Kontakt oss

Byutvikling

Klubben kobler seg på Jessheim by

Avatar

Publisert

Ull/Kisa Fotball ønsker å koble seg mer på Jessheim by når de nå spiller med logoen til Omsorg Jessheim på draktene sine.

Det handler om mer enn symbolverdi når daglig leder i Ull/Kisa Fotball Andreas Aalbu ønsket seg logoen til Omsorg Jessheim nederst på drakta. Det er fortsatt upløyd mark når det kommer til å koble by og klubb, selv om ambisjonen har ligget der i alle år, og for Aalbu handler det om å styrke båndene til Jessheim samtidig som de tilbyr hjelp hvis Omsorg Jessheim har behov for det.

– Fotballforbundet tillater at klubbene reklamerer for en veledig organisasjon nederst på drakten, og vi er mektig imponert over den jobben Omsorg Jessheim legger ned for dem som har det trangt i hverdagen, sier Aalbu til Jessheimpuls.

Bevisst tanke

30-åringen som overtok jobben etter Cato Strømberg var før jul i kontakt med Omsorg Jessheim for å tilby praktisk hjelp i forbindelse med katastrofen i Gjerdrum, og i den forbindelse med det sendt søknad til NFF om å få logoen deres på drakten.

– Jeg gjorde det uten å spørre Tanya og de andre i Omsorg Jessheim, men heldigvis svarte de at det var greit for dem.

– Jeg ble faktisk satt ut, for det er stort for oss å få logoen vår på drakten til byens fotballag, sier Tanya Fjørtoft Valkve.

– Selv om dette er første gangen jeg er på Jessheim stadion, så vet jeg hvor sterkt posisjon fotball har hos folk, sier hun, som kan røpe at Jan Åge Fjørtoft er fetteren.

TEKNISK TRENING: Ull/Kisas Fredrik Vestgård har kjøpt teknisk utstyr for å løfte videoproduksjonen til nye høyder. Denne uka er han på teknisk treningsleir.

Spilt for Kisa

Silje Antonsen er også svært begeistret over at logoen til Omsorg Jessheim pryder drakten til en av de to klubbene i hennes hjerte. Hun har selv spilt for Ull/Kisa, og hun har barn som er aktive i klubben nå. Den andre klubben hun brenner for er LSK.

– Det er mange som sliter der ute. Vi ser også det innad i klubben, sier Aalbu, som er glad for at Ullensaker idrettsråd sin fadderordning samt klubben sjøl kan tilby økonomisk hjelp til dem som sliter med å betale trenings- og medlemsavgifter.

Les om fadderordningen til idrettsrådet her:

https://jessheimpuls.no/jp/2021/01/15/optimist-tross-frafall-i-idretten/

Ambisiøs ung mann

Jessheimpuls benytter gladsaken med logo på draktene til å bli litt bedre kjent med mannen som har overtatt det daglige ansvaret etter Cato Strømberg, en mann hvis både sko og skjorte er vanskelige å fylle etter mange år i manesjen.

Og vi tyr til det gode gamle revolverintervjuet.

Les jubileumsintervjuet da Cato Strømberg ble 70 år her:

https://jessheimpuls.no/jp/2020/11/05/nytt-vindu-apner-seg-for-cato/

Fakta Andreas Aalbu

Navn: Andreas Aalbu

Alder: 30 år

Bor: Oslo

Stilling: Daglig leder i Ull/Kisa Fotball

Bakgrunn som spiller: Bærum SK, Kristiansund BK, Fredrikstad BK, Varbergs BoIS (Sverige), Ull/Kisa Fotball

Faglig bakgrunn: Master i Idrettsledelse fra NIH

Styrker i jobben: Ambisiøs, sulten og hardtarbeidende

Skulle ønske jeg kunne bedre i jobben: Mangler erfaring i enkelte situasjoner, men prøver å kompensere med ungdommelig pågangsmot.

Styrker posisjonen

– Hva slags posisjon har Ull/Kisa – både Fotball og klubben generelt – i Jessheim by sett med dine øyne?

