Byutvikling
Konkrete sentrumsgrep løftes på ny
En konkret plan for å løse praktiske utfordringer for stasjonsområdet og rådhusplassen løftes fram for å komme videre i utviklingen av sentrumskjernen i Jessheim by.
Kommunestyret har vedtatt at rådhusplassen – med underjordisk parkeringsanlegg – skal være ferdig til markeringen av 10-årsjubileet for byen i 2022. Det er å være vel optimistisk, mener rådmann Rune Hallingstad det som er en viktig sak for utviklingen av sentrum. Formannskapet får saken på sitt bord i morgen, tirsdag 26. mai.
«Rådmannen mener det er riktig å opplyse at vedtaket ikke er realistisk innenfor denne tidsrammen, og heller ikke understøttes av tildelte budsjettmidler til formålet.»
«Realisering er avhengig av et avtalegrunnlag med en finansieringsplan med aktuelle aktører som forventes å bidra til gjennomføring, og en egen sak om dette kommer før sommeren.» er administrasjonens nøkterne vurdering av tidsperspektivet som er vedtatt av politikerne i Ullensaker.
BUSSTERMINAL: Ett alternativ er å etablere bussterminal der pendlerne parkerer ved Jessheim stasjon i dag.
Plan på bordet
Det som derimot er en realitet, er et forslag til en plan som kanskje kan løse opp noen av knutene, problemstillingene og alternativene som gjelder for stasjonsområdet og rådhusplassen.
«Planen skal legge til rett for utvikling av et framtidsrettet kollektivknutepunkt og en bymessig utvikling av Jessheim sentrum som styrker offentlige gater og byrom, herunder rådhusplassen som byens sentrale torg og festplass.»
Ufordringene
Det har vært jobbet med planer for stasjonsområdet og rådhusplassen har pågått i flere runder siden 2013. Nå løftes planen fram igjen med ambisjoner om å finne løsninger for merknader fra berørte aktører og innsigelser fra blant andre fylkeskommunen og Statens veivesen.
Bane Nor – som eier stasjonsområdet – er en viktig aktør som må være med på laget når det kommer til hvor ny bussterminal skal ligge samt om det blir over- eller undergang ved jernbanestasjonen for å koble øst og vest sammen.
Kommunestyret i Ullensaker har vedtatt overgang, men Bane Nor er i sluttfasen med en utredning av begge alternativer i sin plan for stasjonsområdet. Denne planen er ventet ferdig i juni i år.
https://jessheimpuls.no/jp/2019/06/29/de-klarte-det-under-krigen/
Bussterminal
Det har også vært diskutert flere alternativer for framtidig bussterminal i sentrum. Rådmannen er tydelig når han nå foreslår det kun er alternativer med bussterminal nord for stasjonsbygningen som bør utredes – være seg gateterminal på Ringvegen eller en mer kompakt løsning med bussterminal pendlerparkeringen er i dag.
Viktig steg
BILFRI: Ambisjonen om bilfri rådhusplass som festplass i Jessheim sentrum lever. Men det er mye jobb som skal til. Nå løftes tematikken igjen.
Vi har hørt om stasjonsområdet og rådhusplassen i mange år, men dette er et langt steg i riktig retning når det kommer til konkretisering av disse planene. Selv om det er et langt lerret å bleke – og mange involverte aktører som skal bli enige – signalene Ullensaker kommune sender ut i form av denne planen viktig for framdriften.
Det blir ikke bilfri festplass til byjubileet i 2022, men mye annet kan være satt i gang slik at veien til en vital sentrumskjerne er staket ut – både i gjerning og tid.
Dette er momentene som vise spesiell oppmerksomhet i planen:
- Rådhusplassen som byens sentrale torg og festplass med utforming som muliggjør aktiviteter året rundt og fleksibilitet i bruk.
- Rådhusparken som byens lekepark/kulturpark med forbedret tilgjengelighet fra tilgrensende områder.
- Utvikling av Stasjonsområdet med et fremtidsrettet kollektivknutepunkt med reisetorg og andre funksjoner som vil styrke Jessheim som regionby og ha gode estetiske kvaliteter.
- Stasjonsparken som en viktig identitetsskapende historisk bydelspark med potensiale til å bli en sentrumspark.
- Utforming av kryssingen av jernbanen for myke trafikanter slik at det blir et identitetsskapende element i seg selv som tar hensyn til og styrker det kulturhistoriske miljøet rundt stasjonen, gir en effektiv, trivelig og trygg forbindelse for alle myke trafikanter, samt bidrar til at sentrum kobles sammen (ref. arkitektkonkurranse gjennomført i 2014)
- Utforming av Furusethgata slik at den kan kobles på en god måte til den framtidige Rådhusplassen og den grønne aksen mot Nordbytjernet som Skovly promenade er en begynnelse av.