Abonnenter
Bønn for dobbeltspor
Ullensaker kommune trykker på for å bli hørt i sin bønn om dobbeltspor til Jessheim. Togtilbudet hit har vært det samme siden 2012.
Nasjonal Transportplan skal revideres, og i den anledning er norske kommuner invitert til å komme med sine innspill og behov.
For Ullensaker og Jessheim sin del er det tre ting som er viktige: dobbeltspor, dobbeltspor og dobbeltspor.
Dobbeltspor
«Ullensaker kommune mener at det må etableres dobbeltspor på Hovedbanen på strekningen Lillestrøm – Jessheim (eventuelt Eidsvoll). det er den eneste framtidsrettede løsningen for å nå nullutslipp-målet, og for å gi Norges raskest voksende region et tilstrekkelig togtilbud.»
Kommunedirektør Erling S. Kristiansen konkluderer i sin uttalelse at det er Hovedbanen som er det sentrale for kommunen å spille inn til denne høringen.
– Det er lite aktuelt med nye veiprosjekter i kommunen, sier Kristiansen.
Utbedringen av ny E16 ligger i oppdraget til Nye Veier, som gjør sine egne vurderingen innenfor sin portefølje.
Fikk du med deg denne, forresten?
Mast tidligere
Det er ikke slik at Ullensaker kommune – være seg administrasjonen eller det politiske miljøet – har sittet med hendene i fanget uten å etterlyse et styrket togtilbudet. Dette har nærmest vært en gjenganger i – nær sagt – alle år.
Kapsitetsstyrkende tiltak på Hovedbanen har vært utredet i mange år uten at det har ført til konkrete løft for togtilbudet til Jessheim.
– Hovedbanen betjener Norges raskt voksende bo- og næringsområder, og tilbudet må styrket for å nullutslippsmålet, understreker kommunaldirektøren.
Oversett av Viken
Viken fylkeskommune har i liten grad involvert kommunene i sitt arbeid med innspill til revideringen av denne planen. Romerike er heller ikke viet mye oppmerksomhet fra fylket. Det er noe av grunnen til at Ullensaker kommunes administrasjon legger fram en egen sak om høringsuttalelse for politikerne nå.
Å styrke Hovedbanen er essensielt med tanke på den veksten Ullensaker og Jessheim opplever – og vil oppleve – både nå og i årene som kommer.
Ullensaker har i dag 43.000 innbyggere, noe som er mer enn en dobling siden år 2000. Veksten har vært høyere enn det høyeste alternativet til Statistisk Sentralbyrå, og nye prognoser viser at Ullensaker vil ha 50.000 innbyggere i år 2030 og 80.000 innbyggere i 2040.
Prekært
Samtidig vokser Jessheim by fra dagens 21.000 innbyggere til 40.000 innbyggere i 2040.
Av kommunens samlede vekst vil 80 til 85 prosent skje i byen Jessheim.
Det sier seg selv at en overbelastet hovedtrasé for toget er nødt til å utvides.
Lite attraktivt
«Togtilbudet har vært det samme siden 2012, og den perioden har befolkningen i Ullensaker økt fra 30.000 til 43.000 innbyggere. Samtidig er det kapasitetsutfordringer på E6 inn og ut av Oslo i rush-tiden. Køen starter så langt nord som på Kløfta om morgenen, og biltrafikken går ikke ned.»
Dette tolkes som en forklaring på at tog som reisealternativ ikke er attraktivt nok til at pendlerne velger jernbanen.
– Løsningen er å forbedre togtilbudet gjennom en kapasitetssterk jernbane, med hyppige og mer direkte avganger i rush-tiden, er den tydelige beskjeden fra Ullensaker kommune til myndighetene.
Om vi blir hørt?
Det gjenstår å se.