Kontakt oss

Abonnenter

20-årsjubileum som sykkelby

Avatar

Publisert

den

Visste du at Jessheim har 20-årsjubileum som sykkelby? I 2004 ble et dokument på 75 sider lansert for å meisle ut et hovedsykkelveinett for Jessheim sentrum. 

Hovedplan for Sykkelbyen Jessheim er et samarbeidsprosjekt mellom Ullensaker kommune og Statens vegvesen Region Øst, Øvre Romerike distrikt, og under lanseringen av planen syklet daværende ordfører Harald Espelund rundt på parkeringsplassen ved Obs Jessheim. Stolt som en hane og stødig som et godstog.

SYKKELBY: Slik så lanseringen av sykkelbyen Jessheim ut tilbake i 2004. Daværende ordfører Harald Espelund skjøt fart. Foto: Kay Stenshjemmet

Dette var planens ambisjon:

«Hensikt med planen er å definere et hovedsykkelveinett for Jessheim sentrum, samt å identifisere hvilke tiltak som bør gjennomføres for å forbedre forholdene slik at sykkelbruken kan øke. Det er allerede bygget endel strekninger med gang- og sykkelveg sentralt i Jessheim og langs de største innfartsveiene mot Jessheim.
Planen tar sikte på å vise hvordan sykkelvegutbyggingen kan innpasses i dagens og framtidig bystruktur. Planen er viktig for å se utbygging av sykkelveinettet i sammenheng og gjennom det sikre høy framkommelighet og trafikksikkerhet for syklistene. Forståelse for helheten er viktig for videre planlegging av den enkelte delstrekning.»

Du kan lese hele dokumentet her: Sykkelbyen Jessheim

«Usynlige» spor

Ståle Lien Hansen er den tredje Frp-ordføreren i sykkelplanens levetid, og han svarer som følger på spørsmålet om sykkelbyen lever vel i 2024:

– Jeg vil si det, for myke trafikanter som syklister og fotgjengere løftes fram i veldig mye av det arbeidet som pågår innen byutvikling. Dessuten er det litt sånn at det som blir gjort for å legge til rette for syklende ikke er så synlig for de fleste. Men det er kommet på plass sykkelstier, og merkingen har blitt bedre med årene, sier Lien Hansen.

– Sykkelstiene skal bidra til å binde de forskjellige bydelene sammen i Jessheim sentrum, ikke minst dagens sentrum og utover mot Gystadmarka, legger Lien Hansen til.

LANGT FRAMME: Syklisters og fotgjengeres kår har vært sentralt i mange av planene og strategiene som har vært jobbet fram til det som nå er byplanen som skal sendes ut på høring. Her er tidligere plansjef og byplanleggerne Maria Rasmussen og Jeta L. Andreassen avbildet utenfor rådhuset for noen år siden.

Hva sier ekspertene?

Hvordan står det til med sykkelbyen Jessheim? Ikke så verst sier en som har greie på det.

Jessheimpuls krysset spor med generalsekretæren i Syklistenes Landsforening tilbake i 2019, og Jessheim-bosatte Morgan Andersson hadde følgende å si om syklistenes kår i Jessheim samt at Verdens sykkeldag ble innført globalt.

– Hva er Verdens sykkeldag?

– FNs bærekraftsmål er de globale målene som verden skal arbeide mot for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. I et globalt perspektiv bidrar sykling positivt på sosiale, økonomiske, helsemessige og miljømessige utfordringer og kan levere på over halvparten av de 17 bærekraftsmålene, kommenterer generalsekretær Morgan Andersson entusiastisk.

HÅP: Generalsekretæren i Syklistenes Landsforbund bor på Jessheim. Han sier det er håp for byen vår som sykkelby. Hvis vi vil.

– Ganske bra

Andersson er blant dem som applauderer en internasjonal dag for sykkel.

Fordi:

  • Sykkelen er genial i all sin enkelhet 
  • Sykkelen er helt sentral for å sikre bærekraftig, aktiv mobilitet i en stadig mer urbanisert verden
  • Sykkel og sykkelbruk kan bidra til et bedre klima,
  • Sykkelbruk kan bidra til at flere barn kan få en utdannelse
  • Sykkelbruk bidrar til bedre folkehelse

– Hva vil som bosatt på Jessheim og genuint interessert i sykkelens kår si om tingens tilstand i sykkelbyen Jessheim, Morgan?

