Byutvikling
Kultursuksess ble Oslo bys arkitekturprisvinner
Jarle Jensen er en del av suksesshistorien til landets eneste private drevne kulturhus. Og jammen stakk ikke Kulturhuset av med Oslo bys arkitekturpris i 2018.
BYROM: Gårdsrommet brukes som konsert- og arrangementsarena. Innvendig er det andre kulturarenaer som fylles godt opp hver eneste dag. Foto: Kulturhuset
Kulturhuset ble startet opp i lokaler ved Youngstorget (bygget der Operapassasjen er) i 2013, som et tre år langt midlertidig prosjekt i et bygg som egentlig skulle rives. Slik gikk det ikke, og i dag er Kulturhuset blitt en renovert bygård på fire etasjer som er ment for varig bruk. Jarle Jensen fra Jessheim er en av gründerne som startet opp i 2013. Han er fortsatt med på utviklingen.
Eier er Olav Thon, som sammen med gjengen på Kulturhuset har brukt 50 millioner kroner på å skape et funksjonelt hus som ivaretar mye Oslo-historie.
Juryen sa
ORIGINALE FLISER: Ambisjonen var å ta vare på så mye som mulig av det opprinnelige i bygget. Det bidrar til å skape sjel og historisk blikk.
Eller som det heter i juryens begrunnelse da Kulturhuset ble tidelt byens arkitekturpris for 2018:
«I Kulturhuset finner juryen et svært levende og variert miljø nærmest til alle døgnets tider og alle ukens dager. Dette livet har funnet sin plass innenfor en typisk Oslobygård og bakgård. Kreftene bak har sett kvalitetene som allerede lå i bygningsmassen og de romlige sammenhengene, og det er på en måte gjort «minst mulig». Det som er gjort er gjort med stor kjærlighet til eksisterende materialkvaliteter, materialbruk, og på en måte slik at selv tidligere tiders bruk, slitasje og til dels forfall har funnet sin plass i den endelige opplevelsen.»
– Ambisjonen var å ta vare på mest mulig av det originale i bygget, sier Jarle Jensen, bosatt på Jessheim og en av dem som startet Kulturhuset i 2013.
Samle folk
SAMLING: Ambisjonen har siden oppstarten vært å samle folk til kulturelle arrangementer. Det har Kulturhuset lyktes med.
– Hva var tanken på Kulturhuset den gangen?
– Grunntanken vår er den samme i dag som den var da vi begynte tankeprosessen i 2012: vi ønsket å tilby Oslo by veldig mye innen kultur. Alt fra politiske debatter, boklanseringer og konserter, sier Jarle til Jessheimpuls.
Og siden 2013 kan Kulturhuset se tilbake på fem år som kulturell møteplass og 5.000 gjennomførte arrangementer.
Daglig meny
NY HISTORIE: Selve konsertsalen er et godt eksempel på møte mellom gammel bygård og nye grep, mener Jarle Jensen.
– Det er ikke lite program dere har hver eneste dag?
– Nei, det er opp mot 8-9 daglige arrangementer, og vi får kun forespørsler utenfra. Vi er ikke ute og henter arrangementer inn.
– Når det er sagt så ønsker vi å få til flere egne arrangementer, altså arrangementer vi står for sjøl mer enn at vi står som teknisk arrangør. I dag har vi noe vi kaller «Strikk og drikk» og «stup and bread», men vi ønsker å dra i gang mer av egne ideer.
82 ansatte
– Hvor mange ansatte er dere?
– Vi er totalt 82 ansatte i dag, og seks eller sju jobber kun med booking og håndterer den biten.
Kulturhuset i Youngs gate 6 inneholder følgende:
- Eget kjøkken som kan tilby rimeligere, sunn og bærekraftig mat – hele døgnet!
- Rimelig mulighet for streaming, podcasting eller videoopptak. Mulighet til å sende videoopptak av én scene til en eller flere andre scener på huset.
- Større Hovedrom (350 stående/180 sittende)
- Boksen og Laboratoriet (120/90) blir begge større med 6 meter takhøyde.
- Et nytt åpent rom “Biblioteket” (80/50)
- Et mindre møterom med plass til 11.
- En nydelig bakgård
Tankespinn
KULTUR: Variasjonen i arrangementer gjør at mange brukere finner noe som passer for dem. 5.000 arrangementer siden 2013 sier litt om aktiviteten. Foto: Kulturhuset
– Vi brukte mye tid på å finne ut hvordan vi skulle utnytte bygget og det potensialet denne bygården har. Det var viktig å få sirkulasjon i den forstand at man ikke gikk opp og ned trapper og ut og inn av rommene. Det handler om å få sirkulasjon og flyt i bygningen, og i dag har vi mulighet for store og små arrangementer fordi vi har rom som passer til det. Og pågangen er enorm, sier.
– Jeg vet ikke hvor mye du frekventerer Jessheim og kulturtilbudene her, men kunne et konsept som Kulturhuset deres fungert utenfor Oslo?
– Jeg bruker kulturtilbudet på Jessheim først og fremst sammen med barna mine, og jeg skal ikke mene så veldig mye om det som skjer på kulturfronten utover det, men for det er ingen tvil om at plasseringen vår bidrar til spennet i arrangementer; politikk, debatter, konserter og andre typer arrangementer. Men det handler også mye om å plotte inn den og den type arrangement til rett tid. Faglig innhold er gjerne på dagen eller tidlig på kvelden, så kan man spille shuffleboard og gjøre andre ting senere på kvelden, for å si det litt enkelt.
April 2019
– Og så handler det om å ha et spenn i arrangementene slik at mange finner noe interessant.
– Er du stolt?
– Ja, selvfølgelig. Jeg føler at den faglig sterke kompetansen som finnes på dette huset er unik i Norge. Vi har gjort mange bra ting for alle typer mennesker opp gjennom årene, og det føles fint det.
– Hvile på laurbærene nå, eller hva skjer framover?
– I 2017 flyttet Kulturhuset fra Youngstorget 3 til Youngsgate 6. På den gamle adressen er et nytt bygg på vei opp. Vi skal inn dit med et konsept vi har holdt på med i 18 måneder. Der åpner vi dørene 1. april i 2019. Det blir et sted på 1.700 kvadratmeter fordelt over to etasjer. Dette blir en del av familien til Kulturhuset. Navnet er ikke avklart, men vi kommer i mål.
– Mye jobbing?
– Jeg er veldig heldig som kan være med på å drive fram noe så viktig som et kulturhus, det eneste i Norge på private hender. Det gjør at vi kan ha en unik portefølje av arrangementer og eventer.
LES: Mer om Kulturhuset i Oslo