Connect with us

Byutvikling

Blir miljøet og vern av dyrkbar mark tema på Jessheim sør?

Avatar

Published

on

NYHETSANALYSE

Miljø og vern av dyrkbar mark har vært tungtveiende argumenter for å stoppe prosjekter etter politisk skifte. Prosjektet Jessheim sør har elementer av begge deler i seg, i tillegg til at faginstanser er skeptiske til etableringen.

 

I kveld behandler politikerne tre saker som er retningsgivende for utviklingen den videre utviklingen av Jessheim by, og som forteller oss noe om hvordan veien til beslutninger kan bli: Gotaasalleen, planen for Gardermoen næringspark og den den lenge varslede mobilitetsstrategien. Signalene og argumentasjonen fra politikerne blir interessant i alle tre sakene.

Vi skal ikke dvele lenge ved prosjektet i Gotaasalleen i denne teksten, annet enn å tydeliggjøre den åpenbare skuffelsen mange kjenner på i denne prosessen. Også svarene fra de seks partiene – svar som ble publisert slik de ble mottatt – ble gjenstand for kritikk og skuffelse i kommentarfelt: skuffelse over ikke å bli hørt, ikke å bli lyttet til og kritikk fordi hensyn til gjeldende planer for området er blitt satt til side.

Kanskje rattet ble sluppet i politisk gledesrus over at det gamle bankbygget skulle få videre liv? Det får vi aldri svar på. Men rammene til gjeldende byplan er i hvert fall sprengt i dette prosjektet. Det er det ingen tvil om.

Tunge aktører

To andre saker er også interessante når det kommer til signaleffekten og holdningen til etablering av handel fra administrasjonen i Ullensaker kommune. Plansjef Åge Vebostad og administrasjonen har hele tiden vært krystallklare på at handel skal være i sentrum fordi sentrumsutviklingen er best tjent med det. Men vi ser at tunge krefter presser på for å etablere handel i randsonen av sentrum.

  • I den strategiske næringsplanen for Gardermoen næringspark (nord for Jessheim), er administrasjonen tydelig i det som skrives om handel:

“Strategien for næringsutvikling og utbyggingsstruktur angir hvor ulike typer virksomheter bør plasseres i næringsparken, og at det bør bygges høyt og tett langs Jessheimvegen som kollektivakse. Avinor sine høydebegrensninger legges til grunn. Detaljhandel tillates ikke.”

Administrasjonen har også vært tydelig på at det ikke er ønskelig med outlet og den type etableringer i næringsparken, men der gikk det forrige regimet mot administrasjonens anbefalinger og åpnet for å utrede spørsmålet om etablering av outlet.

Handelspark

https://jessheimpuls.no/jp/2018/06/28/definerer-jessheim-sor-som-framtidens-handelssted/

  • Ved avkjøringen til Jessheim sør er en gigantisk handelsmaskin i ferd med å reise seg. Utbyggerne har presset på for endre ordlyden i kommunens interne lovverk – fra plasskrevende varer til storhandel – for dermed  å kunne åpne opp for massiv handel – som en forlengelse av at de på sin egen hjemmeside profilerer seg som det naturlige handelsstedet på Jessheim når det står ferdig (se saken over).

I forslag til nye retningslinjer i kommuneplanen skrev administrasjonen følgende forslag til innstramming, men som politikerne “myket” opp ved å legge til en setning:

  • Administrasjonen skrev: etablering av forretninger for plasskrevende varegrupper – det vil si biler, og motorkjøretøy, landbruksmaskiner, trelast og andre større byggevarer og salg fra planteskoler og hagesentre tillates kun der det i reguleringsplanen legges til rette for slik handel.
  • Et politisk flertall vedtok i tillegg: “Brunevarer, hvitevarer og møbler tas inn i definisjonen av plasskrevende varer i Ullensaker.

– Lar seg friste

Jessheimpuls var i august 2019 i kontakt med forsker Jan Usterud Hanssen hos transportøkonomisk institutt. Han har årelang erfaring med retningslinjer og prinsipper for handel fra før det ble innført kjøpesenterstopp i Norge, og han sier at vi i Ullensaker ikke trenger å dra lenger enn til Hamar for å se hvor potensielt ødeleggende storhandel og såkalte big boxes kan være for sentrumsutvikling.

Et viktig stikkord når det kommer til denne type etableringer er at handel som flyttes ut av sentrum blir bilbasert og dermed også arealkrevende (parkering) uansett hvilken bransje det gjelder.

– En handelspark er vel egentlig bare en dårlig og mer arealkrevende omsetningsform enn et tradisjonelt kjøpesenter, sier Hanssen.

Les hele saken her:

https://jessheimpuls.no/jp/2019/08/07/politikerne-lar-seg-friste-gang-pa-gang/

Smertefullt?

Det nye politiske regimet har ved flere anledninger løftet fram miljøaspektet og vern av dyrkbar mark i saker de har satt en stopper for. Flere boligprosjekter er stoppet fordi dyrkbar mark står på spill, og et punkt som er tungt vektet – av både Stor-Oslo Eiendom AS og Miljøpartiet – i tilfellet Gotaasalleen, er at:

“Byggearbeidene skal gjennomføres etter prinsippene for fossilfri byggeplass i henhold til «Veileder for tilrettelegging av fossilfrie og utslippsfrie løsninger på byggeplassen».

Jessheim sør er både dyrkbar mark, og forskeren ved transportøkonomisk institutt er tydelig på at handel som flyttes ut av sentrum er bilbasert – i tillegg til risikoen for at handel i sentrum svekkes.

Det blir spennende å se om miljøaspektet og vern av dyrkbar mark er argumenter som blir løftet fram av posisjonen i tilfellet Jessheim sør.

Vi snakker tross alt om en god del mer enn en kjøkkenhage og en håndfull biler her.

Vi snakker om en fullblods handelspark med 260 parkeringsplasser.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.