Politikk
Fortviler over mulig kutt i skolen
Kommunens foreldreutvalg (KFU) ser med bekymring på at det er foreslått å kutte seks millioner kroner i neste års skolebudsjett. Det finnes ikke noe å kutte i, er beskjeden til politikerne.
Gunn Marit Stenvoll og resten av KFU er klar over at rådmannen i sitt budsjett foreslår å kutte der det smerter aller minst, men rundt om på skolene er det allerede smertefullt som det er.
– Det har vært overpresteret i skolesektoren, sett ut fra budsjettrammene som har vært til rådighet, sier Stenvoll, som sier at det året før ble kuttet hardt i skolebudsjettet, opp mot 10 millioner kroner.
– Det gjøres mye bra arbeid i Ullensakerskolen, og det er mange dyktige ansatte som har fått maksimalt ut av rammene de jobber under. Skolebudsjettet må synliggjøre at skole er et område vi ønsker å gjøre noe med, sier Stenvoll.
– Hvis det kuttes mer i skolebudsjettene nå, så risikerer vi å havne helt nederst på nasjonal skala hvis vi ser på Kostra-tallene (sammenlignbare tall fra kommune til kommune), legger hun til
– Ikke mer å kutte
– Vi har i mange år hørt fra den blå siden i politikken at kvalitet ikke nødvendigvis er sammenfallende med pengebruk, men når det har vært drevet – og blir drevet – så kostnadseffektivt som det drives i skolesektoren i Ullensaker kommune, så mener vi i fullt alvor at det nå ikke er mer å kutte i, sier Stenvoll.
LES: Budsjett 2019: rom for å velge politisk klokt
KFU peker på at Ullensaker skiller seg fra andre kommuner på flere områder:
- Utdanningsnivået er generelt lavere enn i andre kommuner, og skolen må kompensere for mye av det foresatte ikke rår med eller får til med egne barn
- Presset på Ullensaker når det kommer til tilflytting er større enn andre steder. Dette skaper utfordringer for skoleledelse relatert til tilgjengelig lærerkompetanse midt i skoleåret, i tillegg til at økonomisk kompensasjon for elevvekst er noe utforutsigbar.
- Det er også viktig at skolesektoren er rustet til å møte nye elever på best mulig måte, spesielt med tanke på å sikre et trygt læringsmiljø. Ullensaker har nedslående resultater når det kommer til mobbetall
- Skolesektoren (og barnehagene) fanger opp mange av dem som trenger ekstra ressurser tidlig i læringsløpet. Tidlig innsats er avgjørende for å sikre at disse barna lykkes i livet.
- Færre leseveiledere og kutt i LOS-prosjektet som jobber systematisk med å holde folk i skolen – vil ifølge KFU få konsekvenser for mange elever i framtiden
Trangt
LES: Her er skolerikets tilstand
– Hvor bør det kuttes isteden?
– Vi ønsker ikke å si noe om hvor det bør tas midler fra. Det er heldigvis ikke vår jobb. Det er trangt i alle sektorer. Det vi sier fra om nå er at det er så trangt i skolesektoren at vi frykter for konsekvensene på kort og lang sikt hvis det strammes ytterligere inn, sier Gunn Marit Stenvoll.
– Andre utfordringer?
– Ullensakerskolen har jo hårete mål om å være på Akershus-nivå, noe som vil si over nasjonalt nivå, når det kommer til nasjonale prøver. Det er vi et godt stykke unna å nå, og vi i KFU er bekymret over det spriket vi ser skolene imellom. Variasjonen i oppnådde læringsmål tilsvarer for enkelte elever tre års undervisning på samme årstrinn. Det spriker faktisk så mye på prøveresultatene for 5. trinn i kommunen.
– Hva kan gjøres?
– Det er viktig å se til dem som er «best i klassen» for å lære. Hva er det som gjør at de lykkes? Hva er de kritiske faktorene? Ved Algarheim skole jobbes det forskningsbasert og med en vi-tankegang. Der handler det også om å se den enkelte elev. Dette handler om voksentetthet, og skolen er blant dem som har gode resultater.
LES: Dette sier kommunaldirektøren