Abonnenter
Det ringer ut for Mabel
Mabel Kjos takker for seg etter 45 år i Ullensaker-skolen. Men visste du at det var hun som tok initiativet til å få inn miljøterapeuter i skolen i vår kommune?
BANEBRYTENDE: Miljøterapeuter i grunnskolen var banebrytende i Ullensaker da Nordby ungdomsskole innførte det. I dag er dette vanlig på skolene. Faksimile EUB
– Akkurat det er jeg veldig stolt av, sier Mabel Kjos til Jessheimpuls. Vi møter henne i foajeen på rådhuset dagen før hun formelt slutter etter 45 år som skole- og musikkmenneske i vår kommune.
– Jeg slutter ikke helt, for jeg skal fortsette holde i noen tråder en stund til, sier Mabel.
– Men tilbake til miljøterapeutene?
– En periode på 1990-tallet var det vanskelig å rekruttere faglærte lærere inn i grunnskolen, så vår tanke var å få inn en annen yrkesgruppe slik at lærerne kunne bruke tiden å undervisning mens miljøterapeutene jobbet med den sosiale biten.
Forsøksmidler ble godkjent, og ordningen fungerte som smurt på Nordby ungdomsskole.
– Jeg solgte det inn til andre skoleledere den gangen, men jeg fikk ikke spesielt mye gehør, sier Kjos, som kan fortelle at det var politiker Ståle Lien Hansen som løftet tematikken med Miljøterapeuter inn i den politiske sfæren.
– I dag er det jo miljøterapeuter på alle skoler, sier Mabel.
Via musikken
STARTEN: En ung Mabel Kjos i skolegården på Nordby ungdomsskole tidlig i sin karriere som pedagog og senere skoleleder.
Det var musikken som fikk Mabel Kjos inn i skolesektoren. Hun begynte som lærer i musikkskolen i Ullensaker i 1976, og hun ble ansatt som musikklærer grunnskolen i august 1977. Resten er skolehistorie i Ullensaker.
– Hvordan vil du beskrive rikets tilstand i grunnskolen i Ullensaker nå på tampen?
– Det gjøres mye bra i skolen i Ullensaker, og jeg har vært med på en utvikling som er blitt profesjonalisert; kanskje har det vært noe overdokumentering, men dokumentasjon er og forblir viktig, da.
– Dessuten ser vi nå en dreining her i Ullensaker. En strategiplan for et helhetlig læringsløp er vedtatt og skal innføres, og den legger vekt på samlet kompetanse hos elevene.
RESULTATER: Oppslag i RB etter at Nordby ungdomsskole fikk oppsiktsvekkende gode resultater på muntlig eksamen i 2013.
Hele mennesket
– Samlet kompetanse?
– Det legges vekt på det vi kaller Mestringstro, sosial kompetanse og grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving, og i kartleggingen av elever legges det vekt på å analysere resultatene slik at vi vet hva som virker og ikke virker.
– Hvorfor er dette viktig?
– Blant annet fordi vi ikke helt vet hva elever av i dag utdanner seg inn i fordi utviklingen går så raskt at verden kan endre seg drastisk innen de skal ut i jobb, sier Kjos.
– Selv er hun utdannet faglærer ved Østlandets Musikkonservatorium, og musikken har fulgt henne gjennom hele livet – være seg som utøvende på piano (hovedinstrumentet) eller tverrfløyte eller som leder, dirigent eller sanger i Ullensaker korforening.
I FRONT: Mabel Kjos i front av et korps er intet ukjent fenomen. Nå er det ikke mer aktiv spilling i korps, men Mabel er fortsatt med i kulissene.
– Musikken har vært et fristed og rekreasjon. På øvelser har jeg hatt muligheten til å sosialisere uten å nødvendigvis prate med noen, for på skolen er du jo omgitt av folk absolutt hele tiden, sier hun.
Skrive
Mabel Kjos har det siste snaue året hatt permisjon fra rektorstillingen ved Nordby ungdomsskole (som hun har vært siden tidlig på 2000-tallet).
– Jeg har fungert som konstituert områdesjef i skolesektoren i kommunen. Jeg har fulgt opp åtte skoler og hatt driftsoppgaver i forbindelse med pandemien, men nå som ny kommunedirektør er på plass fra i dag 1. februar, så er det tilbake til normal organisering igjen. Og da passer det å takke for seg, selv om det er to måneder igjen til pensjonsaldere på 67 år, sier hun.
PIANO: Det er piano som er Mabels hovedinstrument, og det var musikken som gjorde at hun ble et fullblods skolemenneske, både som lærer og leder.
– Hva nå?
– Planen er å skrive ned historier om familien min. Jeg husker godt, og jeg har lyst til å få dette ned på papiret.
– Dessuten har jeg fortsatt noen oppdrag for Ullensaker kommune, som sagt.
Gleder seg
GAMLE ELEVER: Det er tidligere elever overalt hvor Mabel ferdes, og da de feiret oppussing av Nordby ungdomsskole i 2006 var den tidligere eleven Diaz hemmelig gjest.
Mabel Kjos har vært med så lenge at hun stadig vekk møter folk hun har hatt på skolen. To av de tidligere elevene er sågar rektorer i Ullensaker-skolen.
– Jeg synes det er veldig fint å møte igjen gamle elever, og husk at jeg i mange år hadde halve Ullensaker på skolen – altså den gangen vi hadde to ungdomsskoler på Jessheim
– Det er fint å se at det har gått bra med folk, ikke minst dem som kanskje strevde litt da de gikk på skolen.
Anmeldt av rådmannen
SPISS PENN: Påtroppende kommunedirektør i Ullensaker Erling S. Kristiansen har fartstid i lokalpressen. Her fra en anmeldelse/reportasje fra en konsert med Hovin Musikkorps og Roar Engelberg.
Det er ikke få rådmenn og kommunedirektører Mabel Kjos har overlevd, fra Svein Hoelsæter til Rune Hallingstad.
– Dessuten er det litt morsomt at påtroppende kommundedirektør Erling S. Kristiansen (han begynner i stillingen i dag) jobbet i EUB og anmeldte en konsert med korpset vårt. Han var kjent for å ha en litt spiss penn, smiler Mabel.
– Noen forbilder innen skolegjerningen?
– Jeg har hatt mange gode lærere gjennom årenes løp, men på ledersiden vil jeg gjerne trekke fra Gro Holt som et forbilde og god kollega.
GRO HOLT: Mabel Kjos ser på Gro Holt (t.v.) som et forbilde når det kommer til skoleledelse. Her fra en samling noen år tilbake i tid.
– Det blir ikke å sitte stille for din del?
– Med en så aktiv familie blir det nok å gjøre for å bidra til at logistikk med kjøring og henting og annet skal gå opp, men kanskje blir det noe mer tid til å bli med mannen min Kjell ut på gåtur før jeg drar på kontoret. For jeg kommer til å dra på rådhuset og jobbe istedenfor å sitte på hjemmekontor.
1989: Musikk har vært en stor del av familien Kjos sin tilværelse. Her et oppslag i EUB fra 1989.