Folk
La oss heie fram en Pop-spesial
KOMMENTAR
Ullensaker Teater har forsøkt å sette opp musikalen «Askepop» de tre siste årene. Det er få vi unner to fulle hus mer enn denne gjengen, for reisen fram mot premiere i midten av januar har vært mer enn humpete.
Det begynner å dra seg til i øvingslokalene til Ullensaker en drøy uke eller så før det er premiere (i Panorama i Eidsvoll).
Jessheimpuls er flue på veggen denne kvelden.
Gjengen til produsent Anne-Brith Sandsnes og regissør og manusforfatter Bjørn Birch inntar Ullensaker kulturhus fredag 20. januar og lørdag 21. januar (linker til billett lenger ned i teksten).
DRAMA: En mor som dør, en milkshake-sjappe som står i fare for å måtte stenge, engler, ondskap og kjærlighet. Musikalen Askepop har det meste. Vi lover.
Tre år
Da er tre år med forberedelser, utsettelser på grunn av korona og utskiftinger i ensemblet (grunnet at skuespillere og andre har reist videre til andre oppdrag) over, og uforløst energi kan endelig få fritt utløp på scenen i Ullensakers storstue Kong Rakne.
Anne Brith Sandsnes legger ikke skjul på at dette har vært en tøff og krevende prosess, og da var det overraskende gledelig å registrere at de to forestillingene i storstua har passert halv sal hver seg. Det er ikke gitt når vi går inn i 2023, for billettsalget i kultur-Norge har vært så som så siden samfunnet åpnet opp.
OPPLØPET: Anne-Brith Sandsnes og Ullensaker Teater har ventet tre år på å gjennomføre satsingen Askepop. Nå nærmer det seg, og konsentrasjonen er på topp.
Legg til at det er tre år siden forberedelsene begynte for Ullensaker Teater, og det blir lett å heie på to fulle hus nå i januar. Det er nesten så vi i Jessheimpuls oppfordrer folk til å kjøpe billett til akkurat denne forestillingen på grunn av det lange strekket ensemble og alle involverte har hatt gjennom prosessen.
Nærmer seg
– Har vi kontroll, Anne-Brith?
– Hva skal jeg si til det? Det begynner å nærme seg noe og vi kommer alltid i mål, sier damen i det hun gjemmer seg bak luggen og dykker ned bak pc-skjermen igjen.
TOG FOR SNØ: Regissør Bjørn Birch ankommer noe forsinket. Vi-følelsen i teateret har vært byttet ut med Vy-følelsen av å være forsinket. Men humøret steg underveis i øvelsen.
Spenningsnivå og – ja – adrenalin er i ferd med å bygge seg opp i øvingslokalene, og der feier regissør (og han som har oversatt musikalen fra dansk til norsk) Bjørn Birch inn i øvingsrommet i Jessheim sentrum også. Han har tatt tog fra Oslo denne snøfylte ettermiddagen, og humøret er tilsynelatende sånn passe i det han entrer lokalene.
DISIPLIN: Bjørn Birch hadde med seg Cola Zero og myndig autoritet til øvelsen onsdag kveld. Det ble fart i sakene umiddelbart.
Disiplin
Derfra og ut er det effektivitet og stram disiplin, for det er knapt nok tid av veien før premieren hvis dette skal bli et helstøpt stykke, sier de overordnede.
Hva fikk så Jessheimpuls overvære denne øvingskvelden tidlig i januar?
Jo, det er ingen tvil om at dette er et fartsfylt stykke teater og musikal. Det hviler en ganske tung bør på de bærende roller og de som skal støtte opp om hovedkarakterene. Det gjør de da også, for Ingrid E. Grimdalen og Christoffer Lauritzen får mye å spille på av skuespillerne rundt seg.
HOVEDROLLEN: Ida E. Grimdalen har en av de rørende rollene i musikalen Askepop. Hun har god støtte fra resten av ensemblet.
Askepop er en slags variant av Askepott-eventyret. Men vi finner humor, ramsalte replikker, dans og mye sjarm i det publikum får se.
Settingen er 50-tallet, og vi får oppleve både feer, engler, det onde og det gode. Og kjærligheten ligger og lurer hele veien.
Voldsom glød
Mest imponerende en drøy uke før teppet går opp er den gløden og det engasjementet vi som besøkende opplever at bor i truppen som har opplevd tilbakeslag, utsettelser og andre hindringer som måtte forseres på veien mot premiere.
PÅ HÆLEN: Tre år med å ta ting litt «på hælen» på grunn av korona og annet er i ferd med å bli historie. Nå er det snart premiere på musikalen Askepop, og Jessheimpuls unner virkelig denne gjengen fulle hus i Kong Rakne.
Derfor er det fristende å la akkurat denne oppsettingen i regi av Ullensaker Teater stå som et symbol på motvekten til apatien som fikk sette seg i samfunnet gjennom pandemien. Og nettopp derfor hadde det vært særdeles morsomt om denne gjengen fikk oppleve to fulle hus i Kong Rakne.
SANG OG DANS: Det er tidvis mye folk på scenen underveis i denne musikalen. Geir Ove Bredesen utviser humor og god timing som engel i himmelen.
Og i det store bildet kunne vi la denne forestillingen bli starten på at vi velger å kjøpe billett til lokale – og andre – forestillinger det jobbes så hardt for å realisere.
I Ullensaker og Jessheim by får vi til det vi vil.
Kanskje får vi til to fulle hus også?
Billett finner du ved å TRYKKE HER FOR FREDAG 20. JANUAR
Og ved å TRYKKE HER FOR LØRDAG 21. JANUAR
Vi sier lykke til.
Og det er garantert verdt turen.
Brekk et bein.