Byutvikling
Ser ikke trøbbel tårne seg
100 dager som styrende flertall i den politiske posisjonen er over. Vi har bedt varaordføreren klatre opp i tårnet for å gi oss et oversiktsbilde.
Forfatteren Gabriel Garcia Marquez ga i 1967 ut romanen «100 år i ensomhet», en bok der handlingen bærer preg av at tiden hopper, endrer hastighet og stopper opp i ulike deler av historien – og at alle hendelsene på et vis finner sted samtidig.
– Hvordan har de første 100 dagene vært for dere i ny posisjon?
– Det har vært en opptur å komme i posisjon der vi føler at vi styrer kommunen og kan utgjøre en forskjell, selv om den første tiden var preget av å kaste seg på en karusell som var i fart. Det var jo å klamre seg fast og venne seg til hastigheten; vi gikk jo fra å overta til budsjettprosess og rett inn i julen, så overgangen var brå den.
Løfte blikket
– Men?
– Men nå føler jeg at vi er inne i saker og ting. Nå kan vi sette oss ned og løfte blikket, og jeg merker at jeg har savnet det den første tiden i posisjon og som varaordfører.
– Dere har kastet dere rett ut i praktisk politikk for å sette deres merke på styringen av kommunen?
– Når det kommer til areal og vern av dyrkbar mark, så har vi allerede fattet noen vedtak som signaliserer en ny retning.
Støy?
– Problematisk og mye støy rundt det?
– Støyen har kommet fra utbyggere og den nye politiske opposisjonen. Innbyggere jeg har vært i kontakt med har i større grad vært positive til akkurat dette.
– Men er det ikke problematisk å stoppe prosjekter som har kommet ganske langt i prosess og planlegging?
– Det er uproblematisk å stoppe prosjekter i en førstegangs behandling, som det heter. Men det er klart at det er avveininger forbundet med hvor langt i prosessen et prosjekt er kommet. Vi har en dyktig administrasjon å støtte oss til. Men det er ikke veldig krevende å si nei.
– Hva har nedturene vært?
– Vet ikke om nedtur er ordet å bruke, men jeg kunne ønsket meg bedre samarbeidsklima politisk. Samtidig føler jeg at vi er på vei der. Og så er pengepotten mindre enn vi kunne ønske oss. Vi mistet en pott på 20-30 millioner i statsbudsjettet. De skulle vi gjerne hatt til rådighet.
Hånd på rattet
– Hvis du nå skal løfte blikket og se framover. Hva blir viktig?
– Jeg tror at vi nå er nødt til å ut av:
- Hvor skal vi?
- Hva vi vil ha?
- Vi må få satt ned punkter som er målbare for hva vi kan oppnå
- Vi må definere hva vi ønsker oss av konkrete prosjekter som kommer og er på gang
– For eksempel?
– Hvis vi skal ha en stødig hånd på rattet, så er vi nødt til å være tydelige på hva vi ønsker oss hvor i byen. Da må signalene til utbyggere være tydelige, og det er her byplanen og den kommende mobilitetsplanen blir viktige.
– Jeg så at du skrev at det er unødvendig at nye ansikter står og snakker om saker som har pågått en stund, men det er nå vi kan fatte konkrete vedtak. Så da blir det ikke repetisjon. Og jeg må si jeg er veldig spent på de planene Bane Nor kommer til å legge fram for stasjonsområdet. De planene bør som sagt gagne Jessheim og de reisende.
Entusiasme
– Hvordan skaper man entusiasme hos innbyggerne og i det politiske miljøet?
– Vi må se resultater av konkrete vedtak – som for eksempel at vi får til rådhusplassen som festplass og at det blir en forbedring av stasjonsområdet. Jeg har klare forventninger til Bane Nor sine planer for stasjonsområdet. Det må gagne Jessheim.
Gotaasalleen
– Hva er status for prosjektet i Gotaasalleen?
– Den saken er et eksempel på en prosess som har kommet langt. Jeg vet ikke hva utfallet blir i kommunestyret i februar, men denne saken viser politisk uenighet – både i posisjon og i opposisjonen. Det er ingen voldsom nedtur for Senterpartiet om vi ikke får medhold i den saken. Men kanskje er dette et eksempel på at dialog kan gi noe tilbake til byen? Jeg håper det.
– Hvordan er det å stå i et sprik mellom ønsket om gjenvalg om 4 år og langsiktig tenkning for byen?
– Vi er nødt til å tenke lenger enn neste valg, og vi kan ikke fokusere på kortsiktige løsninger. Prosjektet om å bygge by er viktigere enn oss politikere, og er det noe vi vet så er det at ting tar tid.
– Viktige saker nå i vår?
– Mobilitetsplanen blir viktige. Det kommer konkrete vedtak i den saken. Og så fortsetter prosessen med Jessheim sør-øst og grøntarealene der.