Folk
Nasjonalromantiske gründerspirer
En ung trio fra Jessheim er i gang med konseptet Seenorth. De skal selge klær med egne bilder av Norges vakre natur som motiver.
Livet handler om å prøve og feile, og det er ingen garantier for at ideen med nettbutikk med egen kolleksjon skal fly høyt fra første dag. Men det hindrer ikke fotograf Eirik Uhlen, Kristian Pedersen og Fabian Brekke i å gyve på med konseptet Seenorth.
– T-skjorter, langermede gensere og såkalte «hoodies» er foreløpig det som tilbys, og det er Eirik Uhlens fotografier som motiv som gjør det de tilbyr unikt.
– Vi har tenkt på ideen en stund, og norsk natur er salgbart både her hjemme og i utlandet, får Jessheimpuls opplyst dagen før unge Uhlen skal på nytt tokt i vårt ganske land.
Der skal han blant annet finne nye motiver som skal pryde kolleksjonen.
GEIRANGER: Motiver fra Geiranger pryder hettegenser.
Vilt tokt
– De motivene vi så langt har ble hentet inn på et vilt tokt gjennom Norge på 24 timer, sier Eirik.
– Såpass?
– Vi la i vei 23.00 en kveld, og vi var tilbake på Jessheim 21.00 kvelden etter. Da hadde vi vært innom Stryn, Geiranger, Loen, Trollstigen og Sunndalsøra, sier Eirik.
VILT: Traktene rundt Stryn ble til dette motivet gjennom Eirik Uhlens linse. Foto: Eirik Uhlen
Yngre voksne
– Hvem vil dere nå ut til?
– Markedsundersøkelsene våre forteller oss at vi treffer godt hos folk mellom 18 og midten av 30-årene, sier Fabian Brekke.
– Salget så langt?
– Nettbutikken har vært i gang en snau uke, så det har jo ikke tatt av foreløpig. Men vi har solgt rundt 30 gensere.
Det store utland
– Stor varebeholdning?
– Det trykkes opp etter hvert som bestillinger kommer.
– Norge og utlandet?
– Amerikanerne er ville etter norsk natur, så vi drømmer om å bli synlig der borte.
BLIKK: Det er blikkstille vann ved Lindesnes. Dette er også et motiv som kan brukes i kolleksjonen til Seenorth. Foto: Eirik Uhlen
Finne folk
– Hvordan?
– Det handler mye om å få plassert merkevaren på de rette personene, og vi har noen bekjente i USA. Men mange av de norske vi kjenner er i Norge på grunn av koronasituasjonen. Men alt handler om å få vist fram det vi kan tilby, og mye foregår via Instagram og sosiale medier i dag, sier den ambisiøse trioen, som er fullt innforstått med at forsøket med å lansere Seenorth kan strande.
– Det er uansett voldsom læring i å gjøre dette. Det er bedre å lære i praksis enn å lese om det. Vi gjør begge deler.
Seenorth finnes på de fleste plattformer.