Kontakt oss

Byutvikling

Ryddesjau er blitt forsurende melkeku?

Avatar

Publisert

den

KOMMENTAR

Overskygger økonomi og potensiell inntjening de intensjonene parkeringsordningen i Jessheim by og Ullensaker er ment som? Det vil en nært forestående evaluering forhåpentlig kunne fortelle oss noe om.

Den kommunale parkeringshåndteringen skal under lupen for å evalueres av politikerne i løpet av nær framtid.

Ett av spørsmålene bør være om prisen vi betaler som by er for høy når det kommer til håndheving?

Hva er verdien av trivsel målt opp mot antall trafikkbøter og adrenalinsinne?

Gode intensjoner

Helt siden 2016 har parkering og håndheving vært på det politiske sakskartet i Ullensaker, og ordningen ble vedtatt innført i 2019.

Intensjonen var god, og ingen er uenige i at det var nødvendig å ta grep for å få bukt med biler som sto feilparkert på fortau eller folk som lot bilen stå parkert i Storgata gjennom hele arbeidsdagen – for å ta et eksempel som går rett på hjertet  av sentrum.

«Ullensaker kommune opplever et stadig økende problem med feilparkeringer og henstilling av biler i og langs våre kommunale gater, veger og plasser. Dette skaper trafikkfarlige situasjoner og uryddige forhold, samt at drift og vedlikehold av vegnettet tidvis blir vanskelig.» 

Den skal være bra døv som sier at innføringen av avgiftsparkering har gått stille for seg i Jessheim by og kommunen for øvrig.

FORSURENDE: Gul lapp i ruta har ført til mengder av irritasjon og usikkerhet, ikke minst i Storgata. Der har det vært klattet og lappet på skiltingen siden innføringen av avgiftsparkering. Foto: Skjermdump 

Selve ordningen ble ifølge Ullensaker kommunes administrasjon innført i oktober 2020 (de offisielle tallene til Ullensaker kommune løper fra den datoen), og tallenes tale er:

Totalt fra og med 1. oktober 2020 til og med 31. mars 2021:

  • 1.048 parkeringsgebyr.
  • 3.175 kontrollsanksjoner.
  • Dette utgjør 4.223 ileggelser.
  • 592 klagesaker som utgjør en klageprosent på 14,02

Forsurende

Dette sto å lese i budsjettdokumentene om innføring av parkeringsordning ved inngangen til 2020:

«Ordningen må utformes slik at innbyggernes behov ivaretas. Det forventes høy grad av brukerinvolvering, slik at innføringen av ordningen gjennomføres så smidig som mulig. Det må informeres godt om ordningen.»

Folk ble tatt på senga. Lokalpolitikerne misforsto hva ordningen egentlig innebar da startskuddet gikk, og temperaturen steg såpass at det ble vedtatt at administrasjonen skulle gå en runde for å se hvilke områder og anlegg som kunne fritas for avgiftsparkering. Ville ordningen spenne bein på antall besøkende ved Jessheimbadet og så videre?

Vi skal skynde oss å legge til at det er kommet noe godt ut av parkeringskontrollen. Smågater og veier i nabolag og andre steder har fått en for beboerne etterlengtet opprydding i parkerte biler – ikke minst i området rundt Jessheim videregående skole. Så dette er på ingen måte en tirade mot ordningen som sådan.

Det er det mange oppfatter som et klinisk fulgt regelverk i Storgata og sentrum som vekker følelser i folkedypet.

Jerngrep i sentrum

I Storgata har vi observert forvirring og usikkerhet når det kommer til hvor man kan parkere. Dette har skapt både frustrasjon og sinne i befolkningen.

Ett eksempel Jessheimpuls har mottatt mange meldinger om er plasseringen av Storgatas eneste parkeringsautomat ved lastesonen der det er parkering forbudt. Den plasseringen synes i beste fall å være ulogisk, selv om skilting sikkert er i henhold til regelverket.

Jeg tror vi kommer til å oppleve en erkjennelse fra kommunalt h0ld om at ordningen ble satt ut i livet uten – muligens – å være kommunisert godt nok ut i befolkningen.

Men akkurat det gjenstår jo å se når rapporten, evalueringen og diskusjonene er parkert senere i vår – eller tidlig til sommeren.

LASTET MED SINNE: Denne parkeringslommen er kanskje den største kilden til frustrasjon blant bilister i Jessheim sentrum. Hvor mange bøter er skrevet ut her i lastesonen der vi finner den eneste parkeringsautomaten i Storgata. Det ville være interessant å få svar på. Og hva kommer fram av den forestående evalueringen av parkeringsordningen?

Unngå prestisje

Så er det å håpe at det ikke går politisk prestisje i denne evalueringen. Ingen tviler på at lovhjemler og alt annet formelt er ivaretatt underveis i innføringen av avgiftsparkering.

Argumenter som at det nå er mulig å finne parkeringsplass til alle døgnets tider kommer også til å bli lagt fram. Men det er grunn til å spørre til hvilken pris?

Det som forhåpentlig også blir en del av evalueringen er hvordan innføring – og håndheving – av avgiftsparkering bidrar til det som blir nevnt i mange sammenhenger: trivelig by.

Økonomien i innføring av avgiftsparkering har også vært et tema siden ordningen ble innført.

Tall og beløp som ble nevnt da det ble besluttet å søke om parkeringsmyndighet tilbake i 2018 ble det anslått at sammenlignbare kommuner fikk inn 850.000 kroner i parkeringsbøter.

Det er budsjettert med 1,2 millioner kroner inn i parkeringsgebyrer for 2021 og med 9,2 millioner kroner inn i parkeringsavgifter for hele 2021.

Ullensaker kommune skal sende oss tall for de tre første månedene i 2021.

Les saken fra mai 2018 her:

https://jessheimpuls.no/jp/2018/05/07/na-kommer-de-kommunale-parkeringsvaktene/

Lette kroner inn?

Inntektssiden av innføring av avgiftsparkering har vært tema fra dag en.

Den rødgrønne posisjonen gjorde et poeng av at avgiftsparkeringen skulle bøte på den magre kommuneøkonomien i budsjettet for 2020.

De prognosene slo ikke helt til.

https://jessheimpuls.no/jp/2019/12/09/fra-naeringsskatt-til-avgiftsparkering/

Det skal bli en meget interessant evaluering av denne ordningen. Ikke minst blir det spennende å høre om intensjoner er gått over i noe annet, les inntektskilde, for kommunen.

For dette – altså den forestående evalueringen og rapporten – handler først og fremst om å finne måter å finjustere en parkeringsordning som er kommet for å bli i Jessheim by.

Vil det for eksempel bli mulig for drosjene å plukke opp eldre rett ved inngangen til butikker og kjøpesenter?

Dette var en problemstilling som ble tatt opp i kommunestyret i mars.

Og svaret – på akkurat det – er at det vil bli tatt initiativ fra rådhuset til å se på den type problemstillinger.

Så får vi se om verdien av åpent sinn trumfer behovet for prestisje og politisk tyngdekraft når selve ordningen skal på bordet for evaluering i mai eller juni.

Det er grunn til å håpe.

Noe annet ville nesten være arrogant?

Vi håper på bot og bedring.

Copyright © 2023 Jessheimpuls AS, Stort. 2, 2050 Jessheim. Org.nr. 920697143. Tilrettelagt av ASAP Media.