Kommentar
Svanesang for planene om ny E16?
KOMMENTAR
Prosessen rundt E16 gjennom Ullensaker handler ikke lenger bare om ny vei. Dette er første gang på mange år at trykket fra befolkningen kan velte en hel prosess.
I ettermiddag – tirsdag – løftes det fram en politisk sak som kan bli avgjørende for det som er blitt en besynderlig prosess knyttet til utredningen – og planleggingen – av ny motorvei gjennom Ullensaker.
Vi må trolig tilbake til prosessen rundt hovedflyplassen på Gardermoen for å finne et lignende engasjement, og er vi i ferd med å bli vitner til at kreftene i folket sender planene om ny E16 til et visst sted – i hvert fall i en helt annen retning enn det som ble enstemmig vedtatt av politikerne i Ullensaker i februar 2020?
Enstemmig
For nesten ett år siden ble det vedtatt å sende ordfører Eyvind J. Shcumacher i møter med Sør-Odal, Nes og Kongsvinger kommuner for å tale Ullensakers sak inn i det interkommunale samarbeidet hvis ambisjon – i hvert fall den statlige ambisjonen – er endelig å kunne lande en sammenhengende vei mellom Kongsvinger og vårt distrikt.
Det gikk ikke ved forrige forsøk, og det ligger for alt vi vet en god porsjon prestisje i potten for Nye Veier å få til det «umulige». Nå møter Nye Veier motbakke i Ullensaker.
For der det for et snaut år siden hersket gemyttlig tone og enighet blant Ullensakers folkevalgte om å stille seg bak vedtaket om planprosess og utredning av behovet for nye vei, så er denne samstemtheten langt på vei forvitret.
Vedtaket fra februar 2020 finner du HER
https://jessheimpuls.no/jp/2020/09/16/nye-veier-svarer-om-e16/
Total forvirring
Forvirringen er så stor at rådmannen er bedt om å legge fram en sak for kommunestyret for å finne ut av hva Ullensakers folkevalgte egentlig mener nå:
I saken som skal behandles politisk i formannskapet og kommunestyret står følgende skrevet:
«Det er pr. i dag ikke samsvar mellom vedtak fattet av Kommunestyret i sakens anledning, og enkelte partiers etterfølgende styrevedtak. Dette bidrar til å skape usikkerhet rundt Ullensaker kommune sin rolle og troverdighet i E-16 saken, og om i hvilken grad ordfører har reell politisk støtte for sitt mandat som styrerepresentant i IKP-styret. Situasjonen i Ullensaker har skapt usikkerhet både lokalt i kommunen, hos Nye Veier og ikke minst hos de øvrige deltakerne i det interkommunale plansamarbeidet.»
https://jessheimpuls.no/jp/2020/12/16/frykten-for-a-bli-overkjort-av-nye-veier/
Blir folket hørt?
Denne saken er interessant å følge av flere grunner:
- Det vi i Jessheimpuls tidligere har beskrevet som et gryende folkeopprør ser ut til å ha vokst seg så stort at gruppen «Nei til ny E16 gjennom Ullensaker» er blitt viktig å lytte til. Folket ser ut til – for første gang på veldig lenge – å være en viktig faktor når en sak skal behandles og avgjøres. Det har det ikke vært tradisjon for i Ullensaker i nyere tid. Prosessen rundt Gotaasalleen er et eksempel på at folk, interesseorganisasjoner og fagfolk ikke ble hørt, for å nevne et ferskt eksempel.
- Hva blir ordlyden i det nye mandatet fra kommunestyret som ordfører Eyvind J. Schumacher skal forholde seg til når han er i møter med de tre andre kommunene? Vil kommunestyret vedta et klokkeklart og tydelig mandat, eller blir det rom for tolkning i det nye mandatet slik at Ullensaker har «ryggen fri» og kan manøvrere slik at de kommer Nye Veier i møte når utredningene er over?
- Er det klokskap eller et ønske om å «vinne folket» som gjør at flere partier nå har flagget standpunkt når det kommer til alternativ til trasé?
- Fremskrittspartiet kjører nå hardt på at Ullensaker må trekke seg ut av det interkommunale samarbeidet. Fra den kanten er det tidligere uttalt at veien er en gavepakke til Ullensaker (RB august 2020).
- Styret i Ullensaker Arbeiderparti har enstemmig gått inn for å gjenbruke Kløfta – Nybakk-traseen. Det blir spennende å se hva årsmøtet til Arbeiderpartiet lander på 8. februar. Det er medlemmene som skal fatte den endelige beslutningen der.
Politisk spill
Det pågår et politisk spill i denne saken, og Frp sitt utspill om å trekke seg ut av det interkommunale samarbeidet kan sees på som et forsøk på å ta eierskap til denne saken.
Fra formannskapet 26. januar:
Arbeiderpartiet og Høyre vil gjerne ha best mulig faktagrunnlag å basere en beslutning på (har de uttalt) og Senterpartiet har sagt det samme, selv om det fra den kanten er uttalt at de vil ha en vei så langt nord som mulig.
Men i går – mandag – signaliserte Høyre at de i formannskapet foreslår følgende:
«Ullensaker kommune deltar i det videre planarbeidet som forutsatt i kommunestyrets vedtak 11.02.2020, men forutsetter at kommunedelplanen som framlegges knytter ny E16 til E6 via eksisterende veg Kløfta-Nybakk.»
Så har vi Venstre som hele tiden har vært tydelige på eksisterende vei som eneste alternativ.
MDG, SV og Rødt ønsker i utgangspunktet ikke ny vei i det hele tatt.
Formannskapet tirsdag blir ikke det viktigste møtet i denne saken her og nå. Det er det som skjer i kommunestyret om en uke som er viktig.
Og det eneste vi kan være sikre på er at det vil bli jobbet knallhardt – både for og mot å fortsette denne prosessen, eller om Ullensaker tar et klart og tydelig standpunkt der et nei til vei ikke er til å misforstå.
Tunge krefter ønsker ny motorvei, og et aktivt folkeopprør ønsker ikke vei. Og så har vi dem som foreløpig er midt i veien og ønsker mer fakta på bordet før de flagger sin holdning.
Det eneste vi kan være sikre på er at vi går en spennende uke i møte.
Vil signalet som blir gitt av kommunestyret være rødt lys til ny vei, eller kommer prosessen til å gå sin gang – der ordlyden fra Ullensaker er sånn passe stram og konsis?
Og hva gjør maskinen Nye Veier hvis motstanden blir stor nok?
Det gjenstår å se.
PS! Saken som skal opp politisk i formannskapet og kommunestyret finner du ved å TRYKKE HER