Byutvikling
Hagler egne forslag til E16-vedtak
Kommunestyret skal tirsdag behandle tre forslag – minst – til hvordan Ullensakers folkevalgte forholder seg til ny motorvei. Å enes om ett samlet forslag synes veldigvanskelig. Kanskje umulig?
Mens folk flest har nytt finværet ute i naturen, så har debatten gått tungt på plattformen til gruppa «Nei til ny E16 i Ullensaker». Søndag kveld presenterte Senterpartiet sitt forslag, og de gjorde det på siden til nevnte Facebook-gruppe, som åpenbart synes å være en viktig skare å ha på sin side i denne saken og prosessen for de folkevalgte.
– Tydelig vedtak, takk
– Vi håper på et tydelig vedtak i kommunestyret, for på den måten blir jobben til ordføreren enklere når han går inn i de interkommunale møtene. Jo mer diffuse forslag – og jo flere forbehold som tas – jo mer rom for misforståelser, sier Kim Silkebækken, leder i gruppa «Nei til ny E16 i Ullensaker».
Les kommentaren fra 2. februar her:
https://jessheimpuls.no/jp/2021/02/02/svanesang-for-planene-om-ny-e16/
Essensen i forslaget til Sp er som følger:
«Det er bygget en relativt ny 4 felt E16 i Ullensaker, ferdig 2007, hvor det gjenstår kun 800-1000 meter til kommunegrensen. Dette medfører at behovet for en ny trasé er lite i vår kommune. Det må frembringes svært tungtveiende argumenter om andre traseer skal komme i betraktning. Det er viktig at Ullensaker er med i det videre plansamarbeidet selv om bare en mindre del av Ullensaker berøres av ny E16…»
Ap vedtar mandag
Ullensaker Arbeiderparti har framskyndet sitt årsmøte til i kveld, og det blir å anse som en bombe hvis det blir fattet et annet vedtak enn det som styret i partiet har foreslått og lansert tidligere:
«Ullensakers innbyggere lever allerede under stor støybelastning, og verdifulle naturområder og matjord er under stort press i vår kommune. Ullensaker kommune har allerede avgitt areal til E16. Ullensaker Arbeiderparti mener derfor at E16 skal bruke eksisterende trasé fra Kløfta til Nybakk, med mindre det kommer fram svært tungtveiende ny informasjon i utredningene. Ullensaker Arbeiderparti mener ikke fartsgrense på 110 bør være et absolutt premiss, men må veies opp mot naturinngrep, miljø, støy og konsekvenser for trasévalg».
Dette sier Høyre og Venstre
Venstre har hele veien vært tydelige på at det er eksisterende vei som gjelder. Nå er Høyre også tydelige på det, og de to partiene stiller felles forslag.
«Ullensaker kommune deltar i det videre planarbeidet som forutsatt i kommunestyrets vedtak 11.02.2020, men forutsetter at kommunedelplanen som framlegges knytter ny E16 til E6 via eksisterende veg Kløfta-Nybakk.
Samles om hva?
Silkebækken og gruppa han representerer har lenge vært tydelige på at tydelige vedtak er ekstremt viktig i denne prosessen, først og fremst for å unngå misforståelser.
– Hva frykter dere nå, hvis dere frykter noe, da?
– Vi frykter at tirsdagens kommunestyret ender med et vedtak som gir rom for tolkninger og misforståelser som kan bli brukt mot Ullensaker ved en senere anledning. Jeg tror folk ønsker seg et vedtak som gjør slutt på spekulasjoner og usikkerhet blant folk.
– Klartekst?
– Myndighetene ved Samferdselsdepartementet har i brevs form vært tydelige på at det er lokale og regionale styresmakter som sammen med Nye Veier AS bestemmer eventuelt andre traseer som ikke følger dagens vei fra Kløfta til Nybakk og fra Slomarka til Kongsvinger, og det vi ønsker oss fra kommunestyret tirsdag er et vedtak som understreker at Ullensaker ikke trekker seg ut av prosjektet, men at det kommer et tydelig vedtak som peker på eksisterende vei, sier Silkebækken.
Det har i debatten på Facebook – så langt – vært lite som tyder på at det politiske miljøet samler seg bak et omforent forslag, selv om de tre forslagene som er lansert fra Høyre, Senterpartiet og Arbeiderpartiet ikke er veldig ulike.
Vi får se hvilken vei det går tirsdag.
Møtet blir sendt live på kommune-TV.