Abonnenter
Nærmer seg målgang for sykkelfest
Jessheim og Gardermoregionen nærmer seg realisering av å bli vertskap for verdens tredje største sykkelritt for kvinner. Jessheim kan bli startsted for en av etappene. Formannskapet har bevilget penger.
Formannskapet behandlet tirsdag en søknad fra sykkelrittet Tour Of Scandinavia. Søknaden gikk på at Ullensaker blir med som vertskommune for andre etappe av verdens tredje største sykkelritt for damer i august 2025.
Det ble vedtatt å bruket 150.000 av formannskapets reserve for å bli med på det som kan bli både en sportslig og lokalt konstruktiv begivenhet.
Dert var omstillingsprosjektet Gardermoen Vekst som i starten var frøet til det som nå kan bli et blomstrende sykkelritt i vår region, og det var Gardermoen Vekst som involverte Ullensaker Cycleklubb inn i prosjektet.
– Det er flott å se at dette utvikler seg videre, sier Lasse Sjøvik i Gardermoen Vekst.
Jessheimpuls oktober 2024:
Hvis dette sykkelrittet skulle komme tilbake til vår region, så vil det i så fall ta opp arven etter Postgiro Grand Prix som ble arrangert i perioden 1983 til 1986.
Løpet hadde ifølge Wikipedia prolog på Jessheim, og var innom steder som Hamar, Elverum, Lillehammer, Gjøvik, Brandbu, Beitostølen, Valdresflya, Hønefoss, Kongsberg, Skien og Tønsberg.
Og at vår region har sterke sykkeltradisjoner er det ingen tvil om. Det viser blant annet et knippe bilder tatt av Arne Lybæk og Tom Stalsberg på 1980-tallet.
TRADISJONER: Vår region har sterke sykkeltradisjoner, noe dette bildet med tydelighet viser. Foto: Tom Stalsberg/Arne Lybæk
Kommer for å bli?
Arrangøren jobber med å få til en langsiktig tilstedeværelse i vår region med dette sykkelrittet, som ble startet opp av gründere i Halden i 2014.
«Arrangementskonseptet for 2025 begynner endelig å ta form og etter mange møter og god dialog søker vi herved Ullensaker kommune som vertskapskommune for vår 2. Etappe, fredag 22. August 2025. Det tilbys start ved Jessheim Rådhus (Jessheim kjøpesenter) og målgang på egnet sted i regionen. Vi jobber med å få til målgang på toppen av Minnåsen, men har også næringsområde på Gardermoen som et alternativ.»
POSTGIRO: Dette bildet er trolig fra Postgiro Grand Prix, sykkelrittet som ble arrangert i vår region i perioden 1983 til 1986. Vi har dessverre ikke navn på syklistene på bildet. Foto: Tom Stalsberg/Arne Lybæk
Lokalt engasjement
Ullensaker Cycleklubb har siden oktober jobbet med å forankre sykkelrittet lokalt, og leder Thorbjørn Merkesdal har tro på at ringvirkningene blir gode hvis Jessheim skulle bli startpunktet for etappen som starter 22. august neste år.
– Med Jessheim som startsted vil det være mulig å bygge lokale aktiviteter og annet rundt den begivenheten, sier Merkesdal til Jessheimpuls.
Arrangøren tilbyr å legge til rette for flere tilleggsarrangementer i forbindelse med start og målgang:
- Sommersykkelskole helgen før – eller under – rittdagen på et nærmere avtalt tidspunkt
- Skoleprosjekt i samarbeid med kommunen
- Barneritt (Tour of Norway for Kids) samme dag som rittet finner sted, eller en annen dag etter ønske fra kommunen
- Tilgang på den mobile kildesorteringshengeren i tilknytning til andre arrangementer/aktiviteter i kommunen
- Vi planlegger bla å benytte den til opplæring og miljøbevisstgjøring på skolene i vertskapskommunene våre i et tett samarbeid med kommunen
- Arenaprofilering, inkludert start-, målområde, podie, pressevegg alle etapper, samt alle våre digitale plattformer
- Tilgang til rittets ulike VIP-aktiviteter under hele rittet
GJØR LITT: Hans Petter Trondsen er blant dem som har engasjert seg for syklistenes kår i Ullensaker. Han har også vært på innsiden av store sykkelritt som Tour Of Norway.
Velvilje
Søknaden ble møtt med velvilje i formannskapet, og det ble besluttet bevilget 150.000 kroner.
Dette ble vedtatt:
- Ullensaker Kommune innvilger kr. 150.000,- fra formannskapets reserve 2024
- Pengene utbetales tidligst ved sikkerhet for at rittet gjennomføres i regionen
- Det stilles som kriterier at én av etappene får start eller målgang på Jessheim
Detaljer
– Hva skjer i tiden som kommer, Merkesdal?
– For å arrangere et slikt ritt er det veldig mange detaljer som må avklares. Traseene må avklares i detalj, logistikk og sikkerhet er krevende å få på plass, og så må økonomien sikres og samarbeidspartnere må på plass, sier lederen av sykkelklubben
– Heldigvis er det en veldig erfaren og profesjonell arrangør her som har god kontroll på alt omkring selve arrangementet. Dette kommer til å bli en idrettsfest på ypperste internasjonale nivå, legger han optimistisk til.
Merkesdal sier at sykkelklubben blir en støttespiller til arrangøren, og ambisjonen er å bidra med lokal kompetanse og flinke folk.
– Og så skal vi selvfølgelig bidra til folkefesten med å involvere bredden og folk på Jessheim og Romerike.
Vise fram distriktet
– Ringvirkninger for Jessheim og Ullensaker slik du og dere ser det?
– Vi som bor her vet hvor flott det er i Ullensaker og Romerike, men dessverre er det mange som ikke vet det. Rittet i seg selv bidrar til lokalt næringsliv og overnattinger på hotellene.
– Men det er også fine muligheter for frivilligheten til å tjene dugnadspenger. Så ta gjerne kontakt, sier Merkesdal,.
– Tour de France-effekt?
– I mindre målestokk, men ja. Tenk bare på hvordan vi ser på Tour de Frace og områdene omkring. Her kan mange få vist seg frem for europeiske seere. Vi i sykkelklubben vil selvfølgelig bruke muligheten til å spre kjennskap til sykling, hva vi gjør og håper på rekruttering til sykkelsporten i Ullensaker, sier en offensiv sykkelklubb-leder til Jessheimpuls.