Abonnenter
Rekord for varehandelen
Til tross for en tung inngang på fjoråret, så ble resultatene for varehandelen bedre enn man fryktet våren 2021.
Oslo, Viken og Bergen var de regionene som hadde de tyngste koronarestriksjonene i landet, men det endte bedre enn man i bransjen fryktet at det kunne gjøre.
Jessheim storsenter og andre deler av varehandelen måtte holde mer eller mindre stengt fra 9. mars til 3. mai, men de fleste bransjer har fra midten av april til og med julehandelen opplevd stigende omsetningsutvikling, heter det i en pressemelding fra Olav Thon Gruppen.
Lettelser i smitteverntiltak og adferdsendringer utover høsten og under julehandelen bidro til en opptur for de de norske kjøpesentrene i Olav Thon Gruppen.
Rekord
Jessheim storsenter opplevde «all time high» med tett oppunder to milliarder kroner i omsetning i år. Det er 30 millioner kroner mer enn i 2020, sier senterleder Jon Bakke (30).
– Hva leser du ut av disse tallene?
– Det er alltid bra med omsetningsøkning, og det skal vi nok være ekstra stolt over etter dette innholdsrike og turbulente året, sier Bakke.
Fornøyd
– Og julehandelen?
– Ja, en økning i julehandelen er veldig bra, men vi sitter med en liten bismak på vegne av serveringsstedene – både hos oss og i byen for øvrig. De måtte avlyse alle julebordene i andre halvdel av desember, og det er har vært veldig tungt for mange aktører.
– Pandemines innvirking?
– Den har selvfølgelig påvirket oss også, men vi har blitt gode på smittevern og tiltak forbundet med det, hvis jeg skal si noe positivt rundt det, smiler senterlederen.
Kultur
– Hvor viktig var det å gjennomføre Jessheimdagene og fotball-EM i fjor sommer?
– Det har gitt flere folk flere grunner til å besøke oss og sentrum av byen oftere. Det var befriende å vite at det skjer noe utenfor husets fire vegger, og Jessheimdagene – også i redusert versjon – er en viktig møteplass for oss som bor her.
– Gledelig
Olav Thon Gruppen skriver i sin pressemelding at klesbutikker, skobutikker, kafeer og underholdningsaktører – altså de bransjene som ble hardest rammet i starten av pandemien – har hatt en positiv omsetningsvekst mot slutten av året, selv om omsetningen har vært lavere enn i 2019.
– Hva blir fokus for deg og dere i 2022?
– Vi vil fremdeles jobbe for å være et hyggelig møtested for alle fra morgen til kveld. Det er en grunnleggende verdi vi har som ikke lar seg knekke av pandemien.
– Vi skal bygge opp under denne verdien ved å kapre nye, attraktive leietakere og gjennomføre prosjekter som skaper et unikt totaltilbud vi mener gjestene vår skal besøke oss for i fremtiden. Jeg kan love et innholdsrikt år.