Kontakt oss

Helse

Ullsokningene mobiliserer nå

Avatar

Publisert

den

Av Elisabeth Østby og Øyvind Mo Larsen

Mange registrerer seg som frivillige hos Ullensaker kommune, og stadig flere hjelpegrupper på sosiale medier etableres. 

Ordfører Eyvind J. Scumacher  gikk onsdag ut og ba om frivillige og vikarer til en såkalt «pool» det offentlige kan støtte seg til hvis – eller når – det blir behov for friske folk hvis mange blir syke der ute.

Torsdag morgen var det 20 registrert med smitte i Ullensaker. Kommunen informerer fortløpende på sin hjemmeside. Link finner du HER.

Informasjonssjef i Ullensaker kommune Siri Wolland kan berette at mange – tett opp mot 60 personer – har registrert seg i løpet av de 24 timene som har gått siden ordningen ble lansert på kommunens hjemmeside: Link HER

– Vi er interessert i mennesker med all typer bakgrunner og erfaringer.  Mange kan alltid bidra med noe, og kanskje er det noen som har ekstra tid til å gjøre en innsats for andre akkurat nå.  I første omgang lager vi en oversikt over tilgjengelige personer som har registrert seg. Dersom eller når vi kommer i en situasjon hvor vi mangler folk, vil vi ta direkte kontakt med deg. Bli med på felles dugnad, oppfordrer Wolland.

Frivilligsentralen bistår

Ullensaker kommune og Frivilligsentralen jobber tett opp mot hverandre.

– Vi holder hjulene i gang til en viss grad, og folk kan få tak i oss hvis de trenger hjelp til noe, sier Rita Fjeld Hovden.

– Hva kan dere bistå med?

– Tiltaket akkurat nå er at vi ringer rundt til alle de som er i vårt nettverk.  Det dreier seg om nærmere 200 mennesker.  Og det er hyggelige telefoner å ta.  Vi ringer bare for å høre om alt står bra til, og om det er noe vi kan hjelpe til med.  Det viktigste er at de føler at noen bryr seg. Og det er min oppfordring til alle, sier Rita.

LYS I MØRKET: Rita Fjeld Hovden – her avbildet i lysere tider – og Frivilligsentralen jobber på spreng for å følge opp dem som har behov for å høre stemmen til noen eller som trenger hjelp til å handle. 

– Det skal så lite til for å gjøre hverdagen litt enklere og lettere. En telefonsamtale har vi alle tid til nå.  Og viktigere og viktigere kommer det til å bli, for jo lenger dette drar ut, jo verre vil det bli for mennesker som allerede er ensomme eller syke, fortsetter lederen for Frivilligsentralen.

– Men vi er i gang med et system der vi kan bistå med handling, så ikke nøl med å tak kontakt med oss på mail eller telefon hvis du har behov for hjelp til dette, oppfordrer Rita.

For kontakt:

Kontakt: frivilligsentralen@ullensaker.kommune.no eller 66108438/ 90296332

-Vi har nå også fått i stand et eget system for å kunne bistå med handling. V

Det er viktig å ha gode rutiner, og det er mye man må tenke igjennom når man har med mennesker å gjøre.  For vi er ulike. Frivilligsentralen vil ikke gå inn til folk, og helst ikke møte folk i døra.  Derfor handler vi på kreditt på Rema 1000 som vi har avtale med, fester handlelappen samt vårt kontonummer på handleposen og setter den på trappa til vedkommende som trenger mat.  Slik skal vi unngå misforståelser.  Det er viktig.  Vi skal ta vare på oss selv også.

Hjelpegrupper

Iveren etter å bidra er stor her i Ullensaker, og vi ser at det opprettes hjelpesider på sosiale medier med det for øye å bidra. En gruppe som har eksistert siden 2015 er Omsorg Jessheim, og her er en av initiativtakernes tips til hvordan å nå ut til folk og hvordan koble dem som har behov for hjelp med dem som vil hjelpe:

– Rent praktisk tror jeg at de som etablerer slike grupper sørger for at kun administrator kan legge ut forespørsler om konkrete behov og annen informasjon på siden, sier Tanya Fjørtoft Valkve. Hun og de andre i Omsorg Jessheim har siden 2015 opplevd et økende trykk fra folk som trenger klær, mat og annet for å få det til å gå rundt i sin egen hverdag.

– Det kan fort bli kaotisk hvis mange publiserer på siden, og da blir det uoversiktlig, sier Fjørtoft Valkve.

TYDELIGHET: Det dukker flere hjelpesider på sosiale medier i disse dager. Vær tydelige med hva dere kan bistå med og hvem dere er. Vi må unngå kaos, sier Tanya Fjørtoft Valkve i Omsorg Jessheim.

– Vær tydelige

– Hvordan når dere ut til dem som trenger det dere kan tilby, Tanya?

– Vi har jobbet knallhardt med å dele informasjon om at vi finnes og hva vi gjør, og vi har kontaktet media og spurt om de vil skrive om oss når det nærmer seg påske, sommerferie og jul – alle de høytidene der behovet alltid viser seg å være størst.

Omsorg Jessheim har eksistert siden 2015, og det politiske Ullensaker satte av penger i budsjettet for 2020 til nettopp Omsorg Jessheim, som en anerkjennelse for jobben som gjøres for dem som ikke får det til å gå rundt økonomisk der ute.

– Dette arbeidet har selvsagt tatt tid, og tid er jo noe disse nye hjelpegruppene ikke har, sier Tanya.

– Så det eneste tipset jeg kan gi er at disse gruppene er tydelige i kommunikasjonen når det kommer til hva de tilbyr og hvordan det blir organisert; dette har også med tillit til eventuelle mottakere av tilbudet. Mange er redde, og det er viktig at man inngir trygghet med faste rammer fra dag en.

– Og blir det for mange grupper vil det bare bli kaos der ute, sier Tanya, som understreker at det er flott og rørende å se all hjertevarme og villighet til å hjelpe andre her på Øvre Romerike nå.

– Husk de svakeste

Omsorg Jessheim forventer en økning i henvendelser i tiden som kommer.  Siden oppstarten i 2015 har organisasjonen vokst seg stor, forteller Fjørtoft Valkve, som akkurat nå er redd for at de svakeste blir glemt.

– Vi må huske på at det ikke er alle som har en smarttelefon eller datamaskin.  De har ikke mulighet til å bruke de forenklede digitale løsningene til NAV. Vi må også ta vare på disse, minner hun om.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.