Abonnenter
Ruster seg for økt utleie
Ullensaker kommune er forberedt på at trykket blir større på leie av elektriske sparkesykler etter at det ble påbudet med forsikring for dem som eier en slik. Lokal forskrift strammes derfor noe inn.
Politikken skal vedta de endelige forskriftene som tar for seg utleie av sparkesykler i den kommende runden med møter – og denne saken skal helt opp til kommunestyret for endelig avgjørelse.
Bakgrunnen for saken er at kommersiell utleie av elektriske sparkesykler fra offentlig grunn har de senere årene blitt et svært populært tilbud i norske byer.
Som Ullensaker kommune skriver i saksutredningen: «Elsparkesykler kan være et positivt mobilitetstilbud, men i fri flyt medfører sparkesyklene betydelig utfordringer for kommunens forvaltning og drift av gategrunn og offentlige byrom. Det kan også skape utfordringer for framkommeligheten for andre innbyggere.»
Kom i 2020
I Ullensaker kommune etablerte den første utleieaktøren seg i 2020, og selv om det foreløpig er relativt få aktører og antall elsparkesykler, er det grunn til å tro at interessen vil øke i tiden fremover – mye på grunn av kravet om forsikring av sparkesyklene som eies av private. Kravet om ansvarsforsikring – både på privateide og doninger for utleie – kom på plass 1. januar i år.
Dette skrev Jessheimpuls i 2020:
Bestemme hvor
Med den lokale forskriften ønsker Ullensaker kommune å ha kontroll over den totale belastningen av å ha elektriske kjøretøy plassert rundt for utleie.
Ullensaker kommune ønsker også å ha en finger med i spillet – altså bestemme – når det kommer til hvor det ikke skal være mulig å kjøre, og hvor det ikke skal være mulig å parkere etter endt utleie(såkalt geofencing).
Administrasjonen er i Ullensaker kommune er også tydelig på at antallet utleiere bør begrenses:
«Konkurransetilsynet har rådet andre større kommuner til å tillate flere enn to utleieaktører for å unngå koordinering og gi flere alternativer til kundene, og både Oslo og Bergen kommune gir etter høringsuttalelse fra Konkurransetilsynet tillatelse til inntil tre utleiere. Uten tillatelsesordning har det i Ullensaker bare vært to utleieaktører, og aktørene har ikke tjent det de har forventet som har ført til færre elsparkesykler enn planlagt. For å sørge for økonomisk bærekraft i kommunen tilsier erfaring at det ikke er rom for flere enn to aktører i Ullensaker.»
Ikke etter 23.00
- Forskriften er også tydelig på at det ikke skal være mulig å leie elektrisk sparkesykkel i tidsrommet 23.00 til 05.00. Dette for å redusere antall ulykker.
- Elektriske sparkesykler hører i regelverket til kategorien «liten elektrisk motorvogn», og trafikkreglene for denne klassen kjøretøy er i stor grad de samme som for sykkel
- Det er tillatt å parkere elsparkesykkel på sykkelvei, gangvei, fortau, gågate og gatetun så lenge den ikke er til hinder eller ulempe for andre trafikanter
- Trafikkregler og hvordan den enkelte tar seg frem på elsparkesykkelen kan ikke reguleres av kommunen, da det er politiet som håndhever brudd på de alminnelige trafikkreglene.
- Elsparkesyklene skaper spesielt utfordringer for tryggheten og fremkommeligheten til blinde, svaksynte og bevegelseshemmede
- Kommunen vil i den årlige kunngjøringen presisere hvilke områder som aktørene må markere som områder der det ikke er tillatt å parkere
- For å sikre trygg parkering krever kommunen også bildebevis på at elsparkesyklene er parkert i henhold til reglene.