Folk
Et varsku fra bankene
Mange svindelforsøk via sms, e-post og telefon er grunnen til at Aurskog sparebank har sendt ut en påminnelse til sine kunder om å være årvåkne.
– Vi merker at det er mye svindel som sendes ut, og vi har sendt en påminnelse til våre kunder om å være varsomme med hva de klikker på av lenker de mottar, sier Helene Enger Skjønnhaug, kommunikasjons- og markedssjef i Aurskog Sparebank. Her avbildet med banksjef Laila Døhlen Hansen.
– Vær kritisk
– Vær også kritisk til nye venneforspørsler eller meldinger du får i sosiale medier. Mistenker du svindel, så er det viktig at du kontakter banken så raskt som overhodet mulig, sier Enger Skjønnhaug.
– Svindlerne blir bare mer og mer profesjonelle og de jobber hardt med å bygge tillit, spesielt når de ringer. Det er derfor ekstremt viktig for oss å presisere at ingen aktør, verken bank, Politi, Eika eller Skatteetaten, ringer for å be deg oppgi personlige opplysninger, som for eksempel BankID-passord.
– Avdekker dere mange svindelforsøk?
– Det avdekkes og stoppes svindelforsøk hver dag.
Kontakt banken
– Klikk deg heller ikke inn på lenker du tror kan være falske. Da er det bedre å kontakte banken for å spørre om det er sendt ut noe fra dem til deg, legger kommunikasjons- og markedssjefen til.
I det hele tatt er det viktig å kontakte banken hvis du får et snev av mistanke – eller blir usikker – rundt hvorvidt noe er ekte eller ikke.
– Vi oppfordrer også til å være varsomme med å klikke på lenker i sms og e-post som går til en innloggingsside. Vi sender heller aldri ut lenker hvor man skal logge inn, avslutter Enger Skjønnhaug.