– Det står ikke så galt til utenfor sentrum, men i sentrum er det et visst forbedringspotensial. Det er en utbredt misforståelse at sykkelfelt er god sykkelinfrastruktur. Syklisten befinner seg i veibanen kun adskilt med en stiplet linje til øvrig trafikk.

Sammenhengende nett

– Vi vet at mange føler seg utrygge i slike felt, og det er en viktig årsak til at ikke flere sykler. De færreste ville ha sendt sin 10 år gamle sønn eller datter ut på sykkel i slike felt, med rette. Det er behov for sammenhengende sykkelveinett, hvor syklistene er fysisk separert fra annen trafikk. Da blir det effektivt, trygt og attraktivt nok til at det brede lag – inkludert kvinner, eldre, barn – tar sykkelen fatt.

Utfordringene

– Hva mener du gjenstår i Ullensaker og Jessheim by med tanke på å være fremoverlent sykkelby og -kommune?

– Jessheim har forutsetninger for å bli en god sykkelby. Det er flatt, byen er fortsatt under utvikling, bystrukturen har ennå ikke satt seg skikkelig og det er arealer som kan disponeres og omdisponeres.

– Samtidig etterlyser jeg mer fokus på aktiv transport i byplanleggingen. Det tradisjonelle planhierarkiet må snus på hodet, det vil si prioriteringsrekkefølgen må være: gående, syklende, kollektiv og så annen trafikk. Dette får man til andre steder, som i tilnærmet alle byer i Nederland – da er det også mulig i Jessheim. Da får vi et tryggere og mer attraktivt Jessheim – for alle – også de som må bruke bilen.

Mest stillesittende

Sykkelen er det eneste helsefremmende transportmiddelet. Norge er den nest mest stillesittende nasjonen i Europa, og to av tre voksne nordmenn oppfyller ikke Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet, fortsetter Morgan Andersson.

– Velger du sykkelen til arbeid eller andre daglige gjøremål så får du din daglige dose. En nyere, større undersøkelse viserbetydelige helsegevinster for sykkelpendlere – risikoen for «for tidlig død» ble redusert med over 40 prosent, og ifølge helsedirektoratet vil 30 min. daglig sykling gi i snitt 3 ekstra leveår og 5 ekstra år med god helse.

LES: Bremsen på for sykkelbyvisjonen?

Ok utenfor sentrum

OK: Ikke verst, mer Jessheim kan ta grep for å bli bedre sykkelby, sier Morgan Andersson.

Grønne ruter

– Syklistenes Landsforening er opptatt av grønne ruter. Litt om det?

– Mange i norske byer og tettsteder ønsker å benytte sykkelen oftere enn de gjør, til jobb eller i fritiden, men er ikke komfortabel med å sykle i veibanen sammen med biler og andre harde trafikanter. Vi i Syklistenes Landsforening har derfor kartlagt et antall «Grønne sykkelruter», stressfrie, trygge ruter i mest mulig grøntområder langs viktige pendlerruter i og i nærheten av Norges største byer.

– Finnes det grønne ruter i og rundt Jessheim, slik du definerer grønn rute?

Det finnes et nett av stier og grusveier som kan benyttes, og det blir viktig å ta vare på disse grøntstrukturene i rikelig monn når Jessheim skal bygges ut videre. Mitt tips er å se til byer som Hamburg hvor de har hatt en klar strategi på å binde byen sammen med et nettverk av grøntarealer.

Drahjelp for Jessheim?

– Hvordan vil Den internasjonale sykkeldagen kunne gi Ullensaker drahjelp i jobben med å bli sykkelby?

– Sykkeldagen kan vekke oppmerksomhet rundt sykkelsaken. Det er likevel tydelige politiske prioriteringer som er avgjørende for at flere vil se på sykkelen som et naturlig valg i hverdagen.

– Det handler egentlig ikke om sykkelen i seg, men om hva slags byer vi ønsker å leve i, og som våre barn skal vokse opp i. Vi må i større grad designe byene på menneskenes premisser. En by som er god å leve og bevege seg i for en 8- og en 80-åring, er en god by for alle. Det håper jeg Jessheim blir.

Alle mann til pedalene, med andre ord.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.