Kontakt oss

Abonnenter

Full kvikkleire-beredskap ved E6

Avatar

Publisert

den

Geologiske undersøkelser viser at et utsatt område med kvikkleire sannsynligvis strekker seg under E6 og jernbanen i området langs og sør for Dølibekken rett utenfor Jessheim. Intensiv kartlegging fortsetter denne uka.

Området Dølibekken (se kart) har det over tid vært økende erosjon, noe som igjen gir tiltagende negative konsekvenser i form av ras- og skredutvikling.

Erosjon er en prosess hvor bergarter, mineraler, jord eller andre løsmasser slites løs og flyttes til et annet sted av vind, vann eller is.

UNDERSØKER: Det blir tatt ytterligere undersøkelser av grunnen i dette området fordi det over tid har vært økende erosjon. 

Ullensaker kommune har våren 2024 engasjert NGI (Norsk geoteknisk institutt) til å kartlegge området rundt Dølibekken ytterligere, etter at det i fjor ble gjennomført sikringstiltak mot erosjon i en del av Dølibekken for å sikre et rasutsatt område.

SIKRET: Ullensaker kommune har brukt både tid og penger på å undersøke grunnen i området. I fjor ble det sikret for å forhindre ytterligere utglidning av grunnen i Dølibekken. Alle foto: TT Boy Productions

Ullensaker kommune har over tid fulgt med på utviklingen i dette området, og denne våren er det foretatt ytterligere undersøkelser av området.

– Her konkluderer NGI med at området bør sikres ytterligere mot ras og at det er viktig at eierne av den sentrale infrastrukturen i området, altså Statens Vegvesen eller Bane NOR, som selv må bestemme om de ønsker å øke sikkerheten i de aktuelle skråningene, sier kommunaldirektør i Ullensaker kommune Erlend Eggum.

TOK PRØVER: Før helgen ble det tatt ytterligere prøver av grunnen i det aktuelle området ved Dølibekken rett utenfor Jessheim. Undersøkelsene fortsetter kommende uke, og E6 sørgående vil få innsnevret kjørefelt fra tirsdag til torsdag. 

Undersøkt området

Ullensaker kommune vedtok før jul 2023 å bruke to millioner kroner på å kartlegge kvikkleire i dette området for å følge opp en rapport utarbeidet av NGI som konkluderte med følgende:

«Det er observert større utglidninger/flak og sprekkdannelser som tyder på at terrenget er i bevegelse i nord. Dersom disse raser ut i bekken kan det føre til oppdemming av vann og videre økt vannføring i bekken når disse demningene brister. Oppdemming kan også føre til lokalt forhøyet vannhastighet, samt at bekken må finne seg nye, og kanskje mer ugunstige løp. Dette kan føre til økt erosjon i nord, men også lengre sør i bekkeløpet. Økt erosjon i bekken vil også føre til økt fare for kvikkleireskred i området. På bakgrunn av observasjonene på befaring anbefales det å gjøre videre utredninger i området. Det anbefales å utføre innmålinger av terrenget langs bekken, samt supplerende grunnundersøkelser.»

Videre står det i rapporten:

«Dersom det befinner seg kvikkleire like under bekken vil ytterligere erosjon kunne få store konsekvenser for bebyggelse, jernbane, veg og kraftnett. Det anbefales derfor at det gjøres videre analyser av terrenget, for eksempel et laserscann av området, for å kunne si hvor store disse bevegelsene har vært de siste årene.

DØLIBEKKEN: Slik ser Dølibekken ut fra oven i det aktuelle området. Prøver viser at det er kvikkleire som høyst sannsynlig strekker seg under E6 og Gardermobanen. Nederst i bildet ser vi resultatet av sikringsarbeid Ullensaker kommune gjennomførte i fjor. 

– Er kvikkleire

«I nord er det utført grunnundersøkelser som indikerer at bekken renner gjennom lag av kvikkleire. I nord er det også fare for at et kvikkleireskred kan bre seg østover og ramme jernbanen og motorveien dersom det befinner seg sammenhengende lag av kvikkleire i denne retningen.» heter det i rapporten fra 2023.

En ferskere rapport konkluderer ifølge kommunaldirektør Eggum med at det ytterkant av kvikkleireområde strekker seg under jernbane og E6 der de krysser Dølibekken.

OVERSIKTSBILDE: Erosjon over tid gjør at Ullensaker kommune tidligere har tatt prøver og foretatt sikringsarbeid i dette området. Det er kvikkleire i området, og Ullensaker kommune, Statens vegvesen og Bane Nor tar situasjonen på alvor. 

Sikrer egen grunn

Eggum bekrefter også overfor Jessheimpuls at en ny rapport er enda tydeligere i anbefalingen om å sikre for utglidning og ras i området, og i sommer har Ullensaker kommune gjort forberedelser slik at sikring av grunnen de har ansvar for blir foretatt i høst.

– Analyser viser at det er kvikkleirelommer i dette området, og de strekker seg under infrastruktur som Statens vegvesen og Bane Nor eier, sier Eggum, som understreker at det ikke er fare på ferde boliger i og rundt området som er analysert.

– Det er relativt uframkommelig i dette området, men det er ikke et område folk bør bevege seg i nå, sier Eggum.

Eggum sier at det er dialog med Statens vegvesen og Bane Nor om funnene til NGI, og han sier det er viktig for Ullensaker kommune å bistå med dele kunnskapen kommunen har skaffet seg rundt dette området gjennom sommeren.

– Vi er samtidig tydelige på at det er eierne av infrastrukturen – altså vei og jernbane – som selv må stå for sikringen av sine anlegg, understreker Eggum.

– Tar prøver

– Statens vegvesen har hatt løpende og godt samarbeid med kommunen, NGI og BaneNor knyttet til Dølibekken, som vi står sammen om å kartlegge og løse, prosjektleder drift hos Statens vegvesen Hilde Roa Hagen.

Hun sier videre at veivesenet allerede er i gang med ytterligere prøvetaking og grunnboring i samarbeid med NGI for å kartlegge status og konsekvenser for E6, som er deres ansvar som eier av veien.

– Dette kommer i tillegg til undersøkelsene kommunen er i gang med i samarbeid med NGI. Dette er helt i tråd med anbefalingen om tilleggsundersøkelser fra NGI for å avdekke om det er kvikkleire i området som kan påvirke E6 og jernbanen, sier prosjektlederen i veivesenet.

default

Redusert framkommelighet

Dette arbeidet fortsetter denne uka, med ytterligere grunnboringer, som vil føre til at trafikken på E6 i retning Oslo innsnevres i ett felt fra tirsdag til torsdag i dette området, slik at disse undersøkelsene kan gjennomføres.

– I tillegg har vi gjennomført overflygning med drone for foto og skanning av det aktuelle området. Flygningene vil bli gjentatt regelmessig for å kunne følge med på eventuell erosjon i området, sier veivesenets talsperson.

default

NGI har også fått klarsignal og er i gang med å prosjektere en erosjonssikring av Dølibekken. Alle nødvendige ressurser er satt inn og de ulike partene samarbeider godt. Det er viktig at det er høy kvalitet på undersøkelsene slik at vi har best mulig kunnskap om grunnforholdene.

– Vi er trygge på at vi sammen med kommunen, NGI og BaneNor skal få kartlagt situasjonen raskt, og iverksatt eventuelle nødvendige tiltak, avslutter prosjektleder drift Hilde Roa Hagen i divisjon Drift og vedlikehold.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.