvor mange timer jeg vil bruke på en benk. Det har vært mye prøving og feiling og testing og tankespinn med den første benken, og jeg kommer til å bruke kortere tid på de neste benkene.

– Pris, da?

Utfordrer næringslivet

– Jeg må nesten finne ut hvor mye tid og effektivt arbeid som går med til å lage benken, så akkurat det kan jeg ikke svare på her og nå. Prototypen er nok i billigste laget, men sånn er det jo, sier Ljones.

– Harde fakta om benken?

– Den er laget i furu og veier opp mot 50 kilo. Denne benken har sju lag olje, og det er montert aluminiumplater slik at trevirket ikke står rett på bakken.

– Men jeg vurderer å gå over til accoya på de neste benkene?

– Og det er?

– Furu som er satt inn med en slags eddik, og holdbarheten skal være 50 år.

– Hvordan er benken, ordfører?

– Jeg har en ambisjon om å bli sittende, avslutter Staahle.