En av to steiner som ble brukt som siktemerke for piloter tidlig på 1900-tallet er på vei til flysamlingen på Gardermoen.

Flyhistorie midt i Jessheim sentrum

Takket være Knut Espen Digerud og hans bestefar er et stykke tung flyhistorie fra Gardermoen bevart for ettertiden.

Det ser umiddelbart noe morbid ut i hagen Knut Espen Digerud er i ferd med å flytte fra i Gotaasalleen, men det er altså ingen grav midt på plenen.

HER: Den ene av to såkalte segmentsteiner sto rett i nærheten av der det gamle tårnet på Gardermoen er lokalisert. 

Det er noe som så lokalhistorisk viktig at historiker og Gardermoen-ekspert Gunnar Horverark tar fram superlativene når han snakker om Knut Brændshøi og barnebarnets innsats for å ta vare den siste av to segmentsteiner som ble brukt som siktepunkt under innflyvning på Gardermoen tidlig på 1900-tallet.

– Ære være Brændhøi for å ha tatt vare på den segmentsteinen, sier Horverak til Jessheimpuls.

En i hver ende

1925: Dette kartet fra 1925 viser hvor de to steinene på Gardermoen sto plassert. 

– Hva er en segmentstein?

– På Gardermoen sto det to segmentsteiner, og disse ble brukt til å sikte seg inn på landingsstripen. Det var ikke så mye å sikte etter på den tiden, sier Horverak.

– Hvor sto steinene?

– Steinen Brændshøi tok vare på sto omtrent der tårnet nord for den gamle terminalen står nå. Han jobbet med navigasjon og værmålinger der oppe, så han visste godt hvor steinen sto. Og på et gammelt kart over Gardermoen fra 1925, så ser vi også segmentstein 2 plassert omtrent på høyde med Solstua – og den boligen står der den dag i dag, sier Horverak.

SOLSTUA: Solstua er avmerket på kartet fra 1925. Den står fortsatt der den dag i dag. 

– Og segmentstein nummer 1?

– Den er også merket på kartet, men den er ikke funnet noe sted.

KARTET: Dette viser hvor segmentsteinen som har vært på farten fra Gardermoen til Jessheim – og nå tilbake til Gardermoen – var plassert. 

Lidenskap

Det var fly som var Knut Brændshøi sin store lidenskap, og det var sårt å bli tvangsflyttet fra Gardermoen da flyplassen skulle bygges.

– Huset til besteforeldrene mine står fortsatt, og han hadde denne segmentsteinen stående i hagen. Da de kjøpte huset i Gotaasalleen her på Jessheim, så ble både steinen og mange av plantene og blomstene i hagen med på flyttelasset, sier barnebarn Knut Espen Digerud, som overtok huset huset på Jessheim etter hvert.

LIDENSKAP: Fly var lidenskap for min bestefar, sier Knut Espen Digerud. Han husker godt at bestefaren satt hjemme og peilet seg inn på flyene med VHF-radioen sin. 

– Steinen sto midt på plenen, men jeg bestemte meg for å legge den i jorden fram til den dagen vi eventuelt skulle flytte herfra. Og da det var klart at vi skulle flytte herfra, så kontaktet jeg historielaget og flysamlingen på Gardermoen, og steinen vil bli flyttet dit i løpet av en uke eller så, sier Digerud.

MASSIV: Det er ingen lett oppgave Ståle Sørmo har fått når han skal frakte den massive steinen til Gardermoen.

– Litt som å holde et løfte til bestefaren din?

– Ja, jeg vet at dette var viktig for ham. Det var fly og – av alle ting – poteter som var bestefars to store lidenskaper, og hvis flyinteressens hans bidro til å ta vare på flyhistorie på Gardermoen, så er jeg glad for å kunne bidra til at steinen kommer til flysamlingen på Gardermoen, sier Digerud.

– Den ser tung ut?

– Jeg har målt den til 1,25 meter høy, 44 centimeter i bredden på midten og 55 centimeter i bånn. Den krever sin mann å flytte. Det er derfor jeg har bestilt Ståle Sørmo til den jobben, sier Digerud.