Abonnenter
Rigger seg til etter nedskjæringer
Den politiske bestillingen om å spare inn 20 millioner kroner i et omstillingsprosjekt har blant annet ført til nytt organisasjonskart på rådhuset.
Fra 1. oktober er det nye organisasjonskartet satt i virke, og det nye oversiktskartet ser slik ut:
«Den nye organiseringen i Ullensaker kommune skal ivareta en sunn kommuneøkonomi og en sterk organisasjon, slik at vi fortsatt kan gi gode tjenester til våre innbyggere.» heter det i begrunnelsen på hjemmesiden til Ullensaker kommune.
«Stillingskrig»
Organiseringen er som nevnt initiert etter at flertallet i politikken fattet et vedtak om å spare inn 20 millioner kroner ved se på organiseringen i kommunen – i tillegg til å kutte 10 millioner kroner i bruk av konsulenter.
Les mer her:
Den nye organiseringen ser slik ut fra 1. oktober:
Oppvekst
Pedagogisk senter og Forebyggende barn og unge (FBU) slås sammen til den nye enheten Barn og unges hus, for å styrke laget og samhandlingen rundt barn og unge. Denne enheten vil ha fem avdelinger:
- Helsestasjon
- Språk og tilrettelegging
- PPT
- Skolehelsetjenesten
- Oppvekstmiljø
- Barnevernstjenesten blir også en del av oppvekstsektoren
Plan, kultur, teknisk
I hovedsak har man samlet oppgavene i færre enheter og redusert antall ledere:
- Enhet Plan og næring endrer navn til Plan og samfunnsutvikling
- Eiendomsvirksomheten styrkes ved at tidligere enhet Prosjektkontoret blir en avdeling under Kommunale eiendommer
- Tidligere enhet Plan og prosjekt kommunalteknikk legges inn som en avdeling under enhet Vann og avløp
- Tidligere avdeling Juridisk stab legges inn i kommunaldirektørens stab under en ledelse
- Ungdomshusene, Huset og Calypso, tidligere organisert under Oppvekst, slås sammen med ungdomshuset Atlas under en ledelse; Ung Kultur
- Kino og Kulturhus slås sammen til en avdeling; Kulturhus
- Avdeling Gnist mat og opplevelser blir en del av Kulturenheten
Helsevern og sosial omsorg
hovedsak har man samlet oppgavene i færre enheter og redusert antall ledere. I den nye organiseringen har vi opprettet enheter hvor likelydende tjenester samles:
- Enhet for institusjoner
- Enhet for hjemmebaserte tjenester
- Enhet for akutte og poliklinisk tjenester
- Enhet for boliger med heldøgnbemanning
- Enhet for tildeling og forvaltning
- Enhet for samfunnsmedisin
- NAV
- Det opprettes en avdeling for driftstjenester som service og transport, sentralkjøkken og vaskeri mv.
- Alle enhetene har opprettet en eller flere fag- og kvalitetskoordinatorstillinger, for å sikre gode rutiner, prosedyrer og faglig kvalitetsforbedring
Leste du denne?
Bakgrunn og mål
Dette skriver Ullensaker kommune om årsak til omorganisering samt målsettingen med omorganiseringen:
«Ullensaker kommune har siden det politiske budsjettvedtaket i desember 2023 arbeidet med å sikre drift innenfor de gitte økonomiske rammene, og redusere antall stillinger og bruk av konsulenter. Gjennom en grundig gjennomgang av organiseringen og driften har vi oppnådd følgende:»
- Tydelige prioriteringer av kjerneoppgaver: Vi fokuserer på det viktigste for å sikre effektiv drift i kommunen.
- Harmonisering av organiseringen på tvers av sektorer, enheter og avdelinger: Vi skaper en mer sammenhengende og koordinert organisasjon, og optimaliserer strukturen for å bedre effektivitet og samarbeid.
- Økt tverrfaglighet: Vi fremmer samarbeid på tvers av ulike fagområder for å gi innbyggerne mer sammenhengende tjenester.
- En sterkere og mindre sårbar organisering: Vi styrker interne strukturer og prosesser for å øke evnen til å håndtere utfordringer.
Hva dette betyr for borgerne og de ansatte i Ullensaker kommune gjenstår å se, men dette er i hvert fall måten de har organisert seg for å møte framtidens utfordringer og ǵleder på vegne av befolkningen.