Er du klar over at toppen av journalistisk kompetanse om elbil holder til i Jessheim by? Og folkene driver faktisk den avisen som opplever størst leservekst i hele landet.
– Informasjonsbehovet rundt elbil er enormt, sier redaksjonsleder Bjørn Eirik Loftås.
For mange er journalisten mer kjent som den utrente mannen som blogget om ekspedisjonen har foretok på tråsykkel fra Jessheim til Tromsø for noen år siden.
Jessheim-folk
Men nå tråkker Loftås rundt i redaksjonslokalene til den avisen som opplever størst leservekst i landet.
Loftås og fagredaktør Fred Magne Skillebæk er begge fra Jessheim, og det er Skillebæk som har drevet nettavisen Elbil24 siden strømmen ble slått på i lokalene i mars 2019.
Loftås ble en del av redaksjonen i 2020, og plutselig var de to.
– Elbil24 må sies å være nisje eller hvordan ser du på det, Loftås?
– I utgangspunktet er jeg enig, samtidig er elbil noe»alle» må forholde seg til om dagen, sier han.
10.000 månedlig
– Vi får 10.000 nye elbil-eiere hver eneste måned, og det er mye å sette seg inn i, både før og etter kjøpet. I det siste har vi også skrevet mye om strømprisene, som er noe veldig mange – både med og uten elbil – er opptatt av om dagen.
– Dere er snart tre år gamle. Hvem sin ide var dette?
– Det var direktør og ansvarlig redaktør i SOL, Jan Thoresen, som tok initiativet til Elbil24 i 2018. Vi visste allerede den gang hvilken vei det kom til å gå på bilfronten, og det fantes ingen redaksjoner som utelukkende skrev om elbil. Det var med andre ord duket for suksess, sier Loftås med et smil om munnen.
Nye konsepter
– Var det vågalt å satse, eller hadde dere backing og finansielle muskler i ryggen?
– Vi er heleid av SOL – Scandinavia Online, som igjen er eid av Aller Media. Det er jo et av Norges største mediehus, med blant annet Dagbladet og Se og Hør i porteføljen.
– Det å utvikle nye konsepter for fremtiden, er noe det fokuseres mye på i Aller. Og har du en god plan for hvordan du ser for deg å lykkes, så får du også støtte og tilgang på ressurser.
– Har de tre årene gått etter planen – og hva var egentlig planen?
– Ting tar gjerne litt mer tid enn man håper når man skal bygge noe nytt, og for vår del løsnet det først da vi doblet bemanningen og produksjonen i begynnelsen av 2021. Da hadde vi også akkurat lagt bak oss et år der salget av elbiler hadde passert alle andre drivlinjer. Så timingen viste seg å være god.
Fortsatt nytt
– Lykkes dere på grunn av lesernes – elbil-eierne – sin usikkerhet eller hva er nøkkelen?
– Elbil er fortsatt nytt for de fleste, og informasjonsbehovet er derfor enormt stort. Mye handler om å ta det riktige valget av bil, og så kommer alle de andre spørsmålene når man sitter i den. Det er helt klart mye usikkerhet der ute, spesielt rundt dette med lade- og betalingsløsninger.
– Vi snakker om landets raskets voksende nettavis – hva er tallenes tale i harde fakta?
– Ifølge
MBL (Mediebedriftenes Landsforening) har vi gått fra 28.000 til 36.000 daglige lesere – i snitt – fra første til andre halvår 2021. På enkeltdager kan vi ha langt flere, og våre egne tall viser fortsatt god vekst i 2022.
Tre i redaksjonen
– Hvor mange i redaksjonen?
– Inntil nylig var det bare oss to, men i høst ble det ansatt en nyhetsjournalist og nylig har vi også engasjert en videojournalist. Utvidelsen gjør at vi kan få til mye mer enn tidligere, ikke minst dueller og trippeltester.
– Du kjører elbil sjøl?
– Jeg har en elbil og en fossilbil, i likhet med de fleste andre elbil-eiere. Men jeg har nok kjøpt min siste fossilbil. Den brukes dessuten lite nå om dagen, med de drivstoffprisene vi nå ser.
Fordeler og ulemper
– Tre bra ting med elbil?
– Fortsatt avgiftsfritt, billig i drift og ingen lokale utslipp. Men bortsett fra ladehastigheten og rekkevidden, er det meste bedre med elbiler. Derfor er det svært få som kvitter seg med elbilen for å gå tilbake til fossilbil.
– Tre dårlige ting med elbil?
– Det tar lengre tid å lade enn å fylle tanken med bensin, så du må planlegge litt mer. Rekkevidden er også generelt kortere – selv om dette ankepunktet er langt mindre enn tidligere, på nye elbiler. De færreste av oss trenger mer enn 40-50 mil rekkevidde, og de aller fleste lader elbilen hjemme når de likevel ikke kjører, faktisk så mange som 84,9 prosent, ifølge våre egne undersøkelser.
Relevant stoff
– Din beste sak inne temaet elbil?
– Vanskelig å si, men en av dem som har skapt størst debatt, var i hvert fall denne saken om at Tesla Model Y kan være farlig på glatta.
Vi har grunn til å tro at saken gjorde bidro til at Tesla mest sannsynlig nylig har gjort endringer på hvordan regenerering skjer på vinterføre.
– Forbrukerstoff, nyheter eller hva jakter dere på?
– En god miks av nyheter, tester, tips og råd. Vi er en fagredaksjon med stort fokus på nytte. Vi liker å si at målet vårt er å være elbilistens høyre hånd, før, under og etter bilkjøpet.
– Har dere noen reelle konkurrenter innen elbil-journalistikken?
Konkurranse
– Det er flere som skriver om bil og motor, men få som konsentrerer seg kun om elbil, selv om det naturligvis blir mer og mer av det også hos konkurrentene.
– Dere satser på videre vekst, leste jeg. Hva er realistisk?
– I Norge ruller det 500.000 elbiler nå, og vi får sannsynligvis langt flere enn 100.000 nye i løpet av 2022.
– Det er klart det er et stort vekstpotensial fortsatt, uten at jeg vil gå ut med noen konkrete tall. Målet er uansett å være det foretrukne stedet for elbilstoff i Norge.
– Er polariseringen mellom elbil og de andre så stor som man kan få inntrykk av?
– Ja, den er fortsatt tydelig, og kanskje mer i distriktene enn i byene. Det vil garantert avta i tiden som kommer. Myndighetene har jo som kjent som mål at det kun skal selges nullutslippsbiler i Norge fra 2025, og er du opptatt av motorlyd, kan du få det også på flere av nyhetene.