Byhistorie
30 år siden Billy’s åpnet dørene
Lavprisbutikken Tore Kværner åpnet på dagen i dag for 30 år siden, må nesten være for et moderne kulturminne å regne. Billy’s var Kværners aller første butikk.
Folk på Jessheim kaller den fortsatt for Billy’s, og det er ingen tvil om at det var mye armer og bein da Tore Kværner startet opp lavprisbutikken mellom sentrum og innkjøringen til Skogmo.
– Vi hadde tilbud to ganger i uka, og Rune Stangeland og jeg ordnet annonsene sjøl, inkludert teksten i tegneseriene som fulgte med annonsene, sier Kværner.
Jo nærmere deadline, jo dårligere ble vitsene…
Tore Kværner
– Og jo nærmere deadline vi kom, jo dårligere ble vitsene. Jeg tror det var kun Rune og jeg som synes noen av tegneseriestripene var morsomme, erindrer Kværner.
Hver annonse kom med egenprodusert tegneseriestripe, som var av vekslende humoristisk kvalitet – litt avhengig av deadline…
Åpnet 60 butikker
Billy’s var den aller første butikketableringen til den da 25 år gamle kjøpmannsønnen. Fram til i dag har han startet opp rundt 60 butikker av forskjellig slag, blant annet 36 Tier’n-butikker, Benneton, platebutikken Amadeus, Snippsekken, Cartoon Company, Snick snack kaffebar, Frøken Fryd, Oasen blomster, GulBlå, Take Off, Necctar, Billys Cash & Carry og en del andre.
Billy’s var den første butikken min
– Men Billy’s var den første.
Den aller første annonsen.
Furuseth og Kværner
I dag huser lokalene en av fire Kiwi-butikker i og rundt Jessheim (Sand, Gardermoveien og Gotaasgården huser de tre andre), men for 30 år siden var det ikke veldig mange matbutikker i området.
– Det var Furuseth, som ble Rema 1000 i 1988) og Kværner som var de to store dagligvareforretningene på Jessheim, i tillegg til flere mindre dagligvarebutikker som Hertzenberg Eftf og den på Linjebo (Fargerike i dag, red.anm), sier Tore Kværner.
Eksamensoppgaven
– Billy’s var eksamensoppgaven din?
– Det stemmer. Jeg gikk på Markedshøyskolen.
– Hvorfor ble det slik?
– Lavprisbølgen skyllet over landet. Faren min kjøpte lokalene da en lokal bilforhandler gikk konkurs, og en dag ringte han meg og sa at vi vel måtte åpne lavprisbutikk der. Dette var på den tiden Rema og Rimi begynte å manøvrere og etablere seg overalt. Billy’s ble et motsvar til de to lavpriskjedene som etablerte seg i dette området, sier Kværner.
Billy’s var et motsvar til Rema og Rimi
I dag finnes det intet mindre enn 14 dagligvarebutikker i Jessheim sentrum og «omegn» (i dette tilfellet Sand og Gystad):
- Meny har to butikker
- Rema 1000 har tre butikker (og en fjerde på gang ved Jessheim sør når det prosjektet realiseres).
- Kiwi har fire butikker
- Coop Extra har to butikker
- Obs har en butikk og Joker har to butikker.
Rema latterliggjorde kjøtt- og fiskedisker
– Jeg husker at en del av markedsstrategien til Rema var å latterliggjøre butikker som hadde kjøtt- og fiskedisk. Det var trange tider mot slutten av 80-tallet, og profileringen gikk på at mat skulle være billig.
Billy’s var i 1989 generalsponsor for a-laget til Ull/Kisa. Beløpet var 50.000 kroner…
Utklipp fra EUB i det som må være 1989.
Mettet marked?
Med 14 dagligvarebutikker i og utenfor sentrum, så mener Kværner det er betimelig å stille spørsmålet om det er i ferd med å bli en overetablering av matforretninger.
– Det er fortsatt to matbutikker i Jessheim storsenter i dag, og de omsetter til sammen for mindre enn det de gjorde for 20 år siden, sier Kværner.
– Noen vil hevde at du ønsker handel i sentrum for å verne om egne interesser i handelssammenheng?
– Jeg ser dette først og fremst i et byutviklingsperspektiv, og der er handel i sentrum en viktig ingrediens. Byspredning er ikke å foretrekke, selv om det helt klart er et visst behov for butikker i utkanten. Men det er lov å spørre seg om hvor mange dagligvarebutikker vi skal ha i randsonen av sentrum, sier Kværner.
– Lett å skaffe melk
Jessheimpuls spør plansjef Åge Vebostad i Ullensaker kommune om det tetthet og antall dagligvareforretninger i og rundt Jessheim et problem eller element i byutviklingsperspektivet det jobbes etter?
– Prinsipielt er det greit at det er mange dagligvareforretninger i og rundt Jessheim sentrum. Kommunen legger – gjennom planer vi jobber etter – til rette for at folk skal kunne dekket dagligdagse behov i nærmiljøet, sier Vebostad.
– I dette ligger for eksempel å tilrettelegge for etablering av dagligvarebutikk der det er grunnlag for det, enten det er på Gystad eller Borgen.
– Tanken er at det bør være lett å skaffe seg en liter melk, og at det ærendet bør kunne gjøres til fots eller med sykkel-og ikke med bil, avslutter plansjefen.
Beliggenhet avgjørende
Men hva slags kriterier jobber dagligvarebutikkene etter når de tenker lokalisering av nye butikker?
– Beliggenheten er avgjørende når vi skal etablere butikk. Vi ønsker butikker med god tilgjengelighet som gjør det enkelt for kundene våre å handle kjapt.