Kontakt oss

Byutvikling

Ny hovedvei løser utfordringer for Jessheim

Avatar

Publisert

Et veiprosjekt kan løse trafikale utfordringer for Jessheim i dag samt bidra til at byen blir et ytterligere tyngdepunkt på Romerike.

I disse dager løftes et interkommunalt samarbeid mellom Ullensaker, Sør-Odal og Nes og Kongsvinger kommuner opp med tanke på å få bygget en hovedferdselsåre fra Kongsvinger til påkobling på E6 – temmelig sannsynlig nord for Jessheim.

Dropper rv2

Det er firmaet Nye Veier som er i ferd med å gå på et prosjekt der ny trase mellom Kongsvinger og vårt område kan stå ferdig i løpet av fire år, og dermed erstatte den evigvarende prosessen med å få på plass en trase mellom Nybakk og Kongsvinger-traktene.

Den saken har versert så langt tilbake som mange husker, og ingenting har skjedd på veldig mange år.

– Viktigste sak neste fire år

Rådmann Rune Hallingstad og administrasjonen er tydelige på at dette fort kan bli en av de viktigste – kanskje den viktigste – politiske saken de neste fire årene.

Hvorfor, spør vi oss kanskje?

Plansjef Åge Vebostad understreket følgende fordeler hvis alternativet med trase nord for Jessheim – som kan komme i området der fylkesvei 174 svinger inn oppe ved LHL-sykehuset:

  • Kapasiteten på Algarheimsvegen mellom Nybakk-krysset og Jessheim er så å si sprengt
  • Med en ny E16 som kommer ut nord for Jessheim, så vil Jessheims tyngdepunkt bli større enn et trasevalg som ender i nærheten av Kløfta
  • En ny vei som kobler Kongsvinger-området og Jessheim vil gi bedre “armslag” med tanke på å koble framtidige boliger til veinett
  • Og den planlagte omkjøringsveien mellom E6 og Skogmo vil i større grad fungere som den avlastningsveien den er tenkt som
  • Rammebetingelsene til lokalt næringsliv forventes å styrkes med denne veien på plass

Løser opp floker

SPRENGT: Kapasiteten på fylkesvei 174 mellom Algarheim og Jessheim (og videre nordover til LHL-sykehuset) er langt på vei sprengt. Ny vei fra Kongsvinger vil løse opp den floken.

Fylkesvei 174 volder oss mye hodebry i dag, med mye trykk og trafikk, sa plansjefen da han presenterte planene for gruppelederne til alle politiske partier i går ettermiddag.

– Dessuten antydes det at kjøretiden mellom Jessheim og Kongsvinger vil kunne kortes ned med 20 minutter, og det er jo viktig med tanke på ullsokningene som sogner til Kongsvinger sykehus, la plansjefen til.

– Og så er dette viktig med tanke på lokalisering av Politihøyskolen, hvis den kommer i spill, avsluttet en optimistisk plansjef.

Må bli enige

Utfordringene da?

Hvis denne prosessen skal gå på skinner, så de fire involverte kommunene nødt til å være enige og forente om valgene og vedtakene som blir fattet i det interkommunale samarbeidet.

– Men dette lot seg gjøre i Agder – med potensielt større utfordringer rundt det å bli enige politisk – enn de utfordringene som kan dukke opp i denne prosessen, sa rådmann Rune Hallingstad.

– Ny vei vil styrke oss som tyngdepunkt, og dette er kanskje det viktigste prosjektet de neste fire årene, sa rådmannen.

Ekspress-prosess

Hvorfor litt travelt nå?

Fordi firmaet Nye veier – som har hånd om dette prosjektet – er en eksponent for rask utbygging og effektive prosesser. Det betyr at man er nødt til å samordne seg lokalt og regionalt – noe som igjen betyr at det er viktig med gjennomføringskraft og lokal forankring.

Allerde i begynnelsen av januar skal det politiske miljøet i de fire kommunene komme sammen for å snakke seg til enighet.

Planen er å få satt et styre bestående av ordførere fra de fire kommunene, og dette styret vil bli gitt en god del fullmakter. Dette for å sørge for effektiv og rask prosess.

– Stå sammen

– Ekstremt viktig at vi er samstemt politisk – og at vi står sammen hele veien – var beskjeden for både opposisjon og posisjon, vel vitende om at det kan bli heftige diskusjoner ordførerne imellom når styret  skal diskutere seg fram til ordlyd og enighet.

– Nå handler det først og fremst om å finne ut om vi går for dette i Ullensaker, sier rådmann Hallingstad.

Et samstemt formannskap er klare for å ta jobben med å få på plass et nordlig alternativ – som alle solemerker tilsier at vil styrke Jessheim og Ullensaker.

PS! Det er ikke snakk om å grave opp riksvei 2. Den planlagte traseen kommer i tillegg til den veien som allerede ligger der. Men den nye veien blir bedre – og viktigere – for Jessheim, enn om man går for et sørlig veivalg eller fortsetter med den alternativet som eksisterer i dag.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.