Abonnenter
Digitalt stjerneskudd
AV ELISABETH ØSTBY OG ØYVIND MO LARSEN
Nora Nymo Fikse gjør seg bemerket ute i den store verden med sine digitale klistremerker. Årets artist i bransjen i 2020 går for tittelen også i år.
Den unge digitalkunstneren designet sin første GIF – altså et digitalt klistremerke – i 2018.
Siden den gang har hun laget godt over 1.000 merker, og disse er blitt sett mer enn 56 milliarder ganger.
Svimlende tall, men så har da også Nora gjort seg bemerket ute i den store verden på sitt felt, blant annet ved å bli kåret til årets artist av den største digitale plattformen for disse digitale klistremerkene.
Den store drømmen er å kunne leve av å lage bildefiler i bevegelse.
Lurer du på hva en GIF er?
Det er et digitalt klistremerke som tillater bevegelse som brukes mye både på facebook, instagram og snapchat. Nå brukes det også i markedsføring.
– Bevegelse fanger oppmerksomheten vår, sier Nora.
– De fleste bruker GIF-er uten å tenke over at det sitter noen og lager dem, forklarer Nora.
- GIF står for Graphics Interchange Format og er en samling av bilder eller videoer man slår sammen til en fil som går i loop.
- De blir ofte brukt i Instagram Stories, snapchat eller facebook for å piffe opp storyen eller for å markedsføre noe.
- GIF-er er mer interessante å se på enn statiske bilder.
- De legger til bevegelse i innholdet ditt, og hvis du bruker dem på riktig måte
- Dette gjør det enklere for innholdet ditt å skille seg ut i e-post, annonser, sosiale medier, blogginnlegg og annet
Tidlig krøkes
Nora er født og oppvokst på Jessheim, og allerede på barneskolen begynte hun å programmere nettsider.
– Jeg fikk låne faren min sitt bildebehandlingsprogram, og da var jeg i gang.
Nora begynte raskt å forme og designe ulike uttrykk, og ingen ble overrasket da hun søkte seg inn npå studiespesialisering med formgivning på videregående.
Deretter ble det grafisk design i Trondheim i to år, i tillegg til ett år i Australia.
Drøm realisert
– Drømmen har alltid vært å jobbe for meg selv som frilanser, forteller Nora.
Men enkelt har det ikke vært. Hun beretter omo hardt arbeid og viktigheten av å ha mange og gode kontakter. Det tar tid å bygge nettverk, men både drømmen og engasjementet er til stede i fullt monn. Oppmerksomheten rundt Nora har økt betraktelig det siste året.
56 milliarder
Nora kan lage alt innenfor grafisk design, men i 2018 tok hun et valg om å spesialisere seg på produksjon av GIF-filer.
– Hvordan og hvorfor?
– Det var egentlig litt tilfeldig at jeg startet med dette. Jeg gjorde det fordi jeg syntes det var gøy, men jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så hvor mange visninger filene mine fikk, sier hun.
– Det var først da jeg skjønte at dette faktisk kunne bli et levebrød. Og det var da jeg tok valget om kun å lage GIF-filer.
– Det høres sprøtt ut, men disse filene har nå over 56 milliarder visninger til sammen, forteller hun.
Valgkamp
I vår digitale verden fanges dyktige folk raskt opp, og Nora fikk sitt første store oppdrag gjennom et reklamebyrå i New York, USA.
Han som driver byrået hadde sett Nora sine GIF-er på instagram, og hun ble kontaktet.
– Jeg trodde først at dette var tull. Det var liksom for utrolig.
Oppdraget var å skape interesse blant unge amerikanske velgere, noe Nora lyktes med. Hun fikk nye oppdrag under selve valget i USA i 2020 også, så vi kan trygt si at ballen rullet.
VALGKAMP: Digitale klistremerket laget på oppdrag fra valgapparatet til Mike Bloomberg under valget i USA 2020. Noe for lokalpolitikerne i Ullensaker i 2023?
Jessheim
Her hjemme har vi blant annet sett Nora sine digitale klistremerker i markedsføringen til Jessheim storsenter, og kanskje vil hennes produkter bli en del av den lokale valgkampen her i Ullensaker i 2023.
Bare litt over 70 prosent av ullsokningene stemte i forrige uke, så det er absolutt rom for å skape engasjement her på berget også.
– Dette er en morsom måte å markedsføre seg på, men det har ikke vært brukt like mye i Norge som i utlandet – foreløpig, sier hun.
Foredrag
Kundeporteføljen til den unge digitalkunstneren fylles opp etter hvert som den digitale verdenenen har fått øynene opp for det hun driver med.
Denne høsten er hun på turnè med Social Media Days som er en konferanse som arrangeres i Oslo, Trondheim og Bergen. Nora innrømmer at dette er skummelt.
– Men jeg kunne ikke si nei heller, smiler hun.
– Det er en fantastisk mulighet for meg å bli enda bedre kjent i miljøet, og jeg vil få mye ut av det både jobbmessig og personlig.