Kontakt oss

Folk

Fra operakostymer til smittevernutstyr

Avatar

Publisert

Janne Opsahl jobber i det daglige som produksjonsanvarlig for kostymeavdelingen  i Operaen. Den siste tiden har hun sydd beskyttelsesdrakter i seilduk til bruk på sykehus.

Nesten 600 personer permitteres 14. april fra Den Norske Opera & Ballett i Oslo, og blant dem finner vi Janne Opsahl, produksjonsansvarlig når det kommer til kostymer som designes og lages til forestillinger der inne i operaen og ballettens høyborg i hovedstaden.

Der har Janne siden 1993 jobbet som kostymesyer, nærmest rett etter at hun mottok svennebrev samt påfølgende utdannelse innen klesdesign på meritterte Esmod. De fem siste årene har hun jobbet som produksjonsansvarlig, noe som i praksis betyr at hun har øverste ansvar for kostymene som brukes i produksjonene som settes opp.

Men hele dette universet er blitt satt på vent nå som koronakrisen har snudd tilværelsen til nasjonen på hodet.

Syr hjemme

– Du har nå sittet hjemme og sydd beskyttelsesdrakter?

– Den siste uka har jeg sittet hjemme og sydd beskyttelsesfrakker i seilduk, og det har vært alt annet enn enkelt, sier den rutinerte fagpersonen innen søm og stoffer.

Janne har laget kostymer og klær til norske operahus, TV-produksjon, til Kongehuset og til venner, familie og kunder som vil ha et spesielt plagg.

Men hun har aldri laget klær eller skreddersøm med seilduk som materiale, og alle som har vært borti seilduk vet at det ikke er det mest føyelige – eller mykeste – materialet å jobbe med.

– Og symaskinen jeg har hjemme er jo ikke en industrimaskin, så det har vært en liten kamp å lage de 14 beskyttelsesdraktene jeg kom i mål med, sier Janne med et smil.

200 frakker

Janne og de andre innen dette faget i operaen har produsert totalt 200 smitteverndrakter til bruk på sykehus og 400 til bruk av Kirkens Bymisjon.

– Det føles godt å kunne bidra, understreker Janne.

LES: Operaen syr på dugnad for Kirkens Bymisjon

Seilduk

– Hvorfor seilduk?

– Det er fordi det materialet lett kan desinfiseres samt vaskes på 60 grader. Det tåler den type behandling.

– Men det finnes ikke mange stillinger av den du besitter her til lands?

– I operahuset i Oslo er cirka fem produksjonsansvarlige som jobber med kostymer for kvinner og cirka fem som jobber med kostymer for menn.

– Du er med i alt fra ideprosessen til ferdige kostymer?

– Jeg er med i de innledende møtene med kostymedesigner, og så jobber vi ut ideer og skisser til de forskjellige produksjonene jeg er ansvarlig for. Deretter lager jeg mønster og prototyper, og så bidrar vi inn i produksjonen med der det er behov, med innkjøp av stoffer, andre materialer, tilpasning og andre ting som kreves for å skape et kostyme.

Eierforhold

– Du får et eierforhold til det som skjer på scenen?

– Absolutt. Vi jobber lenge med de forskjellige produksjonene, og det er alltid spennende å se det ferdige resultatet når du sitter i salen og ser kostymeprøvene – det at alle biter faller på plass og at jeg har vært en del av et stort maskineri. Det føles fint.

Som i disse dager bidrar sterkt til at helsepersonell er trygge i det de ikler seg beskyttelsesdraktene i seilduk fra Den Norske Opera & Ballett.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.