Byutvikling
Medvirkning – den aller vanskeligste nøtten
NYHETSANALYSE
I Oslo kommune har de laget en egen plan for å få folk til å engasjere seg i byutvikling. Men blir folk hørt?
Her i Ullensaker er det kommende prosjektet i Gotaasalleen det byggeprosjektet som i nyere tid har skapt desidert mest støy og turbulens – men som ser ut til å bli vedtatt politisk uten at «verden for øvrig» blir hørt eller får medhold i sine innspill.
LES: Nådeløs kritikk mot prosjektet i Gotaasalleen
Tidlig inn
I Oslo kommunes plan for å sikre bred medvirkning i prosesser, så understrekes det at tidlig medvirkning eller medbestemmelse er nøkkelen til gode prosesser og prosjekter.
Og det er akkurat dette som er det vanskelige når det kommer til byutvikling: hvordan engasjere innbyggere, interesseorganisasjoner og andre tidlig nok?
Vi får aldri vite hvordan prosessen for prosjektet i Gotaasalleen kunne ha blitt med tidligere medvirkning bredere engasjement. Her har innspill og klager kommet sent i prosessen, og det knytter seg ikke veldig stor spenning til utfallet i kommunestyret 11. februar. Da skal saken opp igjen politisk.
Bygger høyt
Jessheimpuls har fått klare indikasjoner om at samarbeidskameratene i Ap, Sp, Sv, V, MDG og Rødt ikke blir enige internt. Det betyr at høyder ikke kommer til å bli justert ned. Et plaster på såret blir trolig mer grønt og annen form for «avlat» for ingen skal tape ansikt og for at alle i posisjonen skal smake litt på seier.
Støy andre steder
Vi har andre eksempler å vise til lokalt når det kommer til delte meninger – både politisk og blant innbyggerne: prosjektet til Bjørn Dæhlie i Jessheim sentrum, utbyggingen av Jessheim sør-øst, den kommende handelsparken på Jessheim sør og eplehageutbygging rundt om på Jessheim.
I Oslo går de altså systematisk til verks, og målsettingen er blant annet:
- Hvordan bli bedre på medvirkning i planprosesser?
- Hva er behovet for økt medvirkning og det å jobbe for innovative medvirkningsprosesser?
- Det er et uttalt politisk ønske å få til mer og bedre medvirkning i byutviklingen, og det er også merkbart høyere forventninger til medvirkning ute blant innbyggerne i Oslo
Virkeligheten
Virkeligheten i Oslo kommune beskrives slik i planen:
- Medvirkning er et verktøy som kan og skal bidra til demokratisk forankring og legitimitet.
- Folk har rett og mulighet til å bidra med relevant kunnskap om og synspunkter på områder under plan- og prosjektutvikling.
- Det må påpekes at det nok er få innbyggere som har inngående kjennskap til hvordan den demokratiske forankringen i plansaker fungerer.
- Da blir det ofte krevende å være engasjert.
- Det er heller ikke lett å forstå når i prosessen en som innbygger kan komme med innspill.
- Lange og språklig kompliserte rapporter gjør også planarbeidet lite tilgjengelig.
- Resultatet blir dessverre at planprosesser til tider ender opp med lav legitimitet og med klager om manglende transparens
Planen til Oslo kommune finner du her: Handlingsplan for medvirkning 2019 – 2020
Definisjonen
Medvirkning kan defineres slik:
«Den enkelte innbyggers, interesseorganisasjon og berørte parts rett og mulighet til å bidra med (lokal)kunnskap, vise til behov og utfordringer, og legge fram ønsker og eventuelt klager som en synes er viktig å få med i beslutningsgrunnlaget for byggesaker, planarbeider og byutviklingen som helhet.»
I tilfellet Gotaasalleen ligger det ikke an til at innsendte klager blir tatt til følge. Spørsmålet er om Ullensaker kommune – uavhengig av Gotaasalleen-prosjektet – har noe ugjort i å få budskapet ut til innbyggerne?
Status Ullensaker
Som Jessheimpuls nylig skrev i en tekst om status for byutviklingen i Ullensaker:
- Vi mangler politisk forankring og tverrpolitisk enighet – både i enkeltsaker og strategiske planer
- Forankringen er i stor grad fraværende
- Langt på vei de fleste utbyggerne som har prosjekter og planer i byen, ser ut til å bry seg minimalt om det som skjer utenfor egen tomtegrense og eget prosjekt
- Vi ser ut til å mangle et felles mål og ambisjoner og felles retning for byen
- Vi har ingen næringsforening på Jessheim
Hele teksten kan leses her: Hvem tar plass i førersetet?