Kontakt oss

Abonnenter

Nærmer seg oppstart av gatetorg

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Torget på toppen av Gotaasalleen nærmer seg oppstart. Detaljene er i ferd med å ta endelig form, og byggestart ligger an til å bli i mai eller juni. 

De ferskeste illustrasjonene viser hvordan gatetorget mellom Herredshuset og det gamle bankbygget ligger an til å bli.

Det er Nordby Maskin som skal stå for jobben, og fra kommunalt hold på rådhuset antydes det oppstart i mai eller juni, og en arbeidsperiode på anslagsvis seks uker.

– Nøyaktig dato har vi ikke, men mai eller juni er anslaget, sier kommunaldirektør Erlend Eggum til Jessheimpuls.

Screenshot

10 millioner

Det var opprinnelig Stor-Oslo Eiendom som skulle opparbeide torget mellom det gamle bankbygget og Herredshuset, men et politisk vedtak gjorde at Stor-Oslo Eiendom kjøpte seg ut av den forpliktelsen for 10 millioner kroner.

Det har vært et diskusjonstema i politikken om dette beløpet er nok, men 10 millioner kroner er det offisielle anslaget. Gatevarme er tatt ut av dette prosjektet.

Prestisje

Gotaasalleen blir heller ikke stengt for trafikk, slik noen har tatt til orde for. Det blir såkalt «shared space» der bilister og myke trafikanter deler på plassen.

Ordfører Ståle Lien Hansen har tidligere uttalt forventinger til at gatetorget blir bra, og dette torget var også noe det rødgrønne la prestisje i da de satt med flertallet i politikken den gang boligprosjektet i Gotaasalleen ble vedtatt at skulle bygges.

– Dette kommer til å bli et flott tilskudd til området og for befolkningen, til tross for at det ikke blir gatevarme der, sier Lien Hansen, som er litt lei av at dette prosjektet blir framstilt som at det ikke blir så bra som det forventes.

Screenshot

Sambruk

– Prosjektet i Gotaasalleen blir bra, bare vent og se.

– Såkalt «shared space», eller sambruk for gående, syklende og bilister?

– Ja, det blir sambruk for gående, syklende og bilister, sier Lien Hansen.

Dette er sambruk eller såkalt «shared space»:

I Norge er sambruksområder definert slik at ingen trafikantgrupper har regulert prioritert. Håndbok N100 (2019) sier følgende om sambruksområder:
  • Alle trafikantgrupper er likestilt og må tilpasse seg hverandre.
  • Sambruksområder er først og fremst et rom for opphold og byliv, og de trafikale funksjonene er tonet ned.
  • Utformingen av sambruksområder er primært uten oppdeling i gang- og kjørearealer, og uten skilt og oppmerking.
  • Ferdsel i disse områdene skjer ved samspill og interaksjon mellom trafikantene og fordrer lav fart.
  • Sambruksområder utformes på en slik måte at kjørende velger et fartsnivå på 15- 20 km/t.
  • Gaten angir ulike soner ved hjelp av variasjon i gatebelegget. Gategulvet anlegges flatt uten kantstein eller nivåforskjeller.
  • Sambruksområder er best egnet i tette byområder (sentrumsområder) der det er mange gående og syklende.

Så det nærmer seg realisering av gatetorget.

Og det knytter seg en viss spenning til om flere vil ta i bruk den mye omkjøringsveien når Gotaasalleen blir stengt i byggeperioden.

 

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.