Abonnenter
Tung verdenshistorie med startskudd på Jessheim
En konsert med bandet Mayhem på Folkets hus på Jessheim 3. februar 1990, er det offisielle startskuddet for norsk black metal. Den tunge rocken ble aldri den samme etter denne kvelden.
Bandet Mayhem har 40-årsjubileum i 2024, og det markeres med to konserter på Sentrum scene i hovedstaden denne helgen.
Jubileet til metall-pionerene er samtidig en god grunn til å løfte fram konserten på Folkets hus på Jessheim i februar 1990. Den var det offisielle startskuddet for Norsk Black metal.
Dette skrev Jessheimpuls i 2021:
HELLIG GRUNN: Folkets hus og Jessheim er hellig grunn blant fans av musikksjangeren black metal. Folkets hus ble revet i 2010. Foto: Kai Krog Halse
«En kald vinterlørdag står en umake samling folk på Jessheim togstasjon. De fleste er kledd i svart, med patronbelter og naglearmbånd. Noen har passert 20, men de fleste er i alderen 16 til 18 år. Årsaken? De skal se Mayhem med ny vokalist.»
Slik åpner musikkjournalist Harald Fossberg boka «Nyanser av svart», og det han skildrer er opptakten til konserten som regnes å være startskuddet for norsk black metal.
I salen sto en ung Stian Thoresen, som tre år senere skulle starte bandet Dimmu Borgir sammen med kameratene Sven Atle Kopperud og Kenneth Åkesson.
Noe i emning
– Mayhem satte standarden, og Dimmu Borgir gjorde norsk black metal stort, sier Finn Håkon Rødland. Musikkentusiasten og samleren fra Jessheim sier at de færreste er klar over Jessheims posisjon i metallverdenen. Jessheim er intet mindre enn hellig grunn for metallfolket.
MOTOREN: Finn Håkon Rødland med boksen som markerer at det er 25 år siden bandet Mayhem ga ut det som er blitt et ikonisk album. Den påkostede boksen er blitt til ved hjelp av Rødlands kunnskap, samlerevne og interesse for metallsjangeren.
Finn Håkon er – i tillegg til å være interessert i tung rock – en entusiastisk samler og historiker å regne når det kommer til denne delen av norsk musikkhistorie, og det er han som er hjernen bak den påkostede boksen som markerer 25-årsjubileet til bandet Mayhems legendariske album «De Mysteriis Dom Sathanas».
HISTORIE: Her er fødselen til musikksjangeren norsk black metal dokumentert fra scenen på Folkets hus på Jessheim. Mayhem var pionerene, og denne konserten var startskuddet.
Mer om det etter hvert, men la oss først gå tilbake til den kalde februarlørdagen i 1990 igjen:
Mayhem har en sterk posisjon i metallundergrunnen i 1990, det er forventninger i luften blant de svartkledde med nagler på Jessheim stasjon, for i brev (det gikk i brev den gangen) har Mayhem-gitarist Øystein Aarseth antydet at showet på Jessheim kommer til å bli noe utenom det vanlige. Og det stemmer.
«Ohlin og Aarseth stiller med liksminke, scenen er dekorert med kjettinger, piggtråd og grisehoder på staker.» skriver Fossberg i sin bok.
JESSHEIM 1990: Norsk black metal ble født her i 1990. Mayhem gikk på scenen med liksminke og med grisehoder på scenen. Resten er verdenshistorie. Foto: privat
Alt ble forandret
«Under nest siste låt drar vokalist Ohlin fram en kniv og begynner å kutte seg opp. Men kniven er for sløv, så han tar isteden en colaflaske, knuser den og karver et par stygge skår i armen. Blodet flyter, og vaktmesteren på stedet teiper ham sammen så godt han kan, slik at Ohlin kan gå på scenen og gjennomføre siste låt. Etter dette blir ingenting det samme. Mayhem har tatt black metal et skritt videre, og mange som dro til Jessheim skal følge etter.»
Det norske og internasjonale musikklandskapet ble forandret for alltid, skriver Fossberg.
HELLIG GRAL: Dette er kassetten som inneholder opptak fra Mayhem-konserten på Jessheim. Konsertopptaket var en sentral del av den forrige Mayhem-boksen «Cursed in Eternity» fra 2018.
– Hva var det egentlig som skjedde denne kvelden, Finn Håkon?
– Mayhem var pionerene som kom med sjangerbrytende norsk metall på dette tidspunktet, og så satte de standarden for estetikken i denne sjangeren. Dette var den aller første norske black metal-konserten, og det var første gang liksminke ble brukt på denne måten.
– For å si det kort og konsist så skapte Mayhem en helt ny sjanger med Norwegian Black Metal!
– På hvilken måte?
