Byutvikling
Enda en sparkesykkelaktør på vei til byen
Til sommeren kan vi få minst to aktører som har elektriske sparkesykler utplassert i Jessheim by. Nye bestemmelser skal behandles politisk nå i april.
Det er firmaet Bird som har meldt sin interesse om å etablere seg i Jessheim by denne sommeren. I fjor etablerte aktøren Zvipp seg, og de har brukt høsten og vinteren på å evaluere om de satser videre i hovedstaden på Øvre Romerike.
Europeisk aktør
Den nye aktøren Bird er til stede i byer som Oslo, Stockholm, Bergen, Lillestrøm og Drammen, i tillegg til flere byer i Europa. Og nå har de altså kastet øynene på Jessheim.
«Vi ønsker selvfølgelig å få deres tillatelse før vi setter ut våre sparkesykler. Vi undertegner avtale med alle kommuner vi opererer i, og dette er noe vi også ønsker å gjøre i deres kommune.» heter det i brevet aktøren har sendt til Ullensaker kommune.
«Vi vil sørge for at utplasseringen skjer så ordentlig som mulig, i henhold til de tanker og ønsker dere har.» understreker representanten fra Bird overfor Ullensaker kommune.
Opp politisk
Politikerne i Ullensaker skal nå i april behandle saken om Ullensaker kommunes forventninger til aktørene som etablerer seg med el-sparkesykkeltilbud i byen.
– El-sparkesyklene har blitt et populært fremkomstmiddel som vi kommer til å se mer av i Jessheim by og i Ullensaker hvis det viser seg at det er marked for det, sier Maria Rasmussen i Ullensaker kommune til Jessheimpuls.
Rasmussen sier det er uklart hva kommunen har lovhjemmel til når det kommer til å stille krav til aktørene som vil etablere seg.
– Det er vegtrafikkloven som i dag regulerer el-sparkesykler, og der er el-sparkesykler definert til å være det samme som vanlig tråsykkel, sier hun.
Men Samferdselsdepartementet og kommunal- og moderniseringsdepartementet er på saken, men eventuelle lovendringer er forventet at kan ta tid.
– I mellomtiden er kommunene og aktørene oppfordret til å samarbeide og ha god dialog, sier Rasmussen.
God dialog
Firmaet Zvipp etablerte seg med sparkesykler i Jessheim by i midten av august 2020, og nå starter evalueringsarbeidet for å se om det er liv laga for el-sparkesykler i byen vår.
Myndighetskontakt i Zvipp Andreas Strømsheim-Aamodt sier de hadde gode erfaringer med sin etablering av 34 sparkesykler i byen, og han beskriver dialogen med Ullensaker kommune og andre relevante aktører som god i forkant av – og underveis – i prosessen.
Økt antall
– Det som er klart er at vi vil være nødt til å øke antallet sparkesykler for at det skal være økonomi for oss å være til stede i Jessheim by, men vi har hele tiden vært opptatt av regulering i det markedet vi operer i, sier Strømsheim- Aamodt.
Mangel på regulering var den direkte årsaken til at Zvipp trakk seg ut av det som er blitt et betent marked i Oslo; mange aktører gjør at kritikken mot elektriske sparkesykler har vært formidabel over tid, og i Zvipp har de vært tydelige på at regulering er veldig viktig for at det skal være levelig for både aktører og befolkningen i de byene elektriske sparkesykler er innført.
Representanten for Zvipp har ikke besvart Jessheimpuls sin henvendelse om hvorvidt de har konkludert med videre satsing i Jessheim by.
https://jessheimpuls.no/jp/2021/01/19/uviss-framtid-for-elsparkesykler-i-jessheim-by/