Kontakt oss

Abonnenter

Rigger seg til etter nedskjæringer

Avatar

Publisert

den

Den politiske bestillingen om å spare inn 20 millioner kroner i et omstillingsprosjekt har blant annet ført til nytt organisasjonskart på rådhuset.

Fra 1. oktober er det nye organisasjonskartet satt i virke, og det nye oversiktskartet ser slik ut:

«Den nye organiseringen i Ullensaker kommune skal ivareta en sunn kommuneøkonomi og en sterk organisasjon, slik at vi fortsatt kan gi gode tjenester til våre innbyggere.» heter det i begrunnelsen på hjemmesiden til Ullensaker kommune.

«Stillingskrig»

Organiseringen er som nevnt initiert etter at flertallet i politikken fattet et vedtak om å spare inn 20 millioner kroner ved se på organiseringen i kommunen – i tillegg til å kutte 10 millioner kroner i bruk av konsulenter.

Les mer her:

Nå starter “stillingskrigen” i kommunen

Den nye organiseringen ser slik ut fra 1. oktober:

Oppvekst

Pedagogisk senter og Forebyggende barn og unge (FBU) slås sammen til den nye enheten Barn og unges hus, for å styrke laget og samhandlingen rundt barn og unge. Denne enheten vil ha fem avdelinger:

  • Helsestasjon
  • Språk og tilrettelegging
  • PPT
  • Skolehelsetjenesten
  • Oppvekstmiljø
  • Barnevernstjenesten blir også en del av oppvekstsektoren

Plan, kultur, teknisk

I hovedsak har man samlet oppgavene i færre enheter og redusert antall ledere:

  • Enhet Plan og næring endrer navn til Plan og samfunnsutvikling
  • Eiendomsvirksomheten styrkes ved at tidligere enhet Prosjektkontoret blir en avdeling under Kommunale eiendommer
  • Tidligere enhet Plan og prosjekt kommunalteknikk legges inn som en avdeling under enhet Vann og avløp
  • Tidligere avdeling Juridisk stab legges inn i kommunaldirektørens stab under en ledelse
  • Ungdomshusene, Huset og Calypso, tidligere organisert under Oppvekst, slås sammen med ungdomshuset Atlas under en ledelse; Ung Kultur
  • Kino og Kulturhus slås sammen til en avdeling; Kulturhus
  • Avdeling Gnist mat og opplevelser blir en del av Kulturenheten

Helsevern og sosial omsorg

hovedsak har man samlet oppgavene i færre enheter og redusert antall ledere. I den nye organiseringen har vi opprettet enheter hvor likelydende tjenester samles:

  • Enhet for institusjoner
  • Enhet for hjemmebaserte tjenester
  • Enhet for akutte og poliklinisk tjenester
  • Enhet for boliger med heldøgnbemanning
  • Enhet for tildeling og forvaltning
  • Enhet for samfunnsmedisin
  • NAV
  • Det opprettes en avdeling for driftstjenester som service og transport, sentralkjøkken og vaskeri mv.
  • Alle enhetene har opprettet en eller flere fag- og kvalitetskoordinatorstillinger, for å sikre gode rutiner, prosedyrer og faglig kvalitetsforbedring

Leste du denne?

Forventer krevende høst

Bakgrunn og mål

Dette skriver Ullensaker kommune om årsak til omorganisering samt målsettingen med omorganiseringen:

«Ullensaker kommune har siden det politiske budsjettvedtaket i desember 2023 arbeidet med å sikre drift innenfor de gitte økonomiske rammene, og redusere antall stillinger og bruk av konsulenter. Gjennom en grundig gjennomgang av organiseringen og driften har vi oppnådd følgende:» 

  • Tydelige prioriteringer av kjerneoppgaver: Vi fokuserer på det viktigste for å sikre effektiv drift i kommunen. 
  • Harmonisering av organiseringen på tvers av sektorer, enheter og avdelinger: Vi skaper en mer sammenhengende og koordinert organisasjon, og optimaliserer strukturen for å bedre effektivitet og samarbeid. 
  • Økt tverrfaglighet: Vi fremmer samarbeid på tvers av ulike fagområder for å gi innbyggerne mer sammenhengende tjenester. 
  • En sterkere og mindre sårbar organisering: Vi styrker interne strukturer og prosesser for å øke evnen til å håndtere utfordringer. 

Hva dette betyr for borgerne og de ansatte i Ullensaker kommune gjenstår å se, men dette er i hvert fall måten de har organisert seg for å møte framtidens utfordringer og ǵleder på vegne av befolkningen.

 

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.