Mobiliserer med kreative løsninger

Mange aktører bidrar til en normalisert hverdag ved å finne kreative løsninger for å holde dørene åpne i en prøvet tid. Det er viktigere enn vi tror.

Vi skulle kanskje tro at de fleste innen handels- og servicebransjen har kastet kortene og stengt dørene, men en rusletur i sentrum – og et søk på sosiale medier og nettsider – viser at det er løsningsorienterte folk i butikkbransjen på Jessheim. Det er viktig i kampen om å bevare arbeidsplasser og for å stå imot det samfunnet opplever akkurat nå.

Butikker tilbyr varer kjørt gratis hjem eller levert på parkeringsplassen. Spisesteder har kastet seg rundt og tilbyr mat kjørt hjem på døren og mange butikker har intensivert direkte kommunikasjonen med kunder som ikke fysisk er til stede i butikken.

Noen tar med kunder som ringer på virtuell runde i butikken (Lekia Kanutten) og på interiørfronten (Confetti Interiør/Instagram) kan folk sende bilde av et møblement de ønsker å oppgradere og deretter motta bilder av produkter som forslag.

HOBBY: Panduro er en av de butikkene som har besøk av hobbyelskende ullsokninger som tilbringer mye tid hjemme i disse dager.

Kjører ut

Rema 1000  her på senteret har nå fått opp et system for hvordan de kan bli kontaktet av folk som ikke kommer seg ut. Og de kjører varer hjem til folk.  Meny på senteret har også nettbutikk som går for fullt.

Noen restauranter holder fortsatt åpent, eller de tilbyr henting og levering; Sumo, City Sushi & Thai er blant dem som holder åpent. Det samme gjør Bowlers i Storgata, for å nevne noen. Peppes Pizza (gratis levering) og Dominos har pizza både for henting og levering.

Brilleland og Interoptik har også åpent for varesalg, men ikke noen form for synsundersøkelser.

Godt besøkt

FRAMGANG: Garnbutikken Ull & Saker er en av butikkene som merker framgang fordi folk trenger hobbyer når de sitter hjemme i karantene, sier Wenche Skedsmo. 

Nisjebutikker Ull & Saker selger utstyr og materiell til håndarbeid, være seg til å strikke, hekle eller om kunder trenger hjelp til montering eller står fast i strikkeprosjekt.

Wenche Skedsmo kan opplyse om en oppgang i både salg og henvendelser fra kunder som trenger garn og annet til å fylle dagene med i disse karantenetider.

– Visse dager har vi faktisk hatt en oppgang, sier Skedsmo til Jessheimpuls.

– Men det er klart det er usikre tider. Men vi holder åpent så lenge det er i henhold til overordnede instrukser.

– Du er glad i strikke sjøl, Wenche?

– Jeg var egentlig best i sløyd på skolen. Og jeg fikk lov til å bytte til tresløyd da jeg strikket et par sokker som var så stramme i maskene at de sto av seg selv, smiler Skedsmo.

– Men folk får god hjelp her, altså.

OPPFORDRING: Mange strikkeglade ser ut til å følge oppfordringen om å benytte øyeblikket til både rette og vrange valg. 

Fler åpne enn stengt

Det kan være lett å tro at hele lokalsamfunnet har klappet til kai for å vente på bedre tider, men faktum er at mange butikker holder åpent i Jessheim storsenter og i sentrum for øvrig.

– Her på Jessheim storsenter er det flere som holder åpent enn som har stengt, sier markedskoordinatorene Trine Hagelia og Aileen Olsen Røseth.

Se oversikt over butikker som holder åpent HER (med forbehold om endringer)

Puslespill-rush

BIT FOR BIT: Puslespill er kanskje den heteste varen i disse dager. Vi har kun noen få igjen, sier Tom Helge Rasmussen Uhlen hos Ark bokhandel.

Hos Ark bokhandel er kundene i ferd med å forsyne seg av de aller siste puslespillene i butikken. Den siste uka har det gått med godt over en pall med puslespill, sier Tom Helge Rasmussen Uhlen.

– I tillegg går det mye av aktivitetshefter og tegnehefter for barn, i tillegg til en økning av solgte krimbøker, sier Tom Helge.

Bak disken står Sylvana Åkesson og betjener kunder, og de ansatte forsikrer at renhold blir tatt på ytterste alvor. Disk blir vasket ofte, og Sylvana står med hansker. d

– Folk kan kun betale med kort, sier hun.

Håndsåpe

RENE ORD FOR PENGENE: Hos Rituals går det bra, selv om det er litt færre kunder enn normalt, sier Hanne Bergum. Håndsåpe er bestselgeren.

Hos Rituals er det også jevn strøm av handlende; det går mye av håndsåpe og håndkremer, dusjsåpe og deodoranter.

– Det litt færre som handler enn vi er vant til, men vi sliter ikke på noe måte foreløpig, sier Hanne Bergum og holder opp det som er bestselgeren i disse dager.

– Den typiske kunden som handler her, da?

– Her har vi kunder fra 14 til 50 år. Vi fører forbruksvarer, og det må jo folk ha.

– Hva med dagene som kommer?

– Det er ingen tvil om at det er tøffe tider for mange, men jeg synes det utrolig mange positive senteransatte, situasjonen tatt i betrakning. De vasker og smiler og gjør det de kan for å yte så god service som mulig til kundene som er ute for å handle det de trenger, sier markedkoordinatorene Aileen og Trine.