– Posisjonen til Ull/Kisa i Jessheim øker gradvis, men vi har fortsatt en lang vei og gå, og dette er ikke gjort over natta. Målet vårt må være at Ull/Kisa blir hele Jessheims klubb, og at Jessheim Stadion blir en møteplass for fotballinteresserte. Det er mange innflyttere i denne byen og kommunen, og mange av disse har andre favorittlag enn Ull/Kisa, men vi må bli så attraktive at disse kommer på kamp og interesserer seg mer for klubben.

– Hva slags funksjon har Ull/Kisa Fotball i Jessheim by og Ullensaker i dag?

– Ull/Kisa Fotball har det største og beste aktivitetstilbudet for barn og ungdom på Jessheim, Ullensaker og Øvre Romerike. At vi er en klubb der alle er velkomne, uansett alder, kjønn, etnisitet og ambisjon, gjør at vi har en viktig rolle for byen.

Unger på kamp

– Hvordan jobber dere med å koble by og klubb tettere sammen?

– I 2019 var et av hovedmålene våre å få flere barn på kamp. Vi tror at dette er med på å øke interessen, for da tar de med seg venner og familie. Dette lyktes vi med og hadde flere stunts der vi hadde flere tusen på kamp – blant annet mot Rosenborg (3.454 tilskuere) og Aalesund (1.800 tilskuere).

PÅ STADION: Flere barn på stadion har vært en ambisjon for Ull/Kisa i flere år. Strategien har langt på vei vært en suksess. 

– Hvis vi er flinke til å vise oss mer fram i bybildet, skaper profiler i egen klubb og spiller attraktiv fotball så vil interessen øke. Som jeg liker å si: «Alle byer med respekt for seg selv har en fotballklubb de er stolte av», og her må vi bidra til å sette Jessheim på kartet gjennom idretten også.

By i utvikling

– Hvordan opplever du Jessheim by som sted – du er jo i bunn og grunn en pendler?

– En by i stor utvikling. Jeg føler at omdømme til Jessheim har økt kraftig de siste årene, og er definitivt et sted jeg ønsker å etablere meg når jeg skal flytte ut av leilighet i Oslo. I dag jobber samboeren min på Tjuvholmen, og da er det enklere for meg å pendle mot køen til Jessheim enn at hun skal sitte i kø eller ta tog motsatt vei. Jeg skulle ønske Jessheim-Oslo-toget gikk både hyppigere og raskere…

– Dine sterkeste kort til å koble by og klubb?

– Vi skal være en klubb for alle – lengst mulig, flest mulig, best mulig. At vi som klubb har et A-lag i OBOS-ligaen, damelag i 2. divisjon, utviklingsavdeling som har løftet seg ekstremt og en av de største barn og ungdomsavdelingene gjør at vi er viktig for byen og samfunnet rundt oss.

– Men er det nå så viktig å koble by og klubb?

– Definitivt. Jeg ønsker at folk forbinder Ull/Kisa med Jessheim og Jessheim med Ull/Kisa.

Bli sosial møteplass

– Hvorfor går folk på kamp?

– Fotballinteressen i Norge er enorm, og vi må jobbe med å få denne interessen mer mot Ull/Kisa og Jessheim Stadion. Vi ønsker at dette skal være en sosial møteplass der folk kan se god og underholdende fotball. Nå håper vi virkelig at vi kan ha mer enn 200 tilskuere på Stadion i 2021 der barn og voksne i alle aldre skal kunne se et mer underholdene Ull/Kisa enn de foregående årene.

– Hva skal til for at flere går på kamp?

– En god start er å bli kvitt dette forbanna viruset. Spøk til alvor – være flinke å tiltrekke barn og unge i tillegg til at A-laget spiller attraktiv fotball sånn at folk kommer tilbake.

Likeverd

– Har Ull/Kisa Fotball et slagord?

– Likeverd – Respekt – Toleranse

– Har Ull/Kisa Fotball en uttalt visjon?

– Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle i en klubb som bygger stolthet på Jessheim. Vi jobber i disse dager med en ny strategi og visjon som skal gjenspeile arbeidet vårt de neste 4-5 årene.

– Ambisjoner for kommende sesong?

– Utvikle oss på alle områder.

Ull/Kisa samfunn

– Du har en ønske om at klubben skal bidra inn i lokalmiljøet. Litt om hvordan du skal få til det?

– Vi ønsker å bruke medlemsmassen vår til noe positivt for lokalmiljøet og være med å ta et samfunnsansvar. Vi hadde i utgangspunktet planer om å presentere et nytt prosjekt kalt «Ull/Kisa Samfunn», men på grunn av korona-pandemien har noe her blitt utsatt.

– Uansett så er vårt nye samarbeid med Omsorg Jessheim en god og viktig start. Kort fortalt skal dette være et prosjekt der vi skal skolere våre egne barn og spillere til å bry seg om folk og miljøet rundt seg. Dette gjelder alt fra 6 åringene til A-lagsspillerne, der de skal gjennomføre forskjellige samfunnsengasjerende oppgaver.

Supporterne viktige

– Hvor viktige er supporterne i 1894 Jessheim?

– Veldig viktig! Det snakkes mye om at vi skal prioritere barn og unge, men at vi får et godt og tett samarbeid med 1894 Jessheim for å utvikle/utvide denne gjengen er ekstremt viktig. De kampene der de mobiliserte ordentlig i fjor så var poengsnittet vårt svært høyt.

– UKI Jessheim eller Ull/Kisa Fotball hvis du kunne velge – og hvorfor valgte du som du gjorde?

– Jeg skulle gjerne ønske at vi kunne fronte Jessheim-navnet mer. Vi er en klubb som konkurrerer nasjonalt og ønsker å sette Jessheim-by på kartet.

Blant de beste i landet

– Klubbens ambisjoner for de neste fem år?

– Som nevnt så jobbes det i disse dager med en strategiplan for de neste fem årene. Vi kommer til å ha som ambisjon om å bli en av de beste klubbene i landet på utvikling av fotballspillere i alle aldere. Personlig håper jeg at vi skal spille i Eliteserien innen 5 år og fortsette og utvikle flere lokale spillere til klubbens A-lag.

– Det kommer opp en veldig spennende generasjon nå med blant annet Elias Solberg, Sebastian Stokke og Petter Hokstad som holder høyt nivå. Nåløyet for å nå opp er trangt, men vi skal være råe på å gi unggutter vi har troa på sjansen.

– I tillegg håper jeg at vi har et damelag i 1. divisjon innen noen år. Disse jentene har nå gått ett år uten å spille kamper eller trening med kontakt, men har stått på og trent som at sesongen skal starte når som helst. Dette har vært beundringsverdig.

DRØMMER: Drømmen er atter en gang å kunne fylle Jessheim stadion med tusenvis av tilskuere, som i cupen mot Rosenborg for et par sesonger siden. 

Bygge lag

– Hva skal til for at du føler at du lykkes denne sesongen – hva måles du på?

– Hvis jeg ser at klubben utvikler seg i riktig retning vil jeg føle at jeg sammen med et veldig bra team har lykkes. Dette går på alt fra A-laget, utviklingsavdelingen, høyt aktivitetsnivå og marked og økonomi. Jeg har nå ansatt Sindre Tjelmeland og Arild Sundgot, to personer jeg har klokkertro på. Det sier seg selv da at jeg håper og tror at disse kommer til å løfte elitedelen av klubben til nye høyder.

– Savner du å spille ball sjøl?

– Overraskende lite. Jeg stortrives i jobben min og er fortsatt i et fotballmiljø noe som har gjort overgangen enkelt. Det å jobbe sammen med mennesker jeg er glad i mot et felles mål er like gøy nå, hvis ikke morsommere, som da jeg var spiller.

– Når hadde du sist lyskestrekk?

– Aldri hatt lyskestrekk. Jeg var for treig, er det kjappe svaret.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.