Abonnenter
Bane Nor signaliserer ansvar
Bane Nor er overfor Jessheimpuls tydelige på at de tar det ansvaret som må til for å sikre sin grunn ved Dølibekken for mulig kvikkleire-ras.
Det var i forrige ukes formannskapsmøte at både politikere og administrasjon uttrykte undring, forbløffelse og – ja – irritasjon over Bane Nor sin holdning til den alvorlige situasjonen som er oppstått ved Dølibekken rett sør for Jessheim de siste to-tre årene – med en tydelig økning i erosjon gjennom det siste året.
Bildene fra feltarbeidet er hentet fra NGI sitt tekniske notat av 27. juli i år.
Økt behov
Stemningen var som nevnt alvorstung i formannskapet tirsdag forrige uke, der formannskapet fikk en grundig gjennomgang av jobben som er gjort – målinger og prøveboring – i området gjennom sommeren.
Der er kommunens egne folk samt representanter fra Norsk Geoteknisk institutt som har stått for arbeidet i området.
NYTT OVERSIKTSKART: Dette oversiktskartet viser området der det er kvikkleire i grunnen, og det er utvilsomt kvikkleire i grunnen under E6 og Gardermobanen, konkluderer fagekspertisen etter prøveboring og observasjoner i området gjennom sommeren. ILLUSTRASJON: NGI
Det ble senest i forrige uke foretatt undersøkelser av grunnen der E6 og jernbanen krysser Dølibekken. Og konklusjonen er at situasjonen har forverret seg gjennom sommeren.
Det skal derimot ikke være fare for at boligbebyggelse blir berørt ved ras eller skred i området, ifølge NGI.
– Det er det vi forholder oss til i denne saken, sier kommunaldirektør Eggum.
Jessheimpuls 12. august:
Spørsmål i kommunestyret
Det ble også stilt spørsmål rundt dialogen med Bane Nor fra talerstolen i kommunestyret tirsdag.
– Det har vært dialog på e-post, og Bane Nor erkjenner ansvar i denne saken, svarte ordfører Ståle Lien Hansen på direkte spørsmål fra Arbeiderpartiets Silje Rygland og dialog.
Til Jessheimpuls skriver Bane Nor følgende i en e-post:
«NGI sitt arbeid med å kartlegge grunnen ved Dølibekken i Jessheim pågår fortsatt. Vi avventer endelige resultater fra denne kartlegging før vi bestemmer oss for hvordan vi i Bane NOR skal forholder oss til dette. Vi vil samarbeide med de involverte partene om nødvendige tiltak, og ta vår del av ansvaret.»
Grep i høst
NGI konkluderer med at det er nødvendig med tiltak for å sikre området mot ytterligere utglidning og skred, og man kan ikke si at det ikke vil gå ras i området, sier Eggum til en alvorstung forsamling i formannskapet tirsdag.
Forundret
I formannskapet i forrige uke uttalte politikere og byråkrater følgende om dialogen – eller fraværet av sådan – med Bane Nor.
– Bane Nor sin logikk kan tolkes som at de ikke har ansvar for noe som helst fordi grunnen de benytter seg av ligger i en kommune, sa Kristiansen.
– Jeg har skjønt at dette er en alvorlig situasjon, og jeg må si at jeg er fortørnet over Bane Nor sin tilnærming. Vi har gjort vårt, men et statlig organ ser ut til å ha sviktet, sa Senterpartiets Lars Halvor Stokstad Oserud.
– NGI og NVE er tydelige på hvor ansvaret ligger i saker som dette. Det er infrastruktur-eierne som må på banen, sa kommunaldirektør Eggum.
Løftes ytterligere
– Hvis Bane Nor ikke tar ansvar for sin grunn i området, så må vi ta stilling til om vi må løfte dette til rett beslutningsnivå og koble inn statsforvalteren her, sa Fremskrittspartiet Tom Staahle.
– Risiko for skred er større enn at det ikke kan komme skred i området, fortsatt Staahle.
– Vi har hatt kontakt med statsforvalteren, men vi følger foreløpig samarbeidslinjen, sa kommunedirektør Kristiansen, som sa at det nå nærmer seg et vendepunkt i dialogen hva ansvar for egen grunn gjelder.
I Ullensaker kommune diskuteres det nå hvordan denne saken skal informeres ut til publikum, og det er forventet at det kan bli nasjonal interesse for denne saken på et tidspunkt.
Dette skriver Ullensaker kommune på sin hjemmeside om situasjonen onsdag formiddag: