Kontakt oss

Politikk

Gryende «folkeopprør» mot ny vei

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

I en prosess med høyere fart enn flytoget, så kan det være vanskelig å henge med når ny motorvei mellom Jessheim og Kongsvinger planlegges. Nå ser det imidlertid ut til at ullsokningene er i ferd med å våkne.

Det debatteres hardt og høylytt om hvor en ny motorvei mellom Kongsvinger og Jessheim bør legges. Det blir færre og færre såkalte «korridorer» å forholde seg til, og nå begynner steder og boområder å vise seg på kartet som antyder hvor traseene kan komme.

At det nå tas prøver av grunnen kan indikere sannsynlige trasévalg relativt konkret, selv om firmaet Nye veier ikke sier noe om det i sine rapporter, altså at de har pekt seg ut sannsynlige traseer.

Veien trer fram

TATT PRØVER: Disse strekningene er tegnet ut fra hvor det er tatt prøver av grunnen. Det er ikke usannsynlig at det er tenkt konkrete strekninger der det tas prøver.

De røde punktene i kartet viser hvor det er tatt prøver av grunnen. Ved å trekke streker mellom punktene, så dukker det som kan være sannsynlige traseer fram på kartet.

Det er dette som har fått diskusjonen og debatten i gang rundt de forskjellige korridorene. På en Facebook-side for Nordkisa har diskusjonen gått om hvor det politiske miljøet lander i denne saken.

Høyres Hans Jørgen Borgen skriver på den siden at det muligens blir flertall for korridor A eller B hvis styrende posisjon og Fremskrittspartiet går sammen om det.

Frps Ståle Lien Hansen sier til Jessheimpuls at hans parti ikke har konkludert, men at de «avventer videre utredninger som vil vise endelige konsekvenser for blant annet friluftsområder matjord, og ikke minst bebodde områder. Det er uansett viktig at veien kobler Øst-Vest aksen, mellom Kongsvinger og Gardermoen, med påkoblingspunkt rettet mot Gardermoen næringspark.»

Flertall for nord?

Senterpartiet har allerede flagget at den nye veien må legges så langt nord som mulig. Høyre har ikke tatt stilling til veivalg, men Hans Jørgen Borgen skriver at hans parti ikke ønsker alternativ A eller B, men at Høyre muligens går for eksiterende trase eller korridor C.

Sosialtisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne sa i formannskapet og i kommunestyret i februar i år at de ikke ønsker ny motorvei i det hele tatt, men det er grunn til å tro at de lander på eksisterende vei sammen med Venstre.

Kristelig Folkeparti og Rødt har – så vidt Jessheimpuls har fått med seg – foreløpig ikke flagget standpunkt i denne saken.

Haster videre

Prosessen raser videre med høy hastighet, og ambisjonen er at et planprogram allerede i oktober skal sendes ut på høring. Framdriftsplanen ser slik ut.

Etter hvert skal styret – bestående av ordførerne i Ullensaker, Nes, Sør-Odal og Kongsvinger – dra hjem til sine egne for å skape flertall og engasjement, både blant politikerne og hos befolkningen, for det valgte alternativ man måtte lande på i styret.

Ordfører Schumacher sa til Jessheimpuls i helgen at det er naturlig at de politiske fløyene flagger sine standpunkter når det kommer til foretrukken korridor, men at hans oppgave – sammen med det interkommunale styret – er å ta beslutninger på bakgrunn av informasjonen som kommer fra underveis i prosessen samt samfunnsnytte og annen verdi den enkelte korridor vil få.

Denne plansjen viser hva den nye motorveien skal løse:

 Folkets røst

Det blir en ny høringsrunde i denne saken i oktober. Det blir interessant å se hvilke signaler ullsokningene sender, og det er grunn til å tro at mange kommer til å engasjere seg i denne saken når det etter hvert begynner å bli tydeligere hva konsekvensene for boligmiljøer, lokalsamfunn og nærområder kan bli.

Det blir også interessant å se hva et konkret valg av korridor – og konkret trase – vil bety for utviklingen av byen Jessheim. Framtidig utvikling skal skje nordover. Det er politisk vedtatt.

Men akkurat nå er det den tiltagende støyen rundt motorveien som ser ut til å være vekket, både i det politiske miljøet og blant folk.

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.