Abonnenter
Byens tøffeste jobb
Av Elisabeth Østby
Sylvia Aastad har hatt den kanskje aller tøffeste jobben i Ullensaker gjennom koronaperioden. Hun har vært leder for karantenehotellene siden mars 2020.
Enhetslederen ved Gystadmyr bo- og aktivitetssenter forteller i denne teksten om unntakstilstanden som har herjet siden pandemien traff oss, og hun er full av lovord om alle menneskene som har stilt opp til alle døgnets tider når det har vært behov for det.
Enorme oppgaver
Flyplassen er den største arbeidsplassen i kommunen, og den har tilført Ullensaker enorme arbeidsoppgaver. Heldigvis har vi dyktige mennesker som stiller opp, organiserer seg og får jobben gjort. Sylvia Aastad er den av dem som virkelig tok tak.
– Jeg var på rett sted til riktig tid, eller på feil sted til feil tid, sier hun etterfulgt av latter.
For hun innrømmer at koronaperioden har vært svært krevende, til tider veldig tøft, men absolutt noe å ha med seg.
– Jeg har fått ekstra vekt i ryggsekken min, smiler hun.
Men – etter hvert som intervjuet skrider fram – så finner vi det litt vanskelig å tro at det kun var tilfeldigheter som gjorde at Sylvia fikk ansvaret for karantenehotellene. Dette er nemlig ei dame som har bein i nesa etter mange år i helsevesenet.
Krevende
Da pandemien rammet Norge begynte Sylvia å organisere helsesjekken på Gardermoen. Comfort hotel Runway på Gardermoen var det første hotellet som skulle huse mennesker som måtte være i isolasjon og karantene.
Tidligere ansatte i kommunen og permitterte stilte opp, og senere samarbeidet Aastad og kompani med NAV, som kom med forslag til kandidater som kunne representere kommunen på hotellene.
– Det var vel ingen som helt visste hva de gikk til med regelverk i stadig endring og nødvendigheten av å stille opp på kort varsel, forteller Sylvia, som på det meste har organisert ni karantenehoteller.
– Anne-Berit Andersen og Berit Wiig har vært uunnværlige, sier Sylvia.
– De to har bistått med rekruttering, arbeidslister, telefoner og mye annet.
I dag er det kun ett hotell som fortsatt er i drift ut året.
– Det er krevende for kommunen å være i beredskap, og skal hotellene starte opp igjen må det kompensasjonsordninger til, sier hun.
Da det smalt
Det var først i november 2020 at det smalt for alvor, og nesten alle hotellene i kommunen ble tatt i bruk som karantenehotell.
– Det har vært mye logistikk, og uten de gode hjelperne og gode samarbeidspartnere hadde ikke dette fungert, sier Sylvia.
Siste helgen i mai var den mest krevende helga og Sylvia husker den spesielt godt.
– Jeg var på hyttetur sammen med en venninnegjeng. Men det ble liten tid til venninnene, forteller Syliva, som ble sittende i telefonen fra klokken tidlig morgen til sen natt for å få kontroll over den akutte situasjonen som plutselig oppsto.
– Det eksploderte, minnes hun, og rister litt på hodet.
Da var det bare å komme seg hjem å brette opp ermene. Tiden etter dette står klart i minnet hennes, samtidig som alt er litt diffust.
– Det er vanskelig å beskrive den situasjonen vi sto i, og få vet hvilken enorm dugnadsinnsats mange tok på seg, sier hun.
Dugnaden
– Vi snakker om alle hotellene og deres ansatte, taxinæringen, smittetransport, politiet, organiseringen på flyplassen, samarbeidet med Duty Manager og vekterne, alle som står for testing, smittesporing laboratorier og alle leger og helsepersonell som har stilt opp til alle døgnets tider.
– Alle de som har kjørt skytteltrafikk med smittevernsutstyr og for å skaffe medisiner til de som måtte på hotell. Apotekene utvidet åpningstidene sine, bussene tro til og budfirma kjørte rundt med medisiner. Det var helt fantastisk å se hvordan folk stilte opp, smiler Sylvia.
Fulle hoteller
På det verste måtte hele 70 prosent av alle innreisende på hotell. Det vil si at minst 650 mennesker måtte innkvarteres hvert døgn, og de måtte være der i minimum åtte døgn.
Alle de ni hotellene i Ullensaker med sine 2.000 rom ble raskt fylt opp. Sju hoteller i Oslo stilte seg til disposisjon. De tok imot mange, også på svært kort varsel.
Springbrett
Sylvia trengte arbeidskraft, og gjennom tett samarbeid med NAV ble det funnet kandidater som ønsket å komme ut i jobb.
Disse skulle i hovedsak ta seg av karantenegjester, svare på spørsmål og yte den servicen og profesjonalitet som en representant for Ullensaker kommune skal gjøre.
For flere har denne jobben blitt et springbrett ut i arbeidslivet, og de har vist enorm glede over å få være en del av et større felleskap.
Krevende
– Det har til tider vært en svært krevende jobb å stå i front, sier Sylvia.
– Det har vært mange vanskelige møter med reisende som absolutt ikke vil bestemmes over.
– Jeg lar meg ikke lenger forbause over folks oppfinnsomhet for å slippe unna.
Sylvia har opplevd å føle seg truet, og har noen ganger tenkt at det er greit at de ikke vet adressen hennes.
Viktige mennesker
– For meg har det vært viktig å fokusere på alle de fantastiske menneskene som har stått på dag og natt. Nå, mer enn noen gang, har vi sett hvor viktig alle ledd er, fra renhold til politi og direktører. Nå har alle blitt sett, særlig renholderne, som ofte blir glemt. UIten dem hadde vi ikke klart oss!
– Ullensaker kommune har vært gjennom en massiv dugnad. Det har vært lærerikt, slitsomt, vi har grått og vi har ledd. Det har vært en merkelig tid, som jeg aldri kommer til å glemme.