Byhistorie
Her kan du snuse på Jessheims historie
Vi går forbi dem hver dag, men de færreste av oss fester oss ved historien til hus og bygninger som ligger rett foran nesa vår i Jessheim sentrum. Det må vi gjøre noe med.
Det arrangeres byvandringer i Jessheim sentrum med ujevne mellomrom, og disse har vist seg å være veldig populære. For har møtt opp i hopetall, være seg sol eller regn, og denne type engasjement er viktig for byen vår.
Vi er nødt til å ta med oss historien inn i den nye tiden, for vi blir et fattigere sted uten kunnskap om stedet vi kommer fra – være seg urinnvånere eller folk som flytter hit.
I Jessheimpuls jakter vi ikke på agurknytt. Vi slår heller et slag for muligheten til enkelt å dra på seg litt lokalkunnskap – alternativt repetere litt lokal historie på din vei.
Derfor ruller vi ut en mini-serie om våre historiske bygninger i Jessheim sentrum, og vi begynner med ærverdige Jessheim stasjon. Teksten har vi fått tillatelse til å sakse tekst fra det eminente heftet «Jessheim – hus og historier».
God fornøyelse.
Stasjonen
Byggingen av Norges første jernbane fra Kristiania til Eidsvoll var den til da største samferdselssatsingen i landet. Stasjonen åpnet i 1854, og et viktig argument for etableringen av banen var å forenkle varetransporten mellom Minnesund og Kristiania.
Stoppestedet ved gården Trøgstad i Ullensaker fikk en stasjonsbygning tegnet i sveitserstil, supplert med et pakkhus for lagring av gods, vanntårn, stasjonsmesterbolig og tilhørende utedo.
Da banen ble åpnet i 1854 var det lite bebyggelse i området rundt. Stasjonen ble imidlertid raskt et knutepunkt for reisende og for transport av varer, noe som førte til framveksten av både industri, kafèer og hotell.
1854: Slik så stasjonen ut til åpningen i 1854. Da lå stasjonen omtrent der jernbanebrua krysser sporene i dag. Foto: Ullensaker bygdebok
Brant i 1904
I 1904 brant den gamle stasjonsbygningen. Tettstedet hadde endret både karakter og navn siden den ble bygget. Navnet var nå Jessum, og det hadde vokst opp et blomstrende tettsted. Arbeidet med å få bygget en ny stasjon startet raskt – men denne gangen var det ikke nok med en beskjeden liten trebygning.
I konkurranse med Herredshuset, bygd tre år tidligere, skulle den nye stasjonen bli det viktigste signalbygget på Jessheim. En av de heteste arkitektene den gang, Henrik Bull, sto for tegningene til den nye stasjonsbygningen. Bak seg hadde han da tegningen av Nationalteateret, Regjeringsbygningen (Finansdepartementet) og Historisk museum.
Jessheim stasjon ble tegnet som en tysk middelalderborg i tegl, med klart preg av jugendstil. Det ble også gjort endringer rundt stasjonen, blant annet ved å flytte pakkhuset over på andre siden og anlegge et spor til.
1933: Slik så stasjonsområdet ut i 1933.
Parkanlegg
Foran stasjonsbygningen ble det anlagt en stor park, med almelysthus, grusganger og victoriansk stil.
Stasjonen ble tettstedets puls, perrongene arena for avskjeder og velkomster, og plassen man kunne kikke på nyankomne. Varer til Oslo gikk via stasjonen – materialer fra saga, tekstiler fra ullvarefabrikken og melk fra meieriet. Varer til Gardermoen og butikkene på Jessheim kom med toget fra storbyen og ble lastet av her.
Kolonialvarer, spennende tekstiler og det nye serviset til familien i Doktorgården. Før bilen var ”Trainet” den viktigste koblingen til verden utenfor.
I dag huser bygningen Stasjonen Kaffebar.