Kontakt oss

Abonnenter

Kvikkleiresikring i full gang

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Sikringstiltakene for å unngå kvikkleireskred er i full gang i området Dølibekken. Bunnen av bekken skal heves og sidene skal plastres med stein.

Statens vegvesen og Bane Nor er i gang med å gjennomføre tiltak for å stoppe pågående erosjonen som er påvist i Dølibekken.

Erosjon er når jord, stein eller annet materiale på jordoverflaten blir slitt bort og transportert av naturlige krefter.

Utløse skred

Hvis erosjonen i bekken får fortsette kan dette potensielt utløse et kvikkleireskred som kan skade kritisk infrastruktur som Gardermobanen og E6.


Vegetasjonsrydding og utlegging av stein har pågått siden begynnelsen av februar i år. Denne delen av jobben vil pågå til slutten av april, og i mai vil arbeidene med forming av bekkeleie på vegetasjonstilrettplegging pågå.

DØLIBEKKEN: Vi ser Dølibekken midt i dette bildet. Deler av området som kan skli ut grunnet kvikkleire strekker seg under jernbanen og E6, og sikringsarbeidet pågår for fullt denne våren. Foto: TT Boy Produksjoner

Undersøkelser

Det er gjennom høsten 2024 utført grunnundersøkelser (se punkter i figur under) for å finne utstrekningen av kvikkleira, og for å gjøre beregninger av stabiliteten i området, får Jessheimpuls opplyst hos Statens vegvesen.

Det er opprettet en kvikkleiresone som innlemmer E6 og Gardermobanen (rød skravur i figuren under).


Det er også foreslått en kvikkleiresone mot vest (blå farge i figuren over). For å ikke forverre stabiliteten i området må bekken erosjonssikres slik at den hindres i å grave videre ned i løsmassene.

pågående erosjon

Det er mye pågående erosjon i Dølibekken. Bilde fra dronefoto av skrenten med størst erosjon 19. desember 2024.

Erosjon er når jord, stein eller annet materiale på jordoverflaten blir slitt bort og transportert av naturlige krefter.

Heve bunnen

For å stoppe erosjonsutviklingen skal vi erosjonssikre bekken. Dette gjøres ved å heve bunnen. Det fylles opp med samfengt sprengstein i minimum en meter tykkelse, og sidene i bekken plastres med stein.

Fra sentrum

De største vannmengdene kommer ned hovedløpet av Dølibekken, fra Jessheim sentrum.

Det er en kulvert under E6 som begrenser mengde vann, og det sikres opp til mengden vann som føres gjennom kulverten ved en flomsituasjon.

Dølibekken varier i bredde langs lengdeprofilet, noe som gir variasjoner i utførelsen av tiltaket nedover i bekken. I de områdene hvor det er en eksisterende utglidning, og pågående erosjon, vil disse bli gjenfylt.

Begrensninger

Det er ikke Statens vegvesen eller Bane Nor som eier grunnen som dette tiltaket skal utføres på, derfor har vi har fått tillatelse av fire grunneierne i området til å utføre tiltak på deres eiendom, heter det i den ferske statusrapporten Jessheimpuls har mottatt fra veivesenet.

Statens vegvesen er byggherre og har engasjert Dokka Entreprenør til å utføre arbeidene.

Det legges stor vekt på riktig utførelse av arbeidene, noe som er svært viktig når man jobber i en kvikkleiresone.

Det er satt begrensinger til vekten på anleggsmaskiner og begrensinger i mellomlagring av masser og annet.

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.