Byutvikling
Sakte fart framover for rådhusplass og stasjonsområde
Alle involverte parter kan synes å gå mer i takt enn noen gang når det kommer til progresjon og framtidig realisering av stasjonsområdet og rådhusplassen.
Arbeidet med å avklare utviklingen av stasjonsområdet og rådhusplassen har pågått i flere runder siden sommeren 2013.
Og ifølge Overarkitekt Jeta Limani Andreassen i plan og næring hos Ullensaker kommune, så virker det som om tiden er mer moden for å konkretisere planer og progresjon nå enn for noen år siden.
– Hva kommer det av, Jeta?
– Bane Nor har dette på sin agenda nå, og det samme har Viken fylkeskommune. Vi har jobbet med dette en god stund, men følelsen av at det er modent å samhandle om dette nå er blitt tydeligere nå.
– Men vi har hatt godt samarbeid med statlige og regionale aktører tidligere i denne prosessen, legger hun til.
Samarbeid
Det er derfor Ullensaker kommune, Bane Nor Eiendom og Viken fylkeskommune nå er enige om et samarbeid om en såkalt knutepunktplan for utvikling av Jessheim stasjon, i tillegg til trafikkutredning i dette området av sentrum – og kanskje komme til enighet om løsning for bussterminal, hvor mange spor Bane Nor lander på og hva som skjer med stasjonsområdet for øvrig.
Det er politisk vedtatt i Ullensaker at det er ønskelig å flytte bussterminalen nord for stasjonsbygningen, men det gjenstår å se hva slags terminalløsning som er best egnet for Jessheim.
– Så det som er til behandling hos politikerne nå er planprogrammet for rådhusplassen og stasjonsområdet, sier Limani Andreassen.
– Hva er et planprogram?
– En slags oppskrift i form av et dokument som viser hva vi har tenkt til å jobbe med, og hvordan vi skal gjøre det.
https://jessheimpuls.no/jp/2020/10/30/venter-pa-gront-flagg-for-stasjonsomradet/
Mange innspill
Utvikling av stasjonsområdet på Jessheim med et framtidsrettet kollektivknutepunkt, og det har vært jobbet i mange år med å realisere dette.
Det har vært en ambisjon hos både de borgerlige (som styrte til 2019) og den nye posisjonen å få til en festplass i tide til byjubileet i 2022, men alle er innforstått med at det blir i tidligste laget. Det har vært humper i veien for framdriften – ikke minst fra Bane Nor og fylket – men nå tyder mye på at den byråkratiske treenighet marsjerer i takt.
– Hva tror du er realistisk med tanke på ferdig festplass og nytt stasjonsområde – hvis du skal gjette mer eller mindre kalkulert – Jeta?
– Erfaring fra andre steder med utvikling av stasjonsområder, viser at det tar mange år med planlegging og ofte like mange år til hele området er ferdig utviklet.
– Når det er sagt, så har vi en visjon hvordan området skal se ut i 2030, avslutter arkitekten.