Folk
Tegneseriehelter fra Jessheim
Av Elisabeth Østby
Tilfeldigheter gjorde at Torunn Grønbekk fra Jessheim fikk muligheten til å ta med seg sin fantasiverden over til verdens største tegneserieforlag.
I et gammelt hus fra 1890 på et tun i Nordbyvegen på Jessheim bor Torunn Grønbekk, et fyrverkeri av ei dame som har tatt med seg sin fantasiverden til verdens største tegneserieforlag Marvel.
Hun skriver nemlig manus til superheltserien om Jane Foster/Valkyrie som er kjent fra serien og filmene om Thor.
Nerdefakter
– Jeg er en skikkelig datanerd med en intens interesse for historiefortelling, fortsetter Torunn.
– Jeg møtte mannen min da vi begge var med på å arrangere The Gathering i Vikingskipet, så det sier vel sitt, ler hun. The Gathering er verdens nest største, og Norges største datatreff.
Det var først da Torunn fikk sin første datamaskin, commodore 64, at hun begynte å skrive på engelsk og fortellingene ble tastet ned i stadig økende fart.
Den unike tegneserien
Torunn forteller at hun er motstander av tradisjonell læring.
– Alt er satt i en ramme som skal være lik for alle, forklarer hun. Det er nok akkurat derfor hun elsker tegneserieuniverset. Der kan du utfolde deg og tøye grensene.
– Det er helt spesielt og fascinerende fordi du i mye større grad enn i andre sjangre kan dvele på en handling og spille på et repertoar av reaksjoner og følelser, sier hun.
Men hvordan ender man opp med å jobbe for Marvel?
De fleste av oss har et forhold til dette selskapet gjennom superhelter som Hulken og Spidermann, eller Thor og Iron Man. Torunn må forklare, og ettersom vi prater så forstår jeg at Torunn har en eventyrlig evne til å komme i kontakt med mennesker.
Folk er vakre
Torunn møter meg ved bilen, og det er som om vi er gamle kjente allerede etter første setning. På tunet har de bygget om en del av låven til atelier og kontor. Her henger det fantastiske malerier, helst portretter av mennesker.
– Etter at jeg begynte å male har synet på folk endret seg, forteller hun.
– Nå ser jeg hvordan lyset framhever trekkene til hver enkelt, og mennesker har blitt vakrere i mine øyne. Men malingen er mest til hobbybruk i disse dager.
– Det er i tegneserieverden jeg hører hjemme, smiler hun.
New York
Det hele startet i New York.
– Jeg gikk forbi et galleri. Der så jeg et bilde som jeg absolutt ville ha. Det var stengt, men jeg fikk øye på en mann der inne, så jeg banket på vinduet. Han slapp meg inn og vi ble stående å prate. Vi fant tonen med en gang. Og har holdt kontakten siden. Han så mine malerier på instagram. Dermed ville han holde utstilling med mine bilder i New York.
– Det var stort for meg, og jeg gjennomførte det med stolthet. Men det rare var at det gikk opp for meg at det ikke var dette jeg ville holde på med eller leve av. Jeg liker ikke kunsten på den måten.
– Nå koser jeg meg mest med malingen for min egen del. Men dette ble en slags oppvåkning, der jeg forsto at det var i tegneserieverden jeg ville være, og det var menneskene i den verdenen jeg ville samarbeide med.
– Vær hyggelig
Torunn har laget flere tegneserier. En av dem er Ageless som slo godt an innenfor tegneseriemiljøet.
– Du må huske på at det er et forholdsvis lite miljø, sier hun.
– Hvis du er hardtarbeidende og står på for å vise fram det du har laget, så kan du nå langt. Det aller viktigste er å være et hyggelig menneske som folk har lyst til å jobbe sammen med.
Torunn møtte Jason Aron på en tegneseriearrangement. Han er en av verdens største tegneserieskapere, og de to fant tonen umiddelbart. Han er Valkyrie- forfatter, og anbefalte Torunn til Marvel-toppene da de skulle finne hans nye samarbeidspartner.
Så en dag fikk Torunn en e-post der det sto at de måtte ha manuskript til Jane Foster/Valkyrie innen 10 dager.
– Da kan du tro at hjertepumpa begynte å slå, ler hun.
– Jeg kastet meg rundt, og leverte på tiden. De likte tydeligvis det de så, for jeg ble Jason Arons nye samarbeidspartner, smiler hun.
Lang prosess
Prosessen er lang fra idé til en ferdig tegneserie. Torunn ser for seg hvordan tegningene kan være til hennes tekster, og skisserer raskt slik at tegnerne får en bedre forståelse av følelser og reaksjoner hun ønsker å beskrive.
– Jeg må gi nok informasjon til at de kan skape den stemningen og sjelen som trengs i tegneseriene.
Det er mye å tenke på når man skal skape en tegneserie.
– Du må huske på at leserne har et helt spesielt og tett forhold til superhelten sin. Derfor må jeg sette meg godt inn i heltens univers. Helheten må stemme, og figuren må gjenkjennes, men ellers så kan jeg la fantasien løpe, smiler hun.
Fanbrev
Torunn får brev fra lesere, særlig unge, amerikanske kvinner om hva figuren betyr for dem.
– Amerikanerne er annerledes enn oss nordmenn, sier hun.
– De har en høyere terskel for banaliteter enn det vi har. Vi passer på å ha en litt ironisk distanse, mens amerikanerne har en helt annen oppriktighet og inderlighet overfor seriene.
– Dette må jeg huske når jeg skriver. For det skal fungere for alle nasjonaliteter, i alle aldre, og skal gi mening til Marvelfans.