– Musikken var raskere, tyngre og mer ekstrem enn alt annet man hadde hørt tidligere. De gikk i front, og bandene som kom etter – blant dem var Dimmu Borgir – gjorde norsk black metal stor ute i verden.
Stian i salen
ARVTAKEREN: Stian «Shagrath» Thoresen i Dimmu Borgir var blant de 50 i publikum da Mayhem spilte på Jessheim i 1990. Stian skulle senere erobre verden og løfte norsk black metal til store høyder sammen med makker Sven Atle Kopperud.
Stian «Shagrath» Thoresen var ung gutt i 1990, og han var blant publikum i Folkets hus denne historiske kvelden. Slik beskriver han det han opplevde i et intervju i forbindelse med Mayhem-boksen som kommer i disse dager:
«Mitt første møte med Mayhem var konserten på Jessheim. Jeg husker ikke så mye fra selve Mayhem-konserten på Folkets hus, men jeg husker at det var mye venting på grunn av tekniske problemer før Mayhem skulle på scenen.
– Og så husker jeg at vokalist «Dead» kuttet opp armen sin med en knust colaflaske. Det var ikke noe vi forventet å oppleve.
– Det er jo interessant at vi fortsatt bruker albumet «De Mysteriis Dom Sathanas» som referanse 25 år etter at det ble sluppet. Det låter like bra i dag, sier Thoresen.
KUTTET SEG: Vokalist Pelle «Dead» Ohlin kuttet seg opp med en knust colaflaske underveis i konserten. Vaktmesteren på Folkets hus måtte forbinde ham før siste nummer. Foto: privat
Var for ung
STOLTE: To stolte ambassadører for norsk black metal. Samler og entusiast Finn Håkon Rødland og en av tre grunnleggere av Dimmu Borgir, Sven Atle «Silenoz» Kopperud.
Sven Atle Kopperud i Dimmu Borgir skulle egentlig på konserten på Folkets hus, men den da 13 år gamle guttungen fikk ikke lov til å dra fra Nannestad til Jessheim for å se dem.
– Hva er det med Mayhem?
– De var ekstreme, og den gangen var jeg nok for ung til å forstå musikken deres. Men Mayhem løfter fram det monumentale i black metal, sier Kopperud til Jessheimpuls.
GRISEHODE: Mayhem er også kjent for å ha grisehoder på scenen. Første gang de stilte med det var på Folkets hus her i byen. Foto: privat
– Hvorfor var denne konserten på Jessheim, Finn Håkon?
– Det har nok litt med tilfeldigheter å gjøre. Men det var en radiomann som heter Tønnes Stenersen som jobbet i radioprogrammet «High Voltage» som arrangerte konserten.
Jessheimpuls har ikke lyktes å få tak i Stenersen, som en periode var redaktør i TV Romerike.
Mørkt kapittel
LEGENDARISK: Bildet av Mayhem backstage på Folkets hus på Jessheim er ikonisk. Det er kopiert i Hollywood-filmen som kom om Mayhem i 2018. Originalbildet har grønne vegger.
Bandet Mayhems ikoniske status er ikke bare forbundet med musikken de laget. I Mayhems kjølvann finner vi overskrifter om kirkebranner, vokalist Ohlin sitt selvmord i 1991 og Varg Vikernes (Greven) som myrdet bandkamerat Øystein Aarseth (kjent som Euronymous) i 1993, vil alltid hefte ved både bandet og musikksjangeren.
Det er ikke til å komme fra at disse hendelsene og mediedekningen var en medvirkende årsak til at sjangeren black metal fikk eksplosiv vekst leser vi i Store Norske Leksikon
Men det står også at:
«Historien til bandet Mayhem er tett knyttet sammen med historien til norsk black metal. De ekstreme holdningene og hendelsene som særlig har vært knyttet til bandets tidlige historie, var og forblir en kilde for spekulasjoner og myter med forgreninger til norsk black metal som helhet. Til tross for at bandmedlemmer gjentatte ganger har ytret et ønske om å legge fortiden bak seg og etterlyst et større fokus på musikken fra kommentatorer, blir bandets tidlige historie fremdeles et tilbakevendende tema.»
Hollywood
I 2018 kom for en Hollywood-produsert film om fenomenet norsk black metal. Filmen var basert på den kontroversielle boken «Lords of Chaos». Bandet har tatt avstand fra boken og filmen, men for oss på Jessheim er det interessant at konserten på Jessheim er referanse i en av bandet Metallica sine musikkvideoer.
Jessheim er med andre ord ikke kun hellig grunn for black metal-folket. Jessheim er også et lite stykke Hollywood.
Eller som Finn Håkon Rødland siterer produsenten av det legendariske Mayhem-albumet:
– Det er dette som – sammen med Edvard Grieg – kommer til å stå igjen om norsk musikkhistorie om 100 år.
Og det hele startet på Jessheim.