Abonnenter
Påkostet serie filmes i Jessheim by
I dag var det innspilling av det som blir en påkostet serie om hvordan Kong Harald og Dronning Sonja møttes og ble par. Lokasjonen var Møbelhuset i Jessheim sentrum.
Det er Viaplay som står for serien som forteller eventyret om hvordan dagens kongepar ble kjærester i det som var en omstridt periode for de to.
Dramaserie
I pressemeldingen beskrives serien slik:
«Nå går Viaplay i gang med en dramaserie om den virkelige historien rundt hvordan dagens norske kongepar, Harald og Sonja, ble et par, og utfordringene de møtte på veien – en kjærlighetshistorie som nesten kastet Norge ut i en konstitusjonell krise.»
Dagbladet skrev dette om serien for noen uker siden (8. juni):
«Kong Harald (86) og dronning Sonja (86) har vært gift i over fem tiår, og kjærligheten mellom dem har tilsynelatende alltid vært uslåelig. Selv om paret har stått støtt ved hverandres side i alle år, var det en heller svært problematisk start for Harald og hans utkårede. Som vi alle vet, fikk Harald til slutt sin Sonja, men langt fra alle ønsket at Sonja Haraldsen fra Vinderen i Oslo skulle bli Norges neste dronning.»
Møbelhuset
Handingen – i hvert fall sekvensen som blir filmet i Møbelhuset i dag, mandag 19. juni – er satt til 1950-tallet, noe vi lett kan se på statistenes klær og bilene som er med i denne sekvensen.
Og hovedrollene besittes av både talentfulle nye navn og tunge, etablerte navn: Sindre Strand Offerdal, Gina Bernhoft Gørvell, Anders Baasmo og Anneke von der Lippe.
Premiere er forventet i 2025, og første sesong består av fire episoder.
– Harald og Sonja måtte vente i ni år på at samfunnet skulle akseptere den ubestridelige kjærligheten de har og hadde for hverandre. Mens venner giftet seg, fikk barn og forfulgte drømmene sine, var de nødt til å vente på velsignelse fra politiske, kongelig og sosiale krefter, forteller Vibeke Idsøe.
– Historien er som tatt ut av et eventyr. Samfunnet brukte tid på å akseptere det nye kronprinsparet, men kjærligheten skulle vinne til slutt. Harald og Sonja har alle ingrediensene til å bli en stor internasjonal seerfavoritt for alle som er glad i unike og ekte kjærlighetshistorier, sier dramasjef i Viaplay Group, Camilla Rydbacken.