Handel
Nytt butikkonsept på Sundbytunet
I dag åpnet Janne Grimsrud dørene til det som er tenkt å bli en kreativ oase der kunstnere og andre kan selge arbeidene sine i kommisjon. Mottoet er levende miljø og levende butikk.
Men butikken «Ikon» blir mer enn en butikk. Mye av ideen bak konseptet har å gjøre med liv og røre og levende butikk der vareutvalget endres fra måned til måned.
– Jeg har alltid ønsket meg en butikk av dette slaget her på Sundbytunet, sier Kjersti Romsaas Sundby til Jessheimpuls.
– Nå hadde jeg et lokale ledig, og etter å ha luftet ideen for hverandre en liten stund så gikk for dette, sier Kjersti.
Din kunst inn?
– Fortell litt mer om konseptet?
– Her blir det mulig for kunstnere og andre som bedriver håndverk å selge varer på kommisjon en gitt periode, men det er viktig å understreke at det er en søkeprosess involvert i å selge varene sine gjennom «Ikon», sier Janne Grimsrud. Det handler rett og slett om at butikken skal føre varer som holder god standard og gjør nisjebutikken unik.
Søkeprosess
– Hva slags varer kan være aktuelt?
– Keramikk, klesdesign, strikkeplagg, norske håndlagde smykker, fotokunst og mye mer. Vi skal ikke være en kunst og håndverksbutikk, men åpne opp for alle varer med en høy standard. Vi jobber også med å lansere et eget klesdesign. Det blir kashmir, sier Janne, som selv kommer til å jobbe i lokalene med sitt eget konsept «Present Image» – trykking av bilder (også mobilbilder) på poster og plakater.
Levende butikk
– Hva legger dere i levende butikk?
– Det betyr at utvalget endrer seg over tid. Noen selger sine varer på kommisjon en periode, og så kommer nye varer inn og tar over plassen, sier Janne.
– Og så håper vi folk tar turen innom med strikketøy eller pc for å sitte og jobbe i lokalene våre; det blir nesten som et lite verksted eller fellesskap.
Utvalget vil til enhver tid oppdateres på sosiale medier, er tanken. Men det beste er selvfølgelig at nysgjerrige kunder stikker hodet innom så ofte som mulig.
Ølutsalg
– Her blir det også ølutsalg der utvalget kommer til å variere hele tiden. Det kan være overskudd fra produksjonen og varer som er nær holdbarhetsdato. Da selger vi det i butikken her på Sundbytunet til hyggelige priser, sier Kjersti.
– Dere nevnte arrangementer?
– Vi tenker oss julemarked her på tunet, og vi kommer til å gå for markedsdager der folk kan leie plass eller bås gjennom sommeren – litt som markedet på Vestkanttorge i Oslo for dem som er kjent med det, sier Janne.
Kulturaktør
– Jeg ser heller ikke bort fra at vi også fyrer i peisen og tar i bruk potetkjelleren her på gården til kulturelle aktiviteter og temakvelder, supplerer Kjersti.
Men aller først handler det om å formidle ut at butiken Ikon har åpnet dørene, det handler om å få i gang søkeprosess fra potensielle kunstnere og andre som har varer de gjerne vil selge i butikken og det handler om å jobbe for ytterligere myldring og liv på Sundbytunet.
Restaurantrykter
– Vi skal ikke dra inn restaurantdrift i denne sammenheng, men det går visst rykter om at det kan være nye drivere på vei inn i de lokalene også, Kjersti?
– Jeg har hørt det sammen, men jeg er ikke i dialog med noen angående restaurantdrift. Det er bare et rykte som går at noen er på vei inn, sier Kjersti Romsaas Sundby.
Men at «Ikon» har åpnet dørene – med åpningstider fra 11.00 til 18.00 tirsdag, onsdag, torsdag og fredag samt lørdag fra 10.00 til 15.00 – det er en realitet.
– Kom innom oss, oppfordrer Janne Grimsrud. Det er hun som blir daglig leder i butikken. Men Christina Bjerkaas og Kjersti Romsaas Sundby er med på laget de også.