Kontakt oss

Folk

Bekymret og optimistisk

Avatar

Publisert

Alle bransjer lever i en unntakstilstand i disse dager. Det eneste Tore Kværner er sikker på er at verden ikke blir den samme som før 12. mars når dette er over.

Tore Kværner har brukt påsken til jobb og et forsøk på å analysere situasjonen vi som lokalsamfunn befinner oss i, og situasjonen næringslivet og handelsbransjen befinner seg i.

– Det har nå gått over en måned siden 12 mars. Hvordan har den siste måneden fortonet seg?

– For å være helt ærlig, så har dette vært en forferdelig måned, med stengte butikker og restauranter og permitteringer av egne ansatte. Og der ute finner vi en dyster by som skulle vært full av forventninger til våren det som ligger foran oss.

– Hvis du skulle utdype litt mer?

– Først fikk vi de sjokkerende nyhetene 12. mars; Erna Solberg innførte knallharde tiltak for å hindre stor spredning av koronaviruset, og i løpet av fire timer måtte frisører, hudpleieklinikker og andre stenge helt.

ENDRINGER: Vi kommer til å se endringer i kjøpesenterbransjen, sier Tore Kværner. 

Stengte butikker

– I tillegg måtte restaurantbransjen jobbe under sterke restriksjoner.  Vi ble raskt enige med våre leietakere innen servering om å stenge 21.00. Vi visste at det ville bli tøft framover, og allerede første helgen fikk vi beskjed fra flere virksomheter at de ikke hadde mulighet til å holde åpent.

– Handlende registrerte at mange butikker rullet ned gitteret. Er det sånn at noen bransjer ble rammet hardere enn andre?

– Veldig mange valgte å stenge i løpet av det to første ukene etter 12. mars. Permisjonsreglene ble jo betydelig bedre for arbeidsgivere da arbeidgiverperioden ble kuttet ned til to dager.

– Omsetningen i forretningene ble jo nærmest over natten redusert til så godt som ingenting. Unntaket var dagligvarer og apotek og noen andre. Her ble det hamstring, selv om vi ble tydelig fortalt at dette ikke var nødvendig.  Panikken tok folket, fortsetter Kværner.

STENGT: Mange stengte butikkene i løpet av de to ukene etter 12. mars. Men nå er det flere som holder åpent. 

– På det meste var det opp mot 70 stengte butikker i Jessheim storsenter. Hvordan ser det ut nå som vi går inn i ny hverdag etter påske?

– Vi ser at flere og flere åpner dørene igjen, og det var selvsagt veldig viktig at regjeringen forela en kompensasjonsordning som gjorde det mer forutsigbart for butikkene å vite hva de får kompensasjon for i forhold til de faste kostnadene de har.

– Men, vi må huske at vi hadde over 80 forretninger åpent under den verste perioden også.

– Skal også bidra

– Dere som utleiere – gårdeierne – må vel også bidra i den nasjonale dugnaden?

– Selvfølgelig skal vi det, og det mener jeg også at vi gjør. Men husk at vi også vi er en bedrift med egne ansatte, lån og andre forpliktelser. Det er også en del av det store bildet.

– Hva skjer framover nå?

– Nå kommer det en periode der vi må sette oss ned med mange leietakere for å se hvordan vi skal løse tiden som kommer.

https://jessheimpuls.no/jp/2020/03/20/mobiliserer-med-kreative-losninger/

Konkurser uungåelig

– Vi kommer til å se konkurser i forskjellige bransjer?

– Ja, dessverre.

– En av bransjene som er hardest rammet er klesbransjen. Her brenner butikkene inne med store varelagre, hvor innkjøp allerede er foretatt. Mange stengte også dørene, og da ble omsetningen null.

Lyspunkter?

https://jessheimpuls.no/jp/2020/04/01/sammen-om-apne-butikkdorer/

– Nærmest umulig å spørre om det i det hele tatt har kommet noe godt ut av dette, men jeg spør likevel?

– Vi har sett kreativitet og stå-på-vilje som aldri før fra mange av butikkene som har holdt åpent. Jeg snakker da om service i forbindelse med distribusjon og varelevering, nye ordninger og finurlige ordninger i forbindelse med hygienetiltak og avstandsproblematikk, sier Kværner.

– Butikkene har vært flinke til å tilordne seg. Det vil jeg gjerne gi dem ros for.

Netthandel

– Og nå er netthandelen kommet for å bli en del av folks handelsmønster?

– Jeg vil si både ja og nei til det.

– Og i det legger du?

– Vi har sett at de butikkene som allerede hadde en innarbeidet netthandelsløsning har hatt et klart fortrinn. Bare se på Meny, som har hatt sin fulle hyre med å bringe varer til folk som av forskjellige årsaker ikke kommer seg på butikken. Ordninger med “klikk og hent” har også fungert bra.

– På en annen side kan dette føre til varig endret forbrukeradferd, hvor flere benytter seg av de nett-tjenestene som finnes.  Man har nå kanskje oppdaget og prøvd ut ting i netthandelen som de ikke gjorde før.

https://jessheimpuls.no/jp/2020/03/16/sprenger-kapasiteten-pa-utkjoring/

Kjøpesenterdød?

– Så kjøpesenterdøden vi har hørt om rykker nå nærmere?

– Nei, vi står ikke kanten av stupet. Men vi må helt klart være endringsvillige, for det som er helt sikkert er at verden kommer ikke til å bli slik den var før 12. mars. Mange butikker vil forsvinne, men det vil helt sikkert komme mange nye konsepter og butikker.

– Nytenkning og initiativ vil garantert prege fremtiden. Vi vil se store bransjeendringer og deler av bygningsmassen må mange kanskje tilpasses nye virksomheter.

Nye trender

– Hva legger du i det?

– Det har vært en trend blant kjøpesentere i Norge å satse mer på underholdning og servering, og da tenker jeg på kino, enda større restauranttilbud, bowling, kulturarenaer, helseforetak med mer.  Noen arealer blir også ombygd til rene kontorlokaler.  Denne utviklingen vil eskalere nå.

– Så det har blitt marsipan og “tenkehatt” og planlegging på deg i påsken?

– Ikke akkurat, men det har helt klart blitt en del grubling disse dagene.

– Vi må jo bare brette opp ermene og stå på. Vi har ikke noe valg.  Vi må heller ikke glemme at det er mange bransjer – og land – som har det tøffere enn oss. Vi er tross alt heldige her i Norge, med oljefond og penger på bok. Og ikke minst helsevesenet og alle de dyktige personene som står på dag og natt.

– Så får jeg og mine folk jobbe med hvordan vi skal møte framtiden i vår bransje.

PS! Tore Kværner er styreleder og investor i Jessheimpuls AS

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.