Ukategorisert
Oppstart for Gotaastorget
Med omkjøringsveien offisielt åpnet, så retter Ullensaker kommune blikket mot det som skal skje med opparbeidelse av Gotaastorget.
Det offisielle Ullensaker har hele veien jobbet med en tidshorisont der ferdigstillelsen og åpningen av omkjøringsveien rundt Jessheim blir startskuddet for det som skal skje av omlegginger i Gotaasalleen.
Det var opprinnelig Stor-Oslo Eiendom som skulle opparbeide torget mellom det gamle bankbygget og Herredshuset, men et politisk vedtak gjorde at Stor-Oslo Eiendom kjøpte seg ut av den forpliktelsen for 10 millioner kroner.
Jessheimpuls oktober 2024:
Våren 2025
Onsdag morgen ble omkjøringsveien formelt åpnet av ordfører Ståle Lien Hansen.
– Hva skjer nå, kommunaldirektør Erlend Eggum?
– Arbeidene med Gotaasalleen starter opp våren 2025, og jeg kan ikke på stående fot si om det blir første eller andre kvartal, sier Eggum til Jessheimpuls.
Dette er saken:
I 2023 overtok kommunen alle forpliktelser knyttet til utbyggingsavtalen og rekkefølgekrav mot et kontantbidrag fra utbygger. Kommunen er således ansvarlig for å ferdigstille torget og veien iht. kravene i utbyggingsavtalen. Det ble vurdert som mest hensiktsmessig at kommunen selv gjennomførte prosjektet, blant annet som følge av at det ble vurdert å vente med å opparbeide torget til etter at omkjøringsveien er ferdigstilt for å lette trafikksituasjonen i sentrum.
Og det er altså dette som skal gjennomføres våren 2025.
Forventningsfull
– Ordfører Ståle Lien Hansen har tydelige forventninger til det nye gatetorget på toppet av Gotaasalleen.
– Dette kommer til å bli et flott tilskudd til området og for befolkningen, til tross for at det ikke blir gatevarme der, sier Lien Hansen, som er litt lei av at dette prosjektet blir framstilt som at det ikke blir så bra som det forventes.
– Prosjektet i Gotaasalleen blir bra, bare vent og se.
– Såkalt «shared space», eller sambruk for gående, syklende og bilister?
– Ja, det blir sambruk for gående, syklende og bilister, sier Lien Hansen.
Dette er sambruk eller såkalt «shared space»:
- Alle trafikantgrupper er likestilt og må tilpasse seg hverandre.
- Sambruksområder er først og fremst et rom for opphold og byliv, og de trafikale funksjonene er tonet ned.
- Utformingen av sambruksområder er primært uten oppdeling i gang- og kjørearealer, og uten skilt og oppmerking.
- Ferdsel i disse områdene skjer ved samspill og interaksjon mellom trafikantene og fordrer lav fart.
- Sambruksområder utformes på en slik måte at kjørende velger et fartsnivå på 15- 20 km/t.
- Gaten angir ulike soner ved hjelp av variasjon i gatebelegget. Gategulvet anlegges flatt uten kantstein eller nivåforskjeller.
- Sambruksområder er best egnet i tette byområder (sentrumsområder) der det er mange gående og syklende.
Krav for sambruksområder er ifølge N100:
- ÅDT bør ikke overstige 4 000
- Ingen trafikantgrupper bør være prioritert
- Det bør være balanse i fordelingen mellom motorisert trafikk, gående og syklende
- Parkering bør begrenses.
Kilde: Trafikksikkerhetshåndboken