Byutvikling
Lokal dialog om Roseslottet
KOMMENTAR
Er det mulig å hente deler av Vebjørn og Eimund Sand sin storslåtte utstilling «Roseslottet» til Ullensaker? Brødrene liker tanken på at enda ett av deres kunstverker havner hos oss.
Disse setningene skrev jeg så langt tilbake som i august 2020. Teksten ble skrevet i forbindelse med nyheten om at den storslåtte kunstinstallasjonen til Vebjørn Sand ikke skulle stå permanent på Frognerseteren.
Konstruktive – og kloke hoder – lokalt i Ullensaker begynte å se for seg en mulighet for at utstillingen kunne finne en lokasjon oppe hos oss.
Og den som fikk ideen var kulturrådets Hanne Prestaasen. Hun luftet ideen for resten av kulturrådet, og derfra begynte ballen å rulle.
Det ble opprettet dialog med brødrene Vebjørn og Eimund Sand.
Bånd til Ullensaker
Brødrene Sand har allerede et bånd – ganske så sterkt også – til Jessheim og Ullensaker gjennom Keplerstjernen og det nydelige altersmykket i Jessheim kirke.
Keplerstjerna har siden 1999 vært et landemerke for reisende med bil og fly.
Den gang fikk Vebjørn Sand i oppdrag om å skape nettopp et landemerke, og han landet på Keplerstjernen, et symbol og en visjon som trekker trådene tilbake i kultur- og åndshistorien.
Brødrene Sand står som nevnt også bak det nydelige altersmykket i Jessheim kirke. Og Keplerstjernen er også representert i altersmykket som ble avduket 6. mars i 2017.
Brødrene Sand var til stede under den høytidelige begivenheten. Da tok jeg bilde av to stolte kunstnere foran kunsten de hadde skapt.
LIKER JESSHEIM: Vebjørn og Eimund Sand liker ideen om å knytte deler av utstillingen «Roseslottet» til Jessheim og Ullensaker. De to samarbeidet om altersmykket som ble avduket i Jessheim kirke i mars 2017. Foto: Øyvind Mo Larsen
Likte tanken
Jessheimpuls vet at tanken om få hele eller deler av Roseslottet til Ullensaker ble luftet med brødrene Vebjørn og Eimund Sand tilbake i 2020.
1999: Keplerstjerna er 45 meter høy og 14 meter i diameter. Den ble montert i 1999 og er laget av Vebjørn Sand. Skjermdump
– Vi har luftet ideen for brødrene Sand, og de var positive og synes ideen er spennende, sa kulturrådets Dene Støe til Jessheimpuls i 2020. Hun hadde mye med kunstnerbrødrene å gjøre i forbindelse med nevnte altersmykke i Jessheim kirke.
– Det er lov å drømme og det er lov å drømme stort. Og det er etter hvert naturlige bånd mellom brødrene Sand og Ullensaker gjennom kunsten de allerede har her, sa daværende leder i kulturrådet Rolf Baardseth om tankene rundt Roseslottet til vårt område for snart fem år siden.
– Ideen er ikke noe dårligere i dag, sier Baardseth i desember 2024. I dag er han «kultursivilist», men engasjementet er til stede i fullt monn.
Aktualisert
Drømmen om Roseslottet har ligget i dvale de siste årene, men for ikke lenge siden kom nyheten om at Roseslottet ender sine dager ved Frognerseteren ved utgangen av 2025.
I kjølvannet av den nyheten har det kommet mer og mindre gode utspill – også fra nabokommuner – om hvor stas det ville ha vært å få Roseslottet til seg.
Men et lite trumfkort for Ullensaker kan vise seg å være Trandum og planene for det området.
Og nettopp reguleringsplanen for Trandum var oppe til behandling i formannskapet i Ullensaker denne uka.
Der ba Fremskrittspartiets gruppeleder om at det i vedtaket skulle signaliseres mulighet for at kunstinstallasjon kan bli en del av det som skal gjøres i det området.
Egnet og verdig
Grunnen til det signalet er nettopp for å kunne ha mulighet til å tilby Roseslottet en både egnet og verdig plassering her i Ullensaker – ikke minst på grunn av krigshistorien som både Roseslottet og Trandum representerer og løfter fram.
Dette står på hjemmesiden til Roseslottet:
«Da Roseslottet åpnet i juni 2020 skulle det markere 80 år siden okkupasjonen av Norge under andre verdenskrig, og 75 år siden frigjøringen. De fem store gullseilene symboliserer de fem krigsårene, og er synlig fra hele Oslo. Roseslottet setter søkelyset på grunnpilarene i vårt frie samfunn: rettsstaten, demokratiet og humanismen. Roseslottet ønsker å styrke forståelsen for disse skattene og hvor lett de kan gå tapt dersom de ikke tas vare på.»
Planene for Trandum er nettopp å løfte fram historien og det som skjer hvis demokratiet trues.
Mer hånd i hanske blir det neppe?
Stein på stein
Ordene til tidligere leder av kulturrådet Rolf Baardseth om veien videre, klinger like godt ved utgangen av 2024 som i august 2020:
– For oss – altså Ullensaker – handler det om å bygge stein på stein sammen med brødrene Sand for å finne den rette veien. Og for oss i Ullensaker kulturråd handler det om å utforme en strategi der så mange gode krefter som mulig ønsker å få til dette; grunneiere, næringslivsaktører, stiftelsen Trandum og kommunens politiske og administrative ledelse er alle instanser som må informeres og engasjeres i prosjektet hvis vi skal få til noe, sier Baardseth.
STEIN PÅ STEIN: Vi må bygge stein på stein og jobbe så bredt som mulig hvis vi skal få til dette, sier kulturrådets Rolf Baardseth, her i fri dressur under Jessheimdagene 2020.
– Frøet er sådd, så gjenstår det å se om det gror noe ut av denne ideen. Vi akter i hvert fall å gjøre det vi kan for å se om det er mulig å realisere dette, var beskjeden fra kulturrådet for fire år siden.
Dette frøet er muligens nærmere å blomstre i 2025.
Hvis de rette krefter ønsker å ta jobben med å komme i dialog.
Det ville nesten være for dumt ikke å forsøke.
Eller?