Undergangen nær? Ring Botten!

HELGEPULS/KOMMENTAR

Jeg har en kompis som bare gjennomfører det han setter seg fore. Roy Botten er en fin kontrast til alt som ikke blir gjennomført eller tar lang tid der ute.

Det er 20 år siden jeg befant meg i et innspillingsstudio i enten Rælingen eller Leirsund, jeg husker ikke helt. Noen tusenlapper i en konvolutt fra onkelen min skulle omsettes i fire tekster og melodier jeg hadde skrevet selv. for å gjøre en lang historie veldig kort: vi startet et lite band som holdt sammen i mange år.

Tenk så kult det hadde vært å arrangere konsert i Kong Rakne, sa jeg på øvinga en mandag. Vi øver alltid på mandager for å farge dem ekstra blå.

Vi farger mandager ekstra blå

Morgenen etter lå det en e-post fra Botten og ventet på oss: jeg har booket Kong Rakne. Det blir gratiskonsert, og den skal vi fylle til randen.

Lekser å lære

Så skjedde, og jeg lærte ei lekse av unge Roy den gangen. Du kan snakke og snakke og snakke uten å komme av flekken. Eller du kan bare gjøre det og så forsøke å henge med i svingene. Botten venter ikke på noen han. Og vi nådde sjelden igjen Botten.

Fest i 2022

Første gang jeg skrev om bilfri rådhusplass på Jessheim var i 2005 eller 2007. Den gang fikk vi se skissene og planene sammen med en uteromsarkitekt (eller noe sånt) som gledet seg til å komme i gang. Arkitekten er borte. Bilene er her. Det er også planene som venter på å realiseres slik at det blir bilfri festplass til 10-årsjubileet for Jessheim som by i 2022.

Dette er en uttalt ambisjon på rådhuset.

Så bilfrie planer i 2005

Vi preker ikke pris

VINNERFORSLAG: PIR 2 vant utlyst arkitektkonkurranse om undergang ved Jessheim stasjon. 

Hos kollegene i Eidsvoll Ullensaker Blad kan vi lese om at planen som tar for seg veier, nytt trafikkmønster og forholdene for gående og syklende er i ferd med å jobbes i mål. I den forbindelse skrives det om planene for overgang eller undergang for gående som skal knytte bånd mellom Jessheim sentrum på begge sider av jernbanen. Vi kan lese hos kollega EUB at Jessheim Byutvikling AS sier en overgang blir 100 millioner kroner billigere. Det forstår alle. Men dette handler egentlig ikke om pris. Det handler om estetikk og å etterlate seg noe å bygge videre på.

Handler ikke om penger

Det blir spennende å lese hva som skrives om det krysningspunktet i nevnte mobilitetsplan, for dette blir et viktig bindeledd mellom øst og vest i framtidens sentrum.

Gå for landemerke

OVERGANG: PIR 2 vant også arkitektkonkurransen om overgang ved Jessheim stasjon. 

Det ligger i dag for lite penger i potten til at overgangen – for det ligger i kortene at det blir overgang og ikke undergang – blir et smykke for byen og et løft for sentrum. Det er her utfordringen ligger akurat nå: hvordan makter involverte parter og gode krefter å komme fram til at den overgangen som kommer er nødt til å være fin og innbydende og – hvis det lar seg gjøre – bli et nytt landemerke i byen vår. Vi begynner å få noen av dem etter hvert.

Hvorfor ikke involvere lys?

Og alle involverer lys på en eller annen måte. Og tenke seg til en lyssatt overgang ved Jessheim stasjon som speiler seg i den fargerike brua som binder storsenteret og Skovly sammen?

Mulighetene er mange, også for rådhuset og Fakkelsenteret som rammer inn rådhusplassen.

Gangbruas venner

Gangbrua

 

GANGBRUA: Gangbrua på Jessheim gjorde lenge nytten, men vi kan ikke ende opp med en kopi av denne som løsning for overgang – eller undergang – ved Jessheim stasjon. 

Noen av oss huser gangbrua ved inngangen til Jessheim sentrum fra sør. Den var stusslig, men vi som brukte den hver dag til og fra Døli skole – og som møttes for å skli eller hoppe fra toppen av den –  utviklet et slags kjærlighetsforhold til den. Jeg håper for Guds skyld at vi ikke ender opp med noe sånt ved Jessheim stasjon, for der ser jo ting ut til å være på gang. Det blir servering i stasjonsbygget, det er flere benker på plass og et kommer garantert lys i stasjonsparken.

Ikke gangbrua 2

Da gjenstår det snart bare å lande en overgang, men den er jo egentlig på plass den også. Det var nemlig en arkitektkonkurranse for noen år siden, og den vant firmaet Pir 2, som har forslag til både overgang og undergang.

Jeg tror det kun handler om å ansette tidligere bandkollega og “doer” Roy Botten som prosjektleder jeg, så skal du se at ting skyter fart både på rådhusplassen og borte ved stasjonen.

Så kan vi markere det hele i et fullsatt Kong Rakne etterpå…

God helg.