Abonnenter
Kvikkleire-støtte i departementet
Arbeidet med sikring av området med kvikkleire under E6 og Gardermobanen har nå forankring i Samferdselsdepartementet og politiet. Ordfører Ståle Lien Hansen er glad for akkurat det.
Vi er glade for at både Samferdselsdepartementet og politiet har engasjert seg i denne saken, og de bidrar til at det er framdrift fram mot erosjonssikring av området, sier Ståle Lien Hansen til Jessheimpuls søndag ettermiddag.
Ullensaker Kommune har vært en pådriver for å sikre området Dølibekken etter at undersøkelser viser store endringer i grunnen, og prøver av grunnen viser at det med stor sikkerhet strekker seg et kvikkleirebelte under E6 og Gardermobanen.
Jessheimpuls 12. august:
Pådriver
– Vi har vært en pådriver til å redusere risikoen for at det oppstår utglidninger i tilknytning til Dølibekken, og den rollen har vi tatt selv om det ikke er Ullensaker Kommune som eier infrastrukturen i form av toglinjer og E6, sier ordføreren.
Ullensaker kommune har hele tiden informert Bane Nor og Statens vegvesen om prøveresultater og om den reelle faren for utglidning i området, og i begynnelsen av september ble det rettet formell henvendelse til Samferdselsdepartementet.
Grunnen til det var å synliggjøre alvoret i situasjonen samt å sørge for at Bane Nor og veivesen holder framdrift på sin kant.
Jessheimpuls 3. september:
Forankring
– Det gjorde vi for å forhindre at framdriften skulle stoppe opp – eller ikke ha tilstrekkelig oppmerksomhet og infrastruetureierne Bane Nor og Statens vegvesen, sier Lien Hansen.
Se videointervju med ordfører Lien Hansen (beklager litt redusert lydkvalitet):
Og nå er svaret fra Samferdselsdepartementet kommet – og beskjeden er umulig å misforstå:
«Som eiere av kritisk infrastruktur i det berørte området, ber vi om at både Bane NOR og Statens Vegvesen følger opp denne saken i henhold til gjeldende ansvarsforhold og regelverk. Videre anbefaler vi at nødvendige risikovurderinger og eventuelle tiltak iverksettes for å sikre både stabilitet og sikkerhet langs de aktuelle strekningene. Vedlagte tekniske notat fra Norges Geotekniske Institutt (NGI) beskriver utviklingen i detalj og legger frem anbefalinger for videre tiltak. Vi oppfordrer dere til å vurdere disse anbefalingene som en del av deres oppfølging. Samferdselsdepartementet legger til grunn at Bane NOR og Statens Vegvesen har videre dialog om eventuelle nødvendige tiltak med Ullensaker kommune.»
Viktig
– Hvorfor var det så viktig å forankre dette hos Samferdselsdepartementet, ordfører?
– Det er Samferdselsdepartementet som eier infrastrukturen, så da sier det seg sjøl at det er greit å ha dem med på laget når vi ønsker bekreftelser på at ansvar blir tatt der det hører hjemme.
– Og nå blir det sikringsarbeid allerede i høst?
– I etterkant av vår henvendelse 6. september, så har vi også hatt møte med politiet. Vi er kjent med at politiet har gått i dialog med Norsk geoteknisk institutt (NGI), og det skal være inngått avtale mellom veivesenet og NGI om å prosjektere erosjonssikring.
Sikrer i høst
Dette arbeidet er i gang, og det fysiske arbeidet med sikring tar til nå i høst, sier Lien Hansen.
Det vil også bli stilt spørsmål i Stortingets spørretime om denne saken, hvis potensielle alvorlighetsgrad langt på vei har fått fokus gjennom det arbeidet som Ullensaker kommune initierte etter de funnene som er gjort i området Dølibekken det siste halvannet året.
– Og med funn av ytterligere utglidninger i sommer, så var det viktig for oss å holde trykket oppe i denne saken, sier Lien Hansen.
Og med støtte fra øverste departementhold så skulle det være «trykkoker» god nok med tanke på framdrift.