Kontakt oss

Abonnenter

Økende behov for digital hjelp

Øyvind Mo Larsen

Publisert

den

Behovet for hjelp til digitale utfordringer er på oppadgående blant den voksne befolkningen i Ullensaker. Er det igjen frivilligheten som må løse problemet?

Arbeiderpartiets Eva Gullichsen – sittende i midten i hovedbildet – stiller tirsdag et grunngitt spørsmål til ordfører Ståle Lien Hansen om hvordan Ullensaker kommune kan bidra til å finne løsninger for innbyggere med manglene eller svekket digital kompetanse.

Organisasjonen Seniornett Ullensaker har tidligere sendt brev til kommunen der budskapet var det samme som det Gullichsen tar opp. Seniornett ga samtidig beskjed om at trykket på dem er blitt for stort til at de alene kan bistå dem som trenger hjelp med å finne fram i den digitale hverdagen.

140 medlemmer

Seniornett Ullensaker har i dag 140 medlemmer, og ca. 30-40 deltagere hver uke på sine tirsdagskurs ved Frivilligsentralen. Antall deltagere har økt i 2024.
Seniornett ser seg imidlertid ikke i stand til, verken ressursmessig eller sikkerhetsmessig, å kunne bistå alle som tar kontakt med det de har behov for. Eksempelvis kan det gjelde spørsmål om hjelp til å lese mail fra fastlegen, å logge seg inn på Helsenorge mm. Og noen klarer ikke lenger å huske passord, mailadresse etc.

Annonse

Fantes midler

Eva Gullichesen opplyser i sitt grunngitte spørsmål at Ullensaker kommune I fjor mottok midler til prosjektet «Møtetorg for digital inkludering».

«Dessverre ble ikke prosjektet videreført. Men det er uten tvil et økende behov for digital bistand hos innbyggere med manglende eller svekket digital kompetanse. Og muligens kan slik bistand løses i samarbeid med frivillige, mot en kompensasjon av direkte utgifter.»

Eldrepolitikk

«Bu trygt heime»-reforma er ment å bidra til aldersvennlige samfunn, og mer helhet i eldrepolitikken. Å mestre en digital hverdag vil i fremtiden være en vesentlig del av det å kunne bo trygt hjemme lenger. Derfor er det svært viktig å legge til rette for opplæring, veiledning og inkludering av innbyggere som helt eller delvis mangler eller har svekket digital kompetanse.

– Deler ordfører tanken om at samarbeid med frivillige organisasjoner kan være en måte å løse ovennevnte problemstilling på, spør Gullichsen i kommunestyret tirsdag. Og hun fremmer et konkret forslag som hun ber om at det stemmes over:

«Kommunestyret ber kommunedirektøren utrede muligheten for samarbeid med frivillige organisasjoner (f.eks. Seniornett Ullensaker eller andre), for å kunne gi tilstrekkelig og sikker bistand til innbyggere med manglende eller svekket digital kompetanse. Eventuelle økonomiske konsekvenser må innarbeides.»

Ordfører Lien Hansen svarer ut spørsmålet i kommunestyremøtet fra 09.00 tirsdag morgen.

Møtet kan følges ved å TRYKKE HER.

Copyright © 2024 Jessheimpuls AS, Storgt